کد مطلب: ۳۰۹۶۱۸

روز سراسر منفی فرابورس ایران

روز سراسر منفی فرابورس ایران

روز گذشته در پی حاکم شدن جو هیجانی و عرضه‌های سنگین از سمت سهامداران حقیقی شاخص کل فرابورس ایران افت بیش از ۲/ ۴ درصدی (معادل ۸۹ واحد) را تجربه کرد.

روز گذشته در پی حاکم شدن جو هیجانی و عرضه‌های سنگین از سمت سهامداران حقیقی شاخص کل فرابورس ایران افت بیش از ۲/ ۴ درصدی (معادل ۸۹ واحد) را تجربه کرد. به این ترتیب رشد این نماگر از ابتدای ماه مهر، به ۷/ ۷ درصد تقلیل پیدا کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تشدید فروش سهام بزرگ بازار در دقایق ابتدایی معاملات، منجر به ریزش بیش از ۸۰ واحد نماگر فرابورس شد. پس از آن، آیفکس مسیری تقریبا کم‌نوسان و یکدست را طی کرد و در انتهای معاملات در سطح ۲۰۲۰ واحدی متوقف شد. نزدیک به یک میلیارد سهام به ارزش بیش از ۴۵۷ میلیارد تومان در بازارهای مختلف فرابورس ایران مورد معامله قرار گرفت.

بخش قابل توجهی از این نقدینگی در بازار اول و دوم گردش یافت. طی معاملات دیروز غالب نمادها (به جز سه نماد) با افت قیمت به کار خود پایان دادند تا فرابورس ایران شاهد یک روز سراسر منفی باشد.

افت دسته‌جمعی صنایع فرابورسی

در چهارمین روز معاملاتی متوالی منفی فرابورس ایران، نزدیک به ۲۷۳ میلیون سهم به ارزش حدودی ۱۴۲ میلیارد تومان در بازار اول و دوم داد‌و‌ستد شدند. ارزش معاملات این دو بازار نسبت به روز شنبه، افت بیش از ۴۶ درصدی را تجربه کرد. هر ۲۵ صنعت بازار اول و دوم با افت شاخص مواجه شدند و در محدوده منفی قرار گرفتند. اما در این میان، زیرمجموعه‌ رایانه نسبت به سایر صنایع زیان کمتری را متحمل شد.

پس از آن گروه بانک و موسسات اعتباری و سپس صنعت سرمایه‌گذاری‌ با افت نزدیک به ۲ درصدی، قرار گرفتند. در مقابل منسوجات به‌عنوان زیان‌ده‌ترین صنعت دیروز شناخته شد.

از منظر ارزش معاملاتی، زیرمجموعه سرمایه‌گذاری‌ها به واسطه نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با داد وستد بیش از ۳۰ میلیارد تومانی صدرنشین شد. گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی از صنایع پرمعامله‌ دیروز بودند. میزان نقدینگی گردش یافته در سه صنعت عنوان شده بیش از ۶۰ درصد ارزش کل معاملات را تشکیل می‌داد.

سرخ‌پوشی غالب نمادها

طی معاملات روز گذشته، جز سه نماد معاملاتی، تمامی نمادهای بازار اول و دوم با کاهش قیمتی روبه‌رو‌ شدند. تجارت الکترونیک پارسیان کیش، ریل سیر کوثر و با فاصله‌ای بیشتر، کشت و دام قیام اصفهان سه نمادی بودند که روز مثبتی را سپری کردند. «تاپکیش» که از ۳۱ شهریور برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران عرضه شد، بیشترین افزایش قیمتی دیروز را به نام خود ثبت کرد و باعث شد شاخص رایانه، در میان سایر صنایع کمترین افت را داشته باشد.

بیشترین تقاضا متوجه نماد مزبور شد و در انتهای معاملات نیز صف خرید آن به مرز ۸ میلیارد تومانی رسید. از طرفی «حسیر» نیز که از سهام مورد علاقه دیروز سهامداران حقیقی بود صف خرید نزدیک به ۳ میلیارد تومانی را به انتظار گذاشت.

