خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۱۳۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ریزش قیمت دلار ادامه دارد؟/ معامله‌گران با ربات قیمت را کاهش می‌دهند؟

ریزش قیمت دلار ادامه دارد؟/ معامله‌گران با ربات قیمت را کاهش می‌دهند؟

قیمت دلار این روزها با نوساناتی همراه شد. درحالی که دیشب دلار روندی افزایشی را طی کرد، اما امروز دلار نقدی در حال کاهش است. بانک مرکزی نیز از افزایش ۸۰ درصدی معاملات در سامانه نیما خبر می‌دهد. چه عواملی بر کاهش قیمت دلار موثر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها نوساناتی را تجربه می‌کند. امروز صرافی ملی قیمت دلار را ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد.

اما دلار بازار آزاد در برخی از کانال‌های تلگرامی روندی کاهشی داشت و امروز وارد کانال ۲۹ هزار تومان شد.

از روهای پایانی هفته گذشته تا امروز، افزایش امیدواری معامله‌گران به احیای برجام و ارزپاشی بانک مرکزی، نرخ دلار را کاهشی کرده است. امروز نیز روند نزولی قیمت دلار ادامه دارد و به کانال پایین‌تر رفته است. دلار توافقی نیز همچنان در کانال ۲۸ هزار تومان نوسان دارد.

ریزش قیمت ادامه دارد؟

آیا قیمت دلار به روند کاهشی ادامه می‌دهد؟

امید موسوی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت دلار به اخبار مذاکرات واکنش نشان داده و وارد کانال ۲۹ هزار تومان شده است. کف قیمت دلار در کوتاه‌مدت ۲۸ هزار تومان و در بلندمدت ۲۵ هزار تومان خواهد بود.

او افزود: در حال حاضر خریدار و فروشنده در بازار منتظر هستند تا نتایج مذاکرات اعلام شود. در نتیجه، قیمت‌ها متاثر از نتیجه برجام است و با وقوع توافق، احتمال رسیدن قیمت‌ها به ۲۵ هزار تومان نیز وجود دارد. اما اگر توافق حاصل نشود، دلار به ۴۰ هزار تومان نیز می‌رسد. اما پیش‌بینی می‌شود تا فردا قیمت دلار بین ۲۹ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان نوسانی باشد.

شب گذشته قیمت‌ها در معمالات غیرقانونی فردایی روند افزایشی داشت اما بر خلاف این روند، بازار روز نزولی آغاز کرد. اکنون معاملات غیرقانونی فردایی نیز کاهشی است. علت چیست؟

موسوی در رابطه با این نوسانات توضیح داد: این روزها میزان معاملات کاهش یافته است. در این شرایط این نوسانات ممکن دلیل خاصی نداشته باشد و نباید آن را تحلیل کرد.

افزایش معاملات در سامانه نیما

اما بانک مرکزی خبر از رشد ۸۱ درصدی معاملات در سامانه نیما داد. مصطفی قمری‌وفا در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: حجم معاملات در سامانه نیما از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۱۶.۲ میلیارد دلار رسیده است؛ این میزان معاملات رشد ۸۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد. (خبرآنلاین)

این اخبار تاثیری در قیمت‌ها دارد؟

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر تاثیرگذارترین اخبار بر قیمت این ارز، اخبار مربوط به توافق برجام است. سایر اخبار و تصمیمات سیاست‌های اقتصاد کلان، مانند دسترسی دولت بر منابع دلاری ممکن است تاثیر خود را در تورم نشان دهد.

موسوی ادامه داد: اما افزایش ۸۱ درصدی معاملات اتفاق خوبی است. هنگامی که قیمت دلار نیمایی با دلار بازار یکسان باشد، بازار به سمت تک‌نرخی شدن حرکت می‌کند و میزان رانت نیز کمتر می‌شود.

معامله‌گران به دنبال کاهش قیمت

گفته می‌شود برخی از معامله‌گران با طراحی ربات‌هایی به دنبال کاهش قیمت و جمع‌آوری دلار در کف هستند.( اقتصادنیوز)

موسوی، کارشناس بازارهای مالی در این مورد توضیح داد: این ابزارها را سرمایه‌گذاران برای معاملات بهتر در اختیار می‌گیرند. اما این نوسانات به دلیل یک عامل بنیادی اقتصادی است و نه یک ربات.

‎موسوی در رابطه با جهت‌گیری معامله‌گران توضیح داد: بازار در حال حاضر در وضعیت شک و تردید است. این تردیدها باعث می‌شود قیمت‌‌ها در یک سطح مشخص بماند.

آخرین تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.