کد مطلب: ۶۷۸۲۷۵

رونمایی از زیرخاکی ۲۱ ساله طالبان!

رونمایی از زیرخاکی ۲۱ ساله طالبان!

خودروی ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان ۲۱ سال پس از دفن خودخواسته در شرق افغانستان از دل خاک بیرون کشیده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خودرویی که ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان برای فرار از حملات آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر از آن استفاده می‌کرده ۲۱ سال پس از دفن خودخواسته در شرق افغانستان از دل خاک بیرون کشیده شده است.

یورونیوز نوشت، محمد جلال از افراد نزدیک به رهبری طالبان با انتشار تصاویر خودرویی که ظاهرا از زیر خاک بیرون آوردند در توئیتی اعلام کرد که ملاعمر در آغاز تهاجم آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ با این خودرو از قندهار به زابل سفر کرده است.

او می‌گوید که این خودرو باید به احترام ملا محمد عمر، در موزه ملی افغانستان نگهداری شود. طبق گفته طالبان، محلی که این تویوتا کرولای سفیدرنگ در آن پیدا شده، در یکی از باغ‌های اطراف شهرستان شینکی در استان زابل بوده است.

Screenshot 60

رحمت الله حماد، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت زابل به خبرگزاری فرانسه گفت: «این ماشین هنوز در وضعیت خوبی قرار دارد، فقط قسمت جلوی آن کمی آسیب دیده است. این خودرو توسط مجاهدین (جنگجویان طالبان) به یاد ملاعمر در سال ۲۰۰۱ دفن شده تا از تخریب آن جلوگیری شود».

طالبان در قندهار توسط ملا عمر اعلام وجود کرد و در سال ۱۹۹۶پس از یک جنگ داخلی خونین، به قدرت رسید و تفسیری رادیکال از شریعت (قانون اسلامی) را بر کشور و ملت افغانستان تحمیل کرد.

پس از آن بود که افغانستان به پناهگاهی برای گروه‌های دیگر جهادی از جمله القاعده و رهبر آن اسامه بن لادن از طراحان حملات ۱۱ سپتامبر تبدیل شد.

زمانی که طالبان از تحویل بن لادن خودداری کردند، ایالات متحده و متحدانش عملیات نظامی گسترده را در این کشور آغاز کردند و با حمله به افغانستان اسلام گرایان را از قدرت بیرون راندند.

حضور بیست ساله نظامی آمریکا و متحدانش در خاک افغانستان نه تنها طالبان را از بین نبرد بلکه بر قدرت آن ها افزود چنانچه با اعلام آمریکا مبنی بر ترک خاک افغانستان، این گروه اسلامگرا برای رسیدن به راس قدرت بار دیگر دست به کار شد. هنوز نیروهای آمریکایی به طور کامل کابل را ترک نکرده بودند که طالبان بار دیگر پرچم خود را در پایتخت افغانستان بالا بردند و به قدرت بازگشتند.

رهبر تاریخی طالبان در سال ۲۰۱۳ در مخفیگاهش درگذشت، اگرچه مقامات طالبان مرگ او را چندین سال مخفی نگه داشتند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.