کد مطلب: ۶۳۹۴۰۱

زیان ۳ درصدی سهامداران/ روند بازار بورس در دولت سیزدهم

زیان ۳ درصدی سهامداران/ روند بازار بورس در دولت سیزدهم

در هفت ماه اخیر و در بازه زمانی ۱۶ مرداد تا پایان اسفند ۱۴۰۰ شاخص شاخص کل بورس بیش از ۴۰ هزار واحد معادل سه درصد نزول کرده است. به عبارت دیگر سهامداران در این دوره بطور متوسط سه درصد زیان کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روند بورس تهران در سال ۱۴۰۰ را می‌توان به دو نیمه تقسیم کرد. شش ماهه ابتدایی سال شش ماه آخر فعالیت دولت حسن روحانی بود و شش ماهه دوم ۱۴۰۰ شش ماه اول فعالیت دولت ابراهیم رئیسی بود.

روند شاخص بورس پس از انتخابات

شاخص کل بورس تهران در پایان خرداد ۱۴۰۰ در محدوده یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد قرار داشت. یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شاخص کل رشد ۱۴ هزار واحدی را پشت سر گذاشت. این روند صعودی در دوره انتقال قدرت به دولت سیزدهم، کم و بیش ادامه یافت به طوری که در بازه زمانی برگزاری انتخابات تا مراسم تحلیف مقام ریاست جمهوری شاخص کل بیش از ۲۴۵ هزار واحد معادل ۲۱ درصد رشد کرد. رشد شاخص در دوره انتقالی نشان از امید فعالان بازار به حمایت دولت از بورس داشت.

روند بورس در دوره رئیسی

سهامداران منتظر تحقق وعده‌های ابراهیم رئیسی بودند اما پس از روی کار آمدن کابینه جدید، روند کلی شاخص نزولی شد. در ۷ ماه اخیر و در بازه زمانی ۱۶ مرداد تا پایان اسفندماه شاخص شاخص کل بورس بیش از ۴۰ هزار واحد معادل ۳ درصد نزول کرده است. به عبارت دیگر سهامداران در این دوره بطور متوسط ۳ درصد زیان کرده‌اند.

در نیمه مرداد در محدوده ابتدایی شاخص در کانال ۱٫۴ میلیونی قرار داشت و مرداد را در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد به پایان برد. در پایان شهریور شاخص به رقم یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسید و مهرماه را یک کانال بالاتر و در رقم یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد به پایان رساند.

شاخص بورس در پایان آبان و آذر هم در کانال ۱٫۳ میلیونی قرار داشت و در پایان دی ماه به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد سقوط کرد. شاخص بهمن را هم در کانال ۱٫۲ میلیونی به پایان برد اما در پایان اسفند شاخص از نیمه کانال ۱٫۳ میلیونی بالاتر ایستاد.

خروج سرمایه از بازار سهام

در دوره انتقالی که شاخص روند صعودی پیدا کرد، مجموع جریان نقدینگی نیز به سمت بازار سهام مثبت شد. در این دوره ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس ۸۶۲ میلیارد تومان بود و به طور میانگین روزانه ۲۷ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

اما از ابتدای شروع فعالیت دولت ابراهیم رئیسی تا پایان سال در مجموع بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد و به طور میانگین روزانه ۲۸۸ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شده است.

تصمیمات شبانه، عقب‌نشینی‌های روزانه

در هفت ماه اخیر، دولت تصمیماتی زیادی را با سر و صدای زیاد اطلاع رسانی کرد و سپس از آن‌ها عقب نشینی کرد. شاید مهمترین تصمیم به مصوبه ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه برمی‌گردد که در ستاد اقتصادی دولت تصویب شد و با تبلیغات وسیعی منتشر شد. اما در نهایت نه ابلاغ شد و نه به عنوان اصلاحیه به مجلس ارسال شد. کار آنقدر بالا گرفت که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس دولت نامه نوشت و خواستار ارسال اصلاحیه به مجلس شد.

ستاد اقتصادی جلسه دیگری تشکیل داد و مصوبه‌ای جدید و با حذف برخی از بندهای مصوبه پیشین را به تصویب رساند. این مصوبه به مصوبه پنج بندی معروف شد و این بار معاون اول رئیس جمهوری به ابلاغ آن راضی شد و در نهایت به مجلس نیز ارسال شد.

منبع: اقتصاد نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام و درود وقت بخیر
    معلوم هست چطوری این ارقام رو حساب می کنید؟ کجا 3 درصد افت کرده ؟!!! بنده که بیشتر از 30 درصد تو این 7 ماه سهامم افت داشته .

  • ناشناس

    کدوم 3 درصد بگو 60 درصد چرا با شاخص آمار میدی بسیاری از نمادها متناسب با شاخص بالا نرفته ولی با شاخص سقوط کرده

  • راد

    شاخص هم وزن در یک سال ۲۰ درصد منفیه

  • یا الله

    وجدانا وانصافا سهامداران در دوره سیاه شش ماهه رییسی فقط سه درصد زیان دیدند؟؟؟ یا 90 درصد ؟؟؟ شما که وجدان واخلاق وانصاف وانسانیت را با این دروغ ودروغگوییها زیر پا گذاشتید من دیگه اصلا وابدا حرفی نداااااارم .

  • ناشناس

    30 درصد از پورتفوی ام رفته تو ضرر از پارسال تا حالا امار های دروغ چرا میدین

  • مهرداد

    عشقی مدیری بیسواد که با دستکاری بورس در حال از بین بردن سرمایه مردم است. کسی که در مجلس اعلام می کند سهامداران نود و نه در سود هستند

  • ناشناس

    آشغالهای دروغگو 2 ساله وام ازدواج و حاصل دوسال کارگری و گذاشتم تو بورس الان بعد 2سال با کلی میانگین کم کردن 50 درصد تو ضررم حرومتون بشه دزدانی که اینطوری پول مردمو تو بورس بالا کشیدید