کد مطلب: ۶۵۱۶۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۸ سال انتظار برای خرید ویلچر / افزایش زباله‌گردی معلولان در کشور

۸ سال انتظار برای خرید ویلچر / افزایش زباله‌گردی معلولان در کشور

خانوارهای یک نفره تحت پوشش بهزیستی ۴۲۰ هزار تومان مستمری از بهزیستی می‌گیرند. اما این مستمری چندان دردی از آنها دوا نمی‌کند. مدیر کمپین معلولان می‌گوید: «خانوارهای معلولان قدرت تامین مواد غذایی اساسی خود را هم ندارند. همین حالا هم برخی از معلولان دچار سوءتغذیه هستند. طی یک سال گذشته پدیده زباله‌گردی معلولان در کشور بیشتر شده است.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، ۴۲۰ هزار تومان در ماه مستمری می‌گیرند که نمی‌دانند به کدام زخم زندگی بزنند. مددجویان بهزیستی دارای معلولیت اگرچه امسال ۲۰ درصد افزایش حقوق داشتند اما هنوز حداقل مبلغ دریافتی‌شان به ۵۰۰ هزار تومان نمی‌رسد. برخی از معلولان برای گذران زندگی به زباله‌گردی روی آورده‌اند و برخی هم به ویلچرفروشی.

شوک گرانی مواد غذایی همین ابتدای سال بسیاری را نگران کرده است. از گرانی نان و ماکارونی در روزهای اخیر گرفته تا زمزمه افزایش قیمت سایر اقلام غذایی. همه اینها هشداری برای سبد غذایی خانوارهاست که برخی را در خطر سوتغذیه قرار می‌دهد.

شرایط اما برای معلولان با مستمری ۴۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی دشوارتر است. مدیر کمپین معلولان می‌گوید همین حالا هم برخی از معلولان دچار سوءتغذیه هستند.

برخی از معلولان سوءتغذیه دارند

بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «با این تورم، خانوارهای معلولان قدرت تامین مواد غذایی اساسی خود را هم ندارند. گوشت قرمز و ماهی که بماند، میوه و سبزی‌جات هم از سبد غذایی خانوارهای معلولان حذف شده است. همین حالا هم برخی از معلولان دچار سوءتغذیه هستند.»

او می‌گوید: «بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان باید حداقل دستمزد سالانه که وزارت کار تعیین می‌کند به معلولان شدید و واجد شرایط پرداخت شود. اما نه دولت پیگیری می‌کند نه مجلس.»

هفت میلیون نفر تحت پوشش بهزیستی هستند. آنطور که مروتی می‌گوید حدود ۸۵۰ هزار نفر از مستمری‌بگیران بهزیستی دارای معلولیت هستند. اما مستمری سازمان بهزیستی هم کفاف مخارجشان را نمی‌دهد.

در حال حاضر مستمری مددجویان برای خانوارهای یک نفره، دو نفره و سه نفره به ترتیب ۴۲۰، ۶۰۰ ، ۸۴۰ هزار تومان است. همچنین برای خانوارهای چهار نفره و پنج نفره به بالا به ترتیب یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

افزایش زباله‌گردی معلولان در کشور

مدیر کمپین معلولان می‌گویند: «هر چه بگویم بیانگر عمق فاجعه وضعیت معلولان نیست. ما حتی نمی‌توانیم با حمل‌ونقل عمومی تردد کنیم. با یک تردد برای درمان و توانبخشی و رفت‌آمد با تاکسی اینترنتی نصف مستمری ماهانه خرج می‌شود. اگر کمک خانواده‌ها نباشد با این میزان مستمری نمی‌توان زندگی کرد. طی یک سال گذشته پدیده زباله‌گردی معلولان در شهرهای مختلف کشور زیاد شده است.»

آمار دقیقی از بیکاری معلولان در دست نیست. مروتی هم می‌گوید: «قرار بود سامانه جامعی برای اطلاعات آنها راه‌اندازی شود اما اینطور نشد. اما حدودی می‌توان گفت که بیش از یک میلیون نفر معلول بیکار داریم. از سوی دیگر حداقل حمایت از نظر معیشت صورت می‌گیرد. چنین شرایطی باعث می‌شود که برخی ویلچر برقی خود را بفروشند.»

۸ سال انتظار برای خرید ویلچر

ترکش گرانی‌ها به تجهیزاتی که معلولان استفاده می‌کنند هم خورده است. حالا یک یک ویلچر برقی۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. قیمتی که شاید بتواند کمک حال آنهایی باشد که قید وسیله ضروری زندگی‌شان را زدند.

اما روی دیگر این گرانی‌ها معلولانی هستند که باید این تجهیزات را بخرند. مروتی می‌گوید: «قیمت سمعک معمولی و ارزان تا سال گذشته حدود دو میلیون تومان بود. حالا کمتر از پنج میلیون تومان نمی‌توان خرید. ویلچر معمولی استاندارد کمتر از چهار میلیون تومان نداریم در حالی که سال گذشته همین ویلچر یک میلیون تومان قیمت داشت.»

در این میان اما قیمت ویلچر برقی ۹۵ برابر مستمری ماهانه خانوارهای یک نفره تحت پوشش بهزیستی است. مروتی می‌گوید: «ویلچر برقی که سال گذشته ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت حالا ۴۰ میلیون تومان است. قیمت آن دو برابر شد.» به عبارتی برای خرید یک ویلچر برقی باید هشت سال مستمری ۴۲۰ هزار تومانی را ذخیره کنند. البته با فرض ثابت بودن قیمت‌ها!

مروتی می‌گوید: «این مستمری هزینه دو هفته پوشینه برای معلولان شدید و خیلی شدید است که از پوشینه استفاده می‌کنند.»

ماه‌ها انتظار برای کمک هزینه بهزیستی

علاوه بر گرانی تجهیزات، حمایت سازمان بهزیستی نیز مطرح است. مروتی می‌گوید: «بهزیستی برای ویلچر معمولی حدود ۸۰۰ هزار تومان، ویلچر برقی حدود سه میلیون تومان و سمعک حدود چهار میلیون تومان کمک هزینه می‌دهد.»

او می‌گوید: «باید ابتدا تجهیزات مورد نظر را بخریم و فاکتور آن به بهزیستی ببریم. آن را در لیست می‌گذارند و در صف می‌ماند. برخی از این فاکتورها تا چندین ماه و شاید یک سال در صف می‌ماند. اگر سال تمام شود و نوبت فاکتور نشود دیگر مشمول کمک هزینه نمی‌شود. در حالی که نوبت برخی از افراد در صف به سال بعد می‌کشد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.