کد مطلب: ۶۹۹۵۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پوتین به دنبال تقویت روابط تجاری ایران و روسیه / راه‌های جدید به خاورمیانه باز می‌شوند؟

پوتین به دنبال تقویت روابط تجاری ایران و روسیه / راه‌های جدید به خاورمیانه باز می‌شوند؟

ولادیمیر پوتین تحریم‌های غرب علیه روسیه را بزرگترین تهدید علیه اقتصاد جهانی خواند. او معتقد است در حالی که آسیا آینده را می‌سازد، غرب در حال سقوط است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌گوید توسعه شبکه حمل و نقل این کشور در مسیرهای شرق و شمال-جنوب فرصت‌های تازه‌ای را برای ورود به بازارهایی مانند ایران باز می‌کند. پوتین در «مجمع اقتصادی شرق» گفت که اکثریت قابل توجهی از کشورهای آسیا-اقیانوسیه «منطق مخرب» تحریم‌های غرب را قابل قبول نمی‌دانند. او همچنین افزود «روابط تجاری بر اساس منافع دوجانبه، همکاری و فرصت‌های اقتصادی بیشتر به نفع شهروندان بنا می‌شود».

به نقل از بی‌بی‌سی ، مجمع اقتصاد شرق با هدف تشویق به سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه خاور دور روسیه، سالانه در شهر ولادی‌وستوک برگزار می‌شود. آقای پوتین در اجلاس عمومی این مجمع تحریم‌های غرب بعد از حمله روسیه به اوکراین را «بزرگ‌ترین تهدید موجود» علیه اقتصاد جهانی خواند. او در سخنرانی خود با تاکید بر چرخش روسیه به سوی آسیا گفت در حالی که «آسیا آینده را شکل می‌دهد، غرب در حال سقوط است».

سه مسیر اصلی برای چرخش از غرب

از زمان آغاز جنگ اوکراین، کشورهای غربی به رهبری آمریکا تحریم‌های شدید و بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه اجرا کرده‌اند و بسیاری از شرکت‌های بزرگ این کشور را ترک کرده‌اند. هم‌زمان با افزایش فشار غرب روسیه تلاش می‌کند که شرکا و مسیرهای تازه‌ای را برای تجارت و سرمایه‌گذاری پیدا کند. در ماه‌های اخیر مقام‌های ایران و روسیه بارها درباره افزایش همکاری‌های تجاری و بانکی و امضای قراردادهای بلندمدت گفته‌اند.

بپوتین گفت که روسیه با استفاده از «امتیازات رقابتی طبیعی» خود، به افزایش توان حمل و نقلش ادامه می‌دهد، شبکه جاده‌ای و ریلی خود را گسترش می‌دهد و ظرفیت پایانه‌های دریایی خود را بالا می‌برد. رئیس جمهور روسیه به مسیرهای شرقی و دالان حمل و نقل شمال-جنوب و بنادر دریای سیاه به عنوان سه راهکار اصلی توسعه تجارت روسیه اشاره کرد. او گفت این مسیرها «فرصت‌های تازه‌ای برای شرکت‌‌های روسی فراهم می‌کند تا وارد بازارهای ایران، هند، خاورمیانه و کشورهای آفریقایی شوند».

پوتین پیش‌بینی کرد که حجم کل حمل و نقل کالا در این سه مسیر اصلی تا سال ۲۰۳۰ میلادی تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کند.

تحریم، درد مشترک ایران و روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه یک هفته پیش در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، گفت امکان دارد کشورش «نقشه راه اقتصادی» با ایران ترسیم کند. لاوروف همچنین درباره کار روی توافقنامه‌ای برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد.

هم‌زمان با سفر ولادیمیر پوتین به تهران در اواخر تیرماه، مقام‌های دو طرف از امضای چندین توافق‌ وتفاهم‌نامه خبر دادند. از جمله وزارت نفت ایران اعلام کرد که تفاهم‌نامه «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت» را با روسیه امضا کرده است.

اوایل مرداد هم مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ایران از همکاری و توافق اولیه با روسیه برای «ایجاد یک سیستم پرداخت بین بانکی» به جای سامانه بین‌المللی سوئیفت که دو کشور به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از آن را ندارند خبر داد.

او همچنین گفت که توافقی برای استفاده از کارت بانکی «میر» روسیه در ایران به دست آمده و افزود این سیستم «به زودی در ایران راه اندازی خواهد شد».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.