کد مطلب: ۷۹۱۶۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چگونه چین به بزرگترین شریک تجاری عربستان تبدیل شد؟

چگونه چین به بزرگترین شریک تجاری عربستان تبدیل شد؟

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، تجارت خود را با عربستان سعودی، تولیدکننده بزرگ نفت خاورمیانه در 20 سال اخیر طی یک روند صعودی از 4 میلیارد دلار به 87 میلیارد دلار رسانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در طول دو دهه گذشته، حضور اقتصادی چین به طور قابل توجهی در سراسر جهان افزایش یافته است.

این کشور در حال حاضر از ایالات متحده به عنوان بزرگترین شریک تجاری کشورهای توسعه یافته‌ای مانند ژاپن و کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشی گرفته است.

اما دومین اقتصاد بزرگ جهان به شکل قابل توجهی در حال افزایش نفوذ خود در خاورمیانه است. سایت ویژوال کاپیتالیست بر اساس داده‌های سازمان تجارت جهانی (WTO) گزارشی کلی از تاریخ تجارت عربستان سعودی با اتحادیه اروپا، ایالات متحده و چین ارائه می‌دهد.

روابط تجاری در حال تحول

صادرات چین به عربستان سعودی و واردات آن از این کشور حال حاضر از مجموع تجارت این تولیدکننده بزرگ نفت با ایالات متحده با 25 میلیارد دلار و اتحادیه اروپا با 53 میلیارد دلار فراتر رفته است. با توجه به این مساله چین هم اکنون به بزرگترین شریک تجاری عربستان تبدیل شده است.

در سال 2001، تجارت عربستان سعودی با چین تنها کسری از تجارت آن با آمریکا و اتحادیه اروپا یعنی فقط یک دهم بود. در حالی که ارزش کل تجارت بین دو کشور در آن زمان در حد متوسطی بود، از آن زمان تقریباً هر سال به طور مداوم در حال افزایش است.

در سال 2011، چین برای اولین بار در ارزش تجارت دوجانبه با عربستان سعودی از ایالات متحده پیشی گرفت. سپس تا سال 2018، تجارت بین چین و عربستان سعودی از تجارت این کشور با کل اتحادیه اروپا بیشتر شد.

تا به امروز، چین به عنوان شریک تجاری برای عربستان سعودی ظاهر شده که از مجموع سایر کشورهای غربی با آن معاملات بیشتری دارد.

نکته قابل توجه این است که تجارت عربستان با آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2001 هرگز از حدود 20 میلیارد دلار کمتر نبوده است اما چین تجارت خود با این کشور را از 4 میلیارد دلار به 87 میلیارد دلار رسانده است.

چین و عربستان شرکای مناسبی هستند؟

وضعیت چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی با توجه به رشد و تمرکز اقتصادی اخیر آن منطقی به نظر می‌رسد.

چین بزرگترین خریدار نفت خام در جهان است و بیش از هر تامین‌کننده دیگری از عربستان سعودی خرید می‌کند. تقریباً نیمی از تجارت دوجانبه 87.3 میلیارد دلاری بین دو کشور را در سال 2021 واردات نفت خام چین تشکیل داده است. این رقم 77 درصد از کل واردات چین از عربستان سعودی را شامل می‌شود که شامل کالاهایی مانند پلاستیک به عنوان یک فرآورده نفتی نیز می‌شود.

در همین حال، عربستان سعودی بیش از 30 میلیارد دلار کالا از جمله تجهیزات مربوط به تکنولوژی، تلفن و لوازم روشنایی وارد کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.