«ترین»های فرابورس

در معاملات خرد روز یکشنبه، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با ارزش معاملاتی نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان صدرنشین سایر نمادها شد. فشار فروش بر این نماد پس از اتمام معاملات ادامه یافت و صف فروش آن به نزدیکی ۶ میلیارد تومان رسید. همان‌طور که اشاره شد بیشترین تقاضا معطوف به نماد معاملاتی تجارت الکترونیک پارسیان کیش شد.

امری که باعث شد بیشترین افزایش قیمتی معاملات دیروز به این نماد اختصاص پیدا کند. از طرفی دیگر سهامی ذوب‌آهن اصفهان سنگین‌ترین صف فروش دیروز را تجربه کرد. در پایان معاملات بیش از ۱۰۸ میلیارد تومان پشت درهای بسته این نماد به انتظار باقی ماند. به این ترتیب بیشترین عرضه از سوی سهامداران «ذوب» صورت گرفت.

در مجموع در جریان معاملات دومین روز از هفته جاری، شاخص کل در حالی افت ۸۹ واحدی را تجربه کرد که پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس و سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر کاهنده را روی این نماگر داشتند. اثر منفی هر سه نماد نام‌برده در مجموع نزدیک به ۴۲ واحد بود.

روز حمایت حقوقی‌ها

در جریان داد‌و‌ستدهای روز گذشته، تنها ۱۰ نماد مورد توجه سهامداران حقیقی بودند.«تاپکیش» در صدر اولویت‌های این دسته از سهامداران بود. پتروشیمی غدیر و کشت و دام قیام نیز انتخاب‌های بعدی آنها را تشکیل می‌دادند. خالص خرید معامله‌گران خرد در انتهای معاملات دیروز نزدیک به یک میلیارد تومان بود. از سویی دیگر، سهامی ذوب‌آهن اصفهان در کانون توجه سهامداران حقوقی بود.

بیش از ۸ میلیارد تومان سهام «ذوب» از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد حقوقی‌ها منتقل شد. پالایش نفت شیراز و همچنین پالایش نفت لاوان از دیگر ترجیحات معامله‌گران عمده بود. خالص خرید این دسته از سهامداران به مرز ۳۲ میلیارد تومانی رسید. به این ترتیب با اختلاف بیش از ۳۰ میلیارد تومانی، بازار با حمایت حقوقی‌ها به روز خود پایان داد.

گشایش اسناد خزانه اسلامی «اخزا۷۰۲»

روزی که گذشت، بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد معاملات بیش از یک میلیون ورقه‌ای به ارزش نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان بود. بیش از ۷۰ درصد این نقدینگی در معاملات اوراق خزانه اسلامی به گردش درآمد.

ارزش داد‌و‌ستدهای این اسناد به بیش از ۶۴ میلیارد تومان رسید. دیروز اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا۷۰۲» با سررسید ۲۴ دی ماه سال جاری، برای اولین بار از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه شد. همزمان معاملات دیروز اسناد خزانه اسلامی «اخزا۶۱۱» مورد تایید قرار نگرفت. به این ‌ترتیب در انتهای معاملات اوراق مزبور نرخ سود مؤثر با افت ۹/ ۰ واحد درصد، در سطح ۷/ ۲۶ درصدی متوقف شد.

معاملات بازار تسهیلات مسکن نیز با افزایش بهای تمامی نمادها به جز نماد «تسه۹۵۰۷» پایان یافت. ارزش معاملات بازار «تسه»ها در مرز ۵ میلیارد تومانی قرار گرفت. نماد معاملاتی «تسه۹۷۰۶» نزدیک به ۳ میلیارد تومان از نقدینگی کل را در معاملات خود به گردش درآورد. همچنین معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) با داد‌و‌ستد بیش از ۴۰ میلیون برگه به ارزش نزدیک به ۶۶ میلیارد تومان، صورت گرفت. بیش از نیمی از این نقدینگی در معاملات صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد جریان پیدا کرد.

منبع:‌روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.