کد مطلب: ۲۸۹۲۶۹

رونق اقتصاد ملی مهمترین کارکرد مناطق آزاد است

رونق اقتصاد ملی مهمترین کارکرد مناطق آزاد است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: وظیفه اصلی مناطق آزاد ارتباط بین اقتصاد ملی و اقتصاد بین‌المللی و بهره بردن از این ارتباط برای رونق و به نفع اقتصاد ملی است.

محمد ابراهیم انصاری لاری جمعه شب در همایشی با عنوان توسعه اقتصادی در جزیره کیش افزود: اما کمترین نشانه در انجام این وظیفه در هیچکدام از مناطق آزاد کشور دیده نمی شود و حداکثر کاری که مناطق آزاد کشور کرده‌اند کمک به توسعه خود آن منطقه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با تاکید بر اینکه جزیره کیش به عنوان یک منطقه آزاد متفاوت و متمایز با دیگر مناطق آزاد است، اظهار داشت: این نکته مهم باید به درستی به مسئولان و تصمیم گیران کشور در مجلس و دولت تفهیم شود و این تفاهم صورت گیرد که جزیره کیش از دیگر مناطق آزاد متمایزتر هست.

انصاری لاری گفت: اگر تصمیمی در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای مناطق آزاد کشور گرفته می شود، منطقه آزاد کیش به دلیل ویژگی‌های متفاوت آن لازم است که مستثنی شود.

وی با اشاره به اتفاق نظر مسوولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اهمیت جایگاه منطقه آزاد کیش، اظهار داشت: این نوع نگرش به عنوان یک کلید واژه مهم می تواند بقیه مسایل و مشکلات جزیره کیش را حل و فصل کند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: اینکه ما برای جزیره کیش چه ماموریتی قائل هستیم، به طور دقیق در ذیل این نگاه درست می تواند شکل بگیرد.

او تاکید کرد: امروز اگر می بینیم عده زیادی چه از نمایندگان مجلس و چه از مقامات محلی به دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید هستند در واقع دنبال آبادانی و توسعه منطقه می باشند.

انصاری لاری یادآور شد: اگر جایی را به عنوان منطقه آزاد در نظر می‌گیریم باید آنها را وظیفه مند کنیم و تکالیفی بر آنها تحمیل شود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: به عنوان نمونه به ما بگویند شما در کیش امروز چنین وظایفی به عهده دارید و اگر موانعی در حوزه قانون مقرارت وجود دارد آن را برطرف کنند و به ما بگویند این تکلیف و وظیفه را دنبال کنید نه اینکه به عنوان مثال من یا هر یک از مدیران منطقه آزاد مدام بدنبال بانک مرکزی و یا وزرا برویم که اجازه بدهید و شرایط را آسان کنید که در منطقه آزاد کیش ما یک بانک خارجی داشته باشیم.

انصاری لاری افزود: باید دولت و مجلس به من مسوول تکلیف کند که یکی از وظایف این است در منطقه آزاد کیش بانک خصوصی بیاوریم و اگر مانعی وجود دارد برطرف شود، اما متاسفانه با جابجا گرفتن موضع نیاز، مطلب را هیچوقت به نتیجه نرساندیم.

وی اظهار داشت: ما 40 سال است با امریکا به عنوان دشمن بزرگ در حال مبارزه هستیم و اگر یکی از مناطق آزاد کشور را حداقل به قوانین مترتب بر مناطق آزاد عمل می کردیم و در یکی از این مناطق که مستعد ترین آنها جزیره کیش است، یک نهاد پولی و مالی بین المللی داشتیم، بسیاری از مشکلات حل می شد.

وی تصریح کرد: امروز ما نیازمند بخش خصوصی هستیم که در مناطق آزاد بدون چشم داشت به سیستم ارزی کشور، خودش ارز و کالای مورد نیازش را وارد و صادر و اشتغال و رونق وسیع ایجاد می‌کرد.

وی تاکید کرد: از طرفی امروز هم تحت تاثیر دستورالعمل‌های یکپارچه ای که با عدم شناخت کافی مناطق آزاد بویژه یک مکان مهم به نام کیش، بخشنامه‌هایی صادر می‌شود و دست و پای فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان مناطق آزاد دوباره بسته تر می شود.

انصاری لاری گفت: امروز نیاز هست تا به بخش خصوصی اتکا کنیم و از آن بخواهیم و حتی ساده‌تر و راحت تر از گذشته به او مجال فعالیت دهیم تا در شرایط تحریم بتواند بخشی از این نیازها و تنگناها را او با تجربه و امکاناتی که دارد هموار و برآورده کند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش معتقد است که همچنان در زمینه استفاده از مناطق آزاد و بخش خصوصی غفلت می کنیم و از امکاناتی که وجود دارد بهره لازم را نمی‌بریم.

انصاری لاری گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند به عنوان پشتیبان واقعی و حامیان جدی منطقه آزاد کیش را باشد برای اثرگذاری بیشتر بر اقتصاد کشور یاری کنند.

وی در عین حال از مسوولان خواست در سالی که سال حمایت از کالای ایرانی است، اجازه دهند کالایی که از سرزمین اصلی وارد جزیره کیش می‌شود، صادرات محسوب شود و مالیات بر ارزش افزوده استرداد شود.

وی گفت: اما با وجود نظر مثبت معاون اول رییس جمهوری در این زمینه هنوز هم در پیچ و خم‌های اداری به نتیجه نرسیده است.

منبع:‌ ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.