کد مطلب: ۷۰۸۸۵۶

وزیر بهداشت:

آغاز عملیات آواربرداری در ۱۲ روستای بخش مرکزی خوی

آغاز عملیات آواربرداری در 12 روستای بخش مرکزی خوی

طبق آخرین آمار هزار و ۱۲۷ نفر درپی زلزله خوی مصدوم شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین، حوالی خوی در آذربایجان غربی را لرزاند.

به نقل از مهر، وزیر کشور گفت:کار اسکان اضطراری با توزیع چادر و بسته‌های غذایی به پایان رسیده و از امروز کار آوار برداری در مناطق روستایی زلزله زده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد وحیدی ظهر جمعه در حاشیه جلسه بررسی وضعیت مناطق زلزله زده خوی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: پس از پایان عملیات امداد و نجات و اسکان موقت در ۱۲ روستای بخش مرکزی خوی ارزیابی خسارات نیز در مراحل پایانی است.

وی ادامه داد: برخی از واحدها مسکونی کامل تخریب شد و برخی هم نیاز و تخریب و بازسازی دارند تعدادی از روستاییان مشکل آغل و جایگاه دام دارند.

وی افزود: کار سکان اضطراری با توزیع چادر و بسته‌های غذایی به پایان رسیده و از امروز کار آوار برداری در مناطق روستایی زلزله زده آغاز می‌شود.

وزیر کشور تصریح کرد: برای تأمین مصالح ساختمانی ستاد مدیریت بحران آمادگی کامل دارد تا خانواده‌هایی که توان ساخت دارند با دریافت مصالح کار بازسازی را شروع کنند.

وی با بیان اینکه بسیج سازندگی هم در منطقه حضور یافته تا اقدامات لازم را در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی انجام دهد، تاکید کرد: کلیه نیازمندی‌های اولیه زلزله زدگان در مناطق روستایی تأمین شده و آب و برق در این مناطق جریان دارد.

اسکان اضطراری زلزله‌زدگان با توزیع ۱۸۰۰ دستگاه چادر

به نقل از ایسنا، معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر کشور از اتمام اسکان اضطراری زلزله زدگان خوی با توزیع ۱۸۰۰ دستگاه چادر خبرداد.

مرتضی مردای پور در سفر به شهرستان خوی با بیان اینکه با توزیع ۱۸۰۰ دستگاه چادر در مناطق زلزله زده اسکان اضطراری زدگان خوی پایان یافت،افزود: ۱۵۰۰ تخته پتو نیز بین زلزله زدگان توزیع شده،همچنین ۶۵۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته که ارزش ریالی هر بسته حدود ۶۰۰ هزار تومان می شود بین زلزله زدگان توزیع شد.

مرادی پور از توزیع ۷۷۶ تخته موکت نیز بین زلزله زدگان خبر داد و گفت : تیم های عملیاتی شبانه روزی مشغول کمک رسانی به حادثه دیدگان زلزله ۵/۴ ریشتری خوی هستند .

وی تعداد تیم های امداد و نجات هلال احمر در منطقه زلزله زده شهرستان خوی را ۴۵ تیم اعلام کرد و گفت : این تیم ها از شهرستان های خوی ،تبریز ،ارومیه ،سلماس،نقده ،ماکو ،میاندوآب ،اشنویه و پلدشت حضور دارند.

مرادی پور کل نیروهای بکار گیری شده در مناطق زلزله زده خوی را ۲۲۳ نفر اعلام کرد و گفت : ۷۴ خود رو سبک و سنگین نیز در این عملیات بکارگیری شده اند.

معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفرجمعیت شهرستان خوی متاثر از حادثه زلزله هستند، گفت: برای رسیدگی فوری و هدفمند به زلزله زدگان مناطق زلزله خوی را به سه بخش عملیاتی شمالی ،مرکزی و جنوبی تقسیم کردیم.

زمین لرزه خوی، فوتی نداشته است

به نقل از تسنیم، وزیر بهداشت گفت: بیش از ۵۰۰ چادر در منطقه برپا و امکانات خوبی نیز ایجاد شده است

این زمین‌لرزه تاکنون هزار و ۲۱۴ مصدوم داشته است.

