کد مطلب: ۶۱۰۹۸۹

زراعت ۱۰ هزار هکتار چوب با استفاده از پساب

زراعت ۱۰ هزار هکتار چوب با استفاده از پساب

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال ۴۰ هزار هکتار زراعت چوب هدف‌گذاری شده است که برای بیش از ۱۰ هزار هکتار از آن از پساب‌ها و آب‌های غیرمتعارف در راستای کمک به مسائل زیست محیطی استفاده می‌شود.

به گزارش تجارت‎‌نیوز ، «مسعود منصور» در مراسم شصت و نهمین سالروز درگذشت استاد «کریم ساعی» بنیانگذار علوم جنگلبانی ایران افزود: زراعت چوب یکی از نیازهایی است که می‌تواند از قاچاق چوب و قطع درختان جلوگیری کند.

وی بیان داشت: در طول برنامه ششم، توسعه متوسط عملکرد سه‌ هزار و ۵۰۰ هکتاری را برای زراعت چوب برنامه ریزی کرده‌ایم.

لزوم توقف برداشت چوب از جنگل‌های هیرکانی در قانون برنامه هفتم

منصور گفت: در سال‌های اخیر اقداماتی انجام شد که در یکی از آنها به استناد قانون بهره برداری چوب از جنگل های هیرکانی متوقف شد، اقدامی درست و هوشمندانه که در قانون برنامه ششم است و امیدواریم در قانون برنامه هفتم نیز تمهیدات لازم برای عدم بهره برداری از جنگل های هیرکانی اتفاق بیفتد. مطالعات نیمه تفصیلی این موضوع به اتمام رسیده و مطالعات تفصیلی و اجرایی آن رو به اتمام است. با این اقدام بیش از ۱۱۰ قرارداد در ۹۵۰ هزار هکتار از این جنگل ها خاتمه پیدا کرد و فسخ شد.

وی اظهارداشت: برای دوره گذار طرح تفصیلی اجرایی جنگل های هیرکانی در سطح یک میلیون هکتار طرح فنی و حفاظتی و مشتمل بر کارهای حفاظتی و عملیات اجتناب ناپذیر تدوین شده که در حال اجراست.

شناسایی و معرفی ۷۹۰ هزار هکتار ذخیرگاه جنگلی طی دو سال

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ذخیرگاه های جنگلی از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: برای حفظ ۱۵ گونه ارزشمند جنگلی که در قانون حفظ حمایت و در ماده یک تسریع شد، از سال ۹۲ که آیین نامه اجرا شد در مجموع ۷۹۰ هزار هکتار ذخیرگاه جنگلی شناسایی و معرفی شد.

به گفته وی، در واقع در سال ۹۸ مجموع ۳۸۵ هزار هکتار و در سال ۹۹ حدود ۴۰۵ هزار هکتار ذخیرگاه شناسایی و آگهی شد که این مهم در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه دارد.

ایجاد ۱۴۰۰ پست سازمانی با عنوان جنگلبان

وی افزود: متاسفانه سه دهه در ساختار سازمانی ما عنوان جنگلبان در پست های سازمانی نبود. با تلاشی که شد بیش از یک هزار و ۴۰۰ پست با نام جنگلبان ایجاد شد که استان به استان تغییر پست را انجام می دهند و جایگزین می کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد که در بسیاری از قوانین حمایتی عبارت‌هایی مانند محیط بان و جنگل بان وجود دارد و نبود عنوان «جنگل بان» یک نقص بود.

مراسم شصت و نهمین سالروز در گذشت استاد «کریم ساعی» بنیانگذار علوم جنگلبانی ایران با حضور و سخنرانی « مسعود منصور » معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور و «سلاجقه» معاون رییس جمهور و ریاست سازمان محیط زیست ایران در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد و همچنین ادای احترام به استاد ساعی با اهدای شاخه گل انجام شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.