کد مطلب: ۳۲۹۱۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فصل جدید روابط تجاری ایران و کره/اعلام پیش‌شرط ایران برای افزایش مبادلات

فصل جدید روابط تجاری ایران و کره/اعلام پیش‌شرط ایران برای افزایش مبادلات

هرچند روابط تجاری ایران و کره جنوبی روندی نزولی به خود گرفته اما کشور کره در فصل جدید روابط تجاری خود به دنبال افزایش تعاملات خود با ایران است. عضو گروه دوستی پارلمانی کره جنوبی و ایران گفته است: تا زمانی که بحث‌های حمل‌ونقل و مشکل ارتباطات بانکی میان این دو کشور حل نشود، نمی‌توان به فعالیت‌های تجاری با کره جنوبی ادامه داد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، براساس آمارهای منتشر شده از گمرک ایران، در نیمه نخست امسال بیش از ۸۴۴ میلیون دلار کالا از ایران به کره جنوبی صادرات شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۱ درصد کاهش داشته است. میزان وزنی صادرات به کره در این مدت ۱٫۶ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸ درصد کاهش داشته است. علت کاهش ارزشی و وزنی صادرات کالاهای ایرانی به کره چه می‌تواند، باشد؟ با وجود تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران چشم‌انداز آینده تجاری این کشور چه خواهد شد؟

با آنکه کره‌جنوبی از آمریکا در خصوص تحریم‌های ایران معافیت دریافت کرده است اما همچنان برخی فعالان اقتصادی ایران در زمان تشدید تحریم‌های غرب نسبت به ادامه‌دار بودن و ثبات مبادلات تجاری با این کشور دچار شک و تردید هستند.

در زمینه چگونگی دور زدن تحریم‌ها برای افزایش مبادلات اقتصادی روز گذشته کره‌ای‌ها مهمان اتاق بازرگانی ایران بودند.

سفیر کره جنوبی درباره برخی سوءظن‌هایی که می‌تواند اختلالاتی را درفصل جدید روابط تجاری ایران و کره ایجاد کند، گفت: به‌طورکلی شرایط سیاسی بین‌المللی خیلی باثبات نیست. اما دولت کره برای حفظ روابط با ایران تلاش کرده و معاف شدن کره از تحریم‌ها نتیجه تلاش‌های دولت و شرکت‌های کره‌ای بوده است.

یوجانگ‌‌هیان، سفیر کره جنوبی در ایران افزود: ایران و کره‌جنوبی به عنوان دوست و رفیق نزدیک روابط دیرینه خود را حفظ کرده‌اند و مخصوصاً در چند سال اخیر و در شرایط تحولات سیاسی همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند اما لازم است برای مستحکم کردن روابط تجاری زمینه‌های همکاری بیشتری را فراهم کرد.

او درباره اولین کنفرانس مشترک فرصت‌های اقتصادی ایران و کره جنوبی گفت: برگزاری چنین سمیناری به معنای آن است که ما می‌خواهیم در شرایط فعلی راه‌حلی برای مشکلات و چالش‌ها بیابیم و راهی را برای توسعه همکاری‌ها بین دو کشور به دست آوریم.

فرصت تجاری برای کره تکرار نخواهد شد

در عین حال عضو گروه دوستی پارلمانی کره جنوبی و ایران از دیگر مهمانان نخستین سمینار مشترک ایران و کره‌جنوبی بود.

2

سفیر کره جنوبی می‌گوید: دولت کره برای حفظ روابط با ایران تلاش کرده و معاف شدن کره از تحریم‌ها نتیجه تلاش‌های دولت و شرکت‌های کره‌ای بوده است.

اسدالله عباسی با بیان اینکه برخی کشورها حتی در شرایط تحریم حاضر به همکاری تجاری با ایران هستند، گفت: پیشنهاد ما به کره‌ای‌ها این است که فرصت تجارت با ایران را تحت تاثیر برخی اغوائات خبری از دست ندهد. ایران اسلامی یکی از تامین‌کنندگان نفت کره جنوبی بوده و هیچ گاه در تعهدات خود کوتاهی نکرده است.

اسدالله عباسی افزود: مردم ایران نسبت به کره اعتماد متقابل دارند، اما از سال 2012 و از آغاز تحریم‌ها یک دفعه تغییر رفتاری در کشور کره مشاهده شد، به ویژه از زمانی که کشور آمریکا یکجانبه از پیمان برجام خارج شد و یکی از کشورهایی که در این زمینه برای همراهی با دولت آمریکا تلاش کرد، کشور کره جنوبی بود.

این نماینده مجلس بیان کرد: مسئولان کشور ما از رفتار کره جنوبی ناراحت و ناخرسند هستند و خوشبختانه نمایندگان کشور کره جنوبی هم ناخرسند هستند، از اینکه دو ماه قبل از اینکه چهارم نوامبر برسد، در خرید نفت و تعطیلی بانک‌ها اقدام کردند.

او گفت: قطع مراوردات از سوی کره باعث شده حتی شهریه 600 هزار دانشجویی که ما در این کشور داریم را برای نقل و انتقال بانکی با مشکل مواجه کند،مهم‌تر از همه اینها ما هیچ وقت تحریم دارویی نشدیم و حتی کره‌‌‌ای‌‌ها این مورد را رعایت نکردند و هیچ وقت فکر نکردند که اگر کشور ثالثی در این برهه زمانی سرمایه‌گذاری کنند، دیگر جایگاهی برای کره وجود نخواهد داشت.

عباسی افزود: ایران از بستر بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، اما اینکه سرمایه‌گذاری نیمه تمام رها شود و ما را تنها بگذارند، آن گاه همیشه این گونه باقی نخواهد ماند و آن وقت ما طور دیگری تصور خواهیم کرد.

او عنوان‌ کرد:باید بحث‌های حمل و نقل و مشکل ارتباطات بانکی حل شود و تا این ارتباطات برقرار نشود، نمی‌توان به فعالیت‌های تجاری ادامه داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.