۴ نفر دیگر هم به علت شدت جراحت‌ها باید به ارومیه اعزام شوند. در این زمین لرزه فوتی نداشتیم.

یک هزار و ۱۲۷ نفر مجموع آمار مصدومین زلزله خوی است

استاندار آذربایجان غربی گفت: یک هزار و ۱۲۷ نفر مجموع آمار مصدومین زلزله خوی است.

اکثرا بصورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند

۱۱۳ نفر در مراکز درمانی شهرستان خوی بستری و تحت درمان هستند.

تخریب کامل ۱۱۲ واحد مسکونی در اثر زلزله خوی

به نقل از ایسنا، استاندار آذربایجان غربی گفت: براساس آخرین برآورد بنیاد مسکن، ۱۱۲ واحد مسکونی روستایی تخریب کامل شده و ۱۰۰ واحد بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت دیده‌اند.

همچنین به دستور رییس ستاد بحران عملیات آواربرداری آغاز خواهد شد تا در حداقل زمان بازسازی‌ها انجام شود.

دستور رئیسی برای رسیدگی فوری به زلزله زدگان

به نقل از ایسنا، رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار آذربایجان غربی، بر لزوم اتخاذ تمهیدات لازم به منظور تامین سرپناه مناسب برای زلزله‌زدگان این استان پیش از آغاز فصل سرما تاکید کرد.

زلزله دیگر خوی را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۶ حوالی خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند.

برپایی چادرهای امدادی

به نقل از صدا و سیما مدیرکل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی گفت:مجتمع ورزشی شهر دیزج دیز به عنوان اسکان اضطراری برای شهروندان بر پا شده است و در روستای موسی قلی کندی برای آن دسته از منازلی که غیر قابل سکونت هستند در حال برپایی چادر‌های امدادی هستیم.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به مصدومان

به نقل ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در تماس تلفنی با دکتر محمد امین ولی زاده حسنلویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله در استان آذربایجان غربی شد.

وی در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.

وزیر بهداشت همچنین طی تماس تلفنی با دکتر حسین حبیب زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی خوی از وی خواست تا با حضور در بیمارستان‌های این شهرستان بر روند رسیدگی به مصدومان زلزله نظارت مستقیم کرده و گزارش نتایج درمان آنها را به وی ارائه کند.

در این تماس های تلفنی همچنین دکتر محمد امین ولی زاده حسنلویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و دکتر حسین حبیب زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی خوی با اشاره به حضور فعال اورژانس پیش بیمارستانی و کادر تخصصی درمان برای ارائه خدمات به مصدومان، گزارش های جداگانه‌ای از اقدامات انجام شده توسط اورژانس، اقدامات تشخیصی و رسیدگی‌های درمانی به آسیب دیدگان زلزله به وزیر بهداشت ارائه کردند و از آمادگی کامل بیمارستان‌های استان برای اقدامات درمانی آنان خبر دادند.

جزئیات زلزله خوی

به نقل از مهر، امیرعباس جعفری با بیان اینکه تاکنون گزارشی از تلفات جانی در زمین لرزه بامداد امروز خوی ارسال نشده است، افزود: در این زمین لرزه تعدادی از شهروندان در حین فرار به دلیل زمین لرزه مصدوم شده بودند که به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

وی با بیان اینکه خسارات مالی نیز در حد ترک خوردگی برخی منازل گزارش شده است، عنوان کرد: پس بررسی‌های نهایی گزارش دقیقی از میزان خسارات مالی این زمین لرزه اطلاع رسانی می‌شود.

جعفری با بیان اینکه خوشبختانه این زلزله خسارات جانی نداشته و خسارت جدی به اماکن مسکونی نیز وارد نکرده است، اضافه کرد: دیوارهای منازل مسکونی در چند روستا ترک‌هایی برداشته‌اند و بررسی‌های دقیق میزان خسارات ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل تداوم پس لرزه‌ها مردم نیز از لحظه وقوع این زلزله در بیرون از منازل خود به سر می‌بردند، ادامه داد: تمامی دستگاه‌های اجرایی مدیریت بحران در شمال این استان در آماده باش کامل هستند.
جعفری با اشاره به قطعی برق در برخی مناطق خوی در دقایق اولیه وقوع زمین لرزه عنوان کرد: قطعی برق بلافاصله با تلاش نیروهای شرکت برق وصل شد و هم اکنون مشکلی در تأسیسات زیربنایی این منطقه وجود ندارد.

آماده باش بیمارستانها در خوی و ارومیه در پی وقوع زلزله

سخنگوی اورژانس کشور از مراجعه ۵۳ نفر به بیمارستان ها به دلیل فرار و سقوط در پی وقوع زلزله در خوی خبر داد.

بیمارستان های شهرستان خوی و ارومیه در حالت آماده باش هستند.

آسیب‌دیدگی ۴۶۷ واحد مسکونی در زلزله خوی

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌ غربی با اشاره به خسارت وارده به ۴۶۷ واحد مسکونی در زلزله شهرستان خوی، گفت: از واحدهای آسیب دیده برای شروع عملیات تعمیر و نوسازی بازدید می‌شود.

جعفر برزگر، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌ غربی با بیان اینکه ۲۲ واحد مسکونی در زلزله این شهرستان به طور کامل تخریب شده است، افزود: ۹۰ واحد مسکونی نیز به دلیل تخریب بالای ۵۰ درصد نیاز به نوسازی دارد که در مجموع ۱۱۲ واحد مسکونی نوسازی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۳۵۵ واحد در این شهرستان نیاز به تعمیرات دارند، اضافه کرد: ۱۱۱ واحد تعمیری مربوط به شهر دیزج دیز و ۲۴۴ واحد نیز مربوط به ۱۲ روستای حادثه دیده خوی است.

برزگر با بیان اینکه از اولین ساعات وقوع زلزله، همکاران بنیاد مسکن در مناطق حادثه دیده حضور دارند، ادامه داد: ۳۰ اکیپ ارزیابی پس از وقوع زلزله فورا به منطقه اعزام شده است.

وی اضافه کرد: ۱۲ روستا در شعاع پنج کیلومتری کانون زلزله قرار گرفته و ارائه خدمات به این مناطق آسیب دیده در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد.

برزگر از ثبت بیش از یک هزار تقاضا برای بازدید واحدهای مسکونی طی یک روز در بنیاد مسکن شهرستان خوی خبر داد و یادآور شد: بازدید از این واحدها توسط کارشناسان از امروز آغاز می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌ غربی با اشاره به اینکه شهرستان خوی دارای ۲۸ هزار مسکن روستایی است، گفت: ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن روستایی مقاوم‌سازی شده است، نقطه جالب اینکه هیچ کدام از واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده، در این زمینه لرزه آسیب جدی ندیدند.

وی همچنین به مقاوم سازی بیش از ۴۷ درصد واحدهای مسکن شهری زیر ۲۵ هزار نفر اشاره کرد و افزود: از ۶ هزار ۳۰۰ واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر شهرستان خوی، بیش از ۲ هزار و ۹۸۰ واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مقاوم سازی شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینجا شهر مرند هم شدید بود. واقعا ترسیدیم.حدود ۱۵ ثانیه یکسره لرزید. تا الان به این شدت زلزله ندیده بودم.خدا بخیر کنه

    • ناشناس

      ببین وضعیت خود خوی چه خبره

  • Mohi

    من تبریز زندگی میکنم حوالی اسکو ، چون شب بود من در خواب ناز بودم😂😂 و خانواده میگفت یه زلزله شدید دیروز اومده بود ساعت ۴ شب منم که خواب بودم اصلا متوجه نشدم ولی تو خواب دیدم دارم میلرزم ولی پا نشدم ببینم چه جوریه
    بیشتر زلزله هایی که تو تبریز میاد نصف شبه ولی ۳ بهمن ۱۴۰۰ یه زلزله اومد حدود ساعت ۸ صبح منم رو مبل بودم داشتم درس می‌خواندم دیدم یا خدا لوستر ها داره میلزه کلی ترسیده بودم پریدم اتاق خیلی وحشتناک بود ولی فرداش ساعت ۶ صبح دوباره یه زلزله اومد منم احساس میکردم زلزله میاد همه پا شدیم دیدیم اره زلزلس
    یعنی ۲ ساعت بعدش من با ترس رفتم مدرسه که نکنه دوباره زلزله بیاد ، ولیکن هیچ خسارتی تو آذربایجان شرقی نداشته ولی تو آذربایجان غربی داشته

  • ناشناس

    بخدا ینی دیگه دیوونه شدیم خیلی ترسیدیم هنوزم ادامه داره خیلی وحشتناکه
    قلب من یکی انگار داره به زور میزنه
    دست و پاهامون میلرزید.

  • ناشناس

    من اهل خوی هستم دیشب زهرترک شدم یه لحظه مرگ را جلو چشمام دیدم واقعا زلزله وحشتناکی بود

  • Ayda

    سلام بخدا من یکی سکته رو زدم دیشب کم بود سکته کنم هممون خواب بودیم شب ساعت۳:۵۱ زلزله شدیدی به خوی اومد هممون ریختیم بیرون تاساعت۶صب موندیم دم در الانم هممون بیرونیم خیلی میترسیم خدابخیرکنه انشالله✌🙇‍♀️

  • آریت

    با زلزله خوی، سلماس هم شدیدا لرزید بسیار وحشتناک بود. ما عم حین فرار صدمه دیدیم. خدا بخیر بگذرونه. امیدوارم زلزله ۱۳۰۸ سلماس تکرار نشه

  • ناشناس

    خیلی وضعیت بدیه ما عروسی دعوت شدیم در حد تیم ملی ترسیدیم شبم تو حیاط مادر بزرگ تو خوابیدیم

  • ناشناس

    سلام اینجا خوی هست واقعا زلزله خیلی خطرناکی بود ما تو طبقه سوم خواب بودیم من یه لحظه قبل وقوع چشامو باز کردم بالشو اونوری کنم خوابم بگیر یهو زلزله بسیار شدیدی اومد من همونجا تخت خوابم موندم تا حرکت نکنم صدای خیلی زیادی بود جیغ میکشیدن مردم یسری صندای افتادن سنگ میومد وسایلای خونه پخشو پلا شدن شکستن کمد تابلو همشون اومدن جلومون حدود ۴ اتاق ترق برداشت و کلی دکور شکست همه جا هم پر گج بود برقا هم قط سریع از پله میومدیم پایین همسایه میگف نترسین شیشه ها شکسته پاهای همه میلرزید رفتیم کوچه دیدیم همه کوچه رفتن سریع زنگ زدیم به فامیلامون بعضیاش خیلی ترسیده بودن گریه میکردن از ساعت ۳:۵۱ تا ساعت ۶:۱۴ تو حیاط نشسته بودیم بعد منو و پدرم رفتیم تو ببینم اون صداهای مهیب چی بود پله ها پر گچ بود برقا اومدن گلدونه افتاده بودن زمین اتاق من ۵ ترق برداشته بود اتاق پدرم ۲ ترق دستشویی ۱ طرق بزرگ اشپز خونه سقفش یه قسمتش گجاش افتاده بود لوسترا شیشه هاشون پخش پلا شده بود دکورا زمین بودن دیوار حال دو تا ترق برداشته بود اب گرم کن اومده بود جلو گاز پخش میشد هوا سعی کردیم موقتی درستش کنیم لوله هاش بیرون اومده بودن بعد
    گفتیم بریم پایین یبارم اینجوری بیاد خسارت دو برابر میشه از در طبقه سوم خارج میشدم به بام خونه نگا کردم یه ترق خیلی بزرگ برداشته بود اومدیم پایین همسایه اومد پیشمون گف خیلی خطرناک بود شیشه های ما شکستن برخی دیوارا هم ترق خوردن میر ارایشیمون هم افتاده زمین پخشو پلا شