کد مطلب: ۳۲۵۷۴۳

روز ثبات در بازار ارز

روز ثبات در بازار ارز

در سومین روز هفته، دلار نه‌تنها پس از دو روز افزایش متوالی تغییر مسیر داد، بلکه نسبت به روزهای قبل هیجانات کمتری را تجربه کرد. روز دوشنبه، دلار معاملات خود را در کانال ۱۳ هزار‌تومانی آغاز کرد؛ ولی هرگز نتوانست به بالای مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان قدم بگذارد و در ادامه روز حتی به کانال پایین‌تر رفت.

بر اساس قیمت حواله درهم که در میانه کانال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشت، ارزش دلار در ابتدای روز در بازار داخلی حدود ۱۳ هزار تومان بود؛ معامله‌گران در ابتدای روز سعی کردند قیمت را به سوی مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان هدایت کنند، ولی خریدار چندانی در بازار حاضر نبود و همین موضوع موجب شد که قیمت کشش افزایشی خاصی از خود بروز ندهد؛ حدود ساعت ۴ بعدازظهر دلار روی قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت که ۴۰۰ تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود. دلار روز شنبه ۱۰۰ تومان رشد کرده بود و روز یکشنبه میزان افزایش آن به ۹۰۰ تومان رسیده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، افزایش روز شنبه در شرایطی به ثبت رسیده بود که قیمت دلار تا کف ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی پایین رفته بود. به این ترتیب، با توجه به نوسانات محدود دلار در روز گذشته، می‌توان دیروز را روز ثبات در بازار ارز نامید.

بخش زیادی از کارشناسان نیز باور دارند، بازارساز به جای تاکید بر کاهش شدید یکباره قیمت‌ها، باید به‌دنبال کاهش دامنه نوسانات و برقراری ثبات در بازار باشد. هرقدر میزان نوسانات در بازار پایین برود، هیجانات معاملاتی کاهش پیدا می‌کند، نگاه معامله‌گران و افراد عادی از بازار ارز منحرف می‌شود و در نهایت کم‌کم ارزهای دپو شده به بازار بازخواهند گشت.

همچنین کارشناسان پیشنهاد می‌دهند، بازارساز فعالیت دلالان و معامله‌گران ارزی را ساماندهی کند. در روزهای اخیر دربازار ارز مشاهده شده است که بعضا حتی قیمت دلالان نیز با یکدیگر فاصله معناداری دارد. حتی کانال‌های اطلاع‌رسانی قیمت‌ها، نیز بعضا قیمت‌های متفاوتی را نسبت به یکدیگر درج می‌کنند. چنین موضوعاتی اهمیت شفافیت فعالیت در بازار ارز را مشخص‌تر می‌کند.

به‌نظر می‌رسد، حتی اگر مکان مشخصی برای معاملات در نظر گرفته شود، بخش زیادی از این بی‌نظمی‌ها از میان برود. گروهی از فعالان، باور داشتند بعضا نوسان‌گیران در مقاطعی کوتاهی از روز سعی می‌کنند از طریق قیمت‌سازی در کانال‌های اعلام نرخ، جریان انتظارات و دیدگاه سایر معامله‌گران ارزی را تحت‌تاثیر خود قرار دهند. هدف آنها در واقع این است که از طریق به دست گرفتن جریان اطلاع‌رسانی نوسان‌گیری کنند.

در چنین شرایط، اگر مکانی برای معاملات ارزی تعریف می‌شود، زمینه‌ها برای تاثیرگذاری نوسان‌گیران کاهش خواهد یافت و آنها نمی‌توانند با استفاده از اخبار و قیمت‌سازی جریان معاملات را تحت‌تاثیر قرار دهند. روز گذشته، یکی از عواملی که منجر به افت قیمت دلار شد، کاهش نرخ حواله درهم بود. همزمان ارزش دلار در کشورهای همسایه نیز افزایش خاصی را تجربه نکرد و بیشتر رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت.

برخی از معامله‌گران باور داشتند، بازار پس از دو روز افزایش، دیروز به ثبات رسید. از نظر آنها از این پس قیمت دلار در دامنه محدودتری حرکت خواهد کرد و تمایلی به افزایش یا کاهش‌های شدید از خود بروز نخواهد داد. این در حالی است که برخی از افزایشی‌های بازار باور دارند، با شروع نهمین ماه سال، تقاضا در بازار بیشتر می‌شود.

به باور آنها هر قدر به سوی پایان سال میلادی حرکت کنیم، تقاضای ارزی شرکت‌های تجاری به منظور تسویه‌های انتهای سال بالا می‌رود و همین موضوع می‌تواند محرکی برای قیمت دلار شود. این در حالی است که بخشی از کارشناسان باور دارند، شرکت‌های تجاری پیش‌تر در زمانی که قیمت دلار پایین‌تر بود، نیازهای ارزی خود را مرتفع کرده‌اند و بخش کمتری از آنها امسال در آذر و اوایل دی‌ماه وارد بازار خواهند شد.

همزمان با خروج دلار از مدار افزایشی، سکه تمام بهار آزادی نیز بار دیگر به کانال ۴ میلیونی نزدیک‌تر شد. روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی ۲۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی قیمت ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

میزان کاهش گرم طلا محدودتر بود. دیروز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۸۰ هزار تومان قیمت خورد که ۱۲ هزار تومان کمتر از روز یکشنبه بود.افت قیمتی در بازار سکه در شرایطی صورت گرفت که برخی معامله‌گران باور داشتند خریداران عادی در روزهای آینده بیشتر از بازار ارز به سوی سکه گرایش خواهند داشت. با این حال، روز دوشنبه بازار این عده را غافلگیر کرد؛ چرا که سکه تمام بهار آزادی با هجوم فروشندگان مواجه شد.

برخی از فعالان عنوان کردند، معامله سکه خاصی روز گذشته در بازار سبزه میدان صورت نمی‌گرفت. با این حال، برخی دیگر باور داشتند حضور سکه‌های پیش فروش در بازار زمینه را برای تقویت سمت عرضه فراهم کرده است. با تقویت سمت عرضه و کاهشی شدن قیمت‌ها، خریداران نیز از بازار عقب‌نشینی کردند تا شاید یک بار دیگر بتوانند در قیمت‌های پایین‌تر خریدهای خود را کلید بزنند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.