کد مطلب: ۱۴۸۲۷۷

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خبر داد

رکورد ۱۲۲ ساله تولید شکر در ایران شکسته شد

رکورد 122 ساله تولید شکر در ایران شکسته شد

دبیرکل اتاق ایران می‌گوید دولت‌های نهم و دهم با واردات حدود 5.6 میلیارد دلار شکر، در عمل تولید این محصول را در کشور مختل کرده‌اند و در مقابل، در سال 1395، رکورد 122 ساله تولید شکر در ایران زده شد.

علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که خود یکی از فعالان صنعت قند و شکر هم هست، در جشن ملی خودکفایی در تولید شکر که در محل اتاق ایران تشکیل شد، دستاورد بزرگ این صنعت در طول چند سال گذشته را افزایش بهره‌وری و افزایش تولید به ازای واحد سطح دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اشرف گفت:«ما در سال 1395 به ضریب استحصال 84 درصد در تولید شکر دست یافتیم که نسبت به 10 سال پیش از آن، 11 درصد بهبود را نشان می‌دهد. تنها صنعت‌گران می‌فهمند که این 11 درصد بهبود چه تفاوت بزرگی می‌تواند ایجاد کند. در همین مدت، ظرفیت برخی کارخانه‌های تولید شکر ما 3 برابر شد و برای مثال از 1500 تن به 4500 تن رسید. در بخش نیشکر نیز برداشت ما به 9 تا 9.5 تن به ازای هر هکتار رسید و این در حالی است که میانگین برداشت نیشکر در ایران، بین 3 تا 4 تن در هر هکتار بوده است.»

دبیرکل اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد:«تولید چغندر قند در ایران در طول پنجاه سال گذشته نوسان زیادی داشته و این متاسفانه یکی از آفات این صنعت است. به عنوان مثال، در سال 1385 تولید چغندر قند در ایران به بالاترین میزان خود در نیم قرن اخیر رسید که البته نشان‌دهنده سیاست‌گذاری‌ها و حجم محصول در سال 1384 است. از طرف دیگر، در سال 1387 و در دوران دولت نهم، تولید چغندر‌ قند در کشور ما به کمترین میزان خود در نیم قرن اخیر رسید و در نتیجه واردات شکر به بالاترین سطح رسید.»

سال 1387، سال سیاه صنعت تولید شکر در ایران

اشرف ادامه داد:«سال 1387 بدترین سال صنعت قند و شکر کشور بود و این موضوع ارتباطی به بخش تولید نداشت، بلکه تنها انعکاسی بود از سیاست‌های دولت، چرا که زیرساخت‌های بخش صنعت و توان تولیدی کارخانه‌های ما در سال‌های قبل و بعد از سال 1387 تغییر محسوسی نداشتند که تولید بخواهد تا این اندازه افت کند.»

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد:«این در حالی است که در سال 1395، ما به رکورد بالاترین تولید تاریخ 122 ساله صنعت قند و شکر کشور دست پیدا کردیم، و از سال 1274 که این صنعت در این پا گرفته است، تا به امروز چنین تولیدی سابقه نداشته است.»

دولت مهرورزی 5.6 میلیارد دلار شکر وارد کرد

اشرف ادامه داد:«پیش‌بینی ما برای سال 1396 هم این است که در این سال، حدود 1.7 میلیون تن شکر تولید کنیم و نیاز وارداتی کشور هم در نهایت حدود 300 هزار تن باشد. این در حالی است که در طول هشت سال زمام‌داری دولت‌های نهم و دهم، حدود 12.5 میلیون تن شکر، به ارزش 5.6 میلیارد دلار به کشور وارد شده است و در مقابل، در چهار سال دولت یازدهم، تنها 2.2 میلیون تن شکر، به ارزش 970 میلیون دلار به کشور وارد شده است و این نشان‌دهنده رویکرد این دو دولت به بحث تولید است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.