کد مطلب: ۷۵۰۵۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

ونزوئلا ایران را دور می‌زند؟/ اتحاد مادورو با چین و روسیه

ونزوئلا ایران را دور می‌زند؟/ اتحاد مادورو با چین و روسیه

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، اخیراً از ایجاد یک اتحاد سیاسی با حضور چین و روسیه خبر داد. آیا این اتحاد به معنای دور زدن ایران توسط ونزوئلاست؟ نقش آمریکا در این میان چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌رغم اشتراکات سیاسی ایران و ونزوئلا، اخیراً نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، از پیشنهاد ایجاد یک اتحاد سیاسی با حضور چین و روسیه خبر داد، بدون اینکه نامی از ایران ببرد.

مادورو دراین باره گفته است که با همتایان برزیلی، کلمبیایی و آرژانتینی خود به دنبال تشکیل یک بلوک بین‌المللی منطقه‌ای با نقش‌آفرینی چین و روسیه است. بر همین اساس برخی کارشناسان معتقدند که ونزوئلا با این پیشنهاد به دنبال دور زدن ایران است.

روند روابط ایران و ونزوئلا در دولت‌های مختلف

خرداد ماه سال جاری رئیس جمهوری ونزوئلا در راستای تعیین سند نقشه راه 20ساله همکارهای دوجانبه ایران و ونزوئلا به تهران سفر کرد. دولت قبلی ایران اما با توجه به اجرای برجام تمایل چندانی به گسترش روابط تهران-کاراکاس نشان نمی‌داد. در نهایت در سال 2018 پس از خروج آمریکا از برجام، مجدد زمینه همکاری 20 ساله ایران با ونزوئلا فراهم شد.

اما اوج همکاری ایران و ونزوئلا را شاید بتوان به دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نسبت داد؛ طوری‌که در آن مقطع سطح تجارت دوجانبه از میانگین سالانه 0.03 درصد به 0.09 درصد کل تجارت ایران افزایش یافت.

همچنین در دولت احمدی‌نژاد پروژه‌های بسیاری در این کشور ایجاد شد که می‌توان به ساخت کارخانه مهمات‌سازی، ساخت کارخانه مونتاژ خودرو، کارخانه سیمان، تاسیس فروشگاه‌های مواد غذایی و … اشاره کرد. اما این پروژه‌ها و دیگر طرح‌ها به علت تشدید تحریم‌های آمریکا، سوءمدیریت و فساد گسترده به تعویق افتاد یا اجرا نشد.

حال به نظر می‌رسد استراتژی که دولت روحانی در زمان برجام در روابط با ونزوئلا پیاده کرد، امروز این کشور نیز در روابط با ایران دنبال می‌کند.

حال که ونزوئلا در حال مذاکره با آمریکا و بازگرداندن نفت این کشور به بازارهای جهانی است شاید در روابط با ایران محتاط‌تر عمل کند. البته در این بین نیاز ونزوئلا به ایران برای تولید نفت را نمی‌توان نادیده گرفت.

نقش چین و روسیه در نظام سیاسی ونزوئلا

تحلیل‌گران معتقدند چین و روسیه به‌عنوان قدرت بزرگ در سطح جهانی می‌توانند از لحاظ استراتژیک برای پایدار نگه داشتن نظام سیاسی مادورو موثر عمل کنند و در این بین شاید ایران بتواند به صورت تاکتیکی نقش ایفا کند.

در هر صورت کارشناسان معتقدند ایران و ونزوئلا با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی که در پی تحریم‌های اقتصادی به وجود آمده باید به دنبال لغو تحریم‌ها یا کسب حمایت بیشتر از سوی چین و روسیه باشند.

در بخشی از گزارشی که از سوی اندیشکده موسسه خاورمیانه منتشر شد، عنوان شده است که گذر زمان نشان خواهد داد که آیا ایران و ونزوئلا می‌توانند به جای تنش‌‌زدایی و نزدیکی به آمریکا، روی چین و روسیه و حمایت قوی‌تر نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی آنها حساب کنند یا خیر؟

برای مطالعه بیشتر گزارش تخلف مالی بانک ایران و ونزوئلا فاش شد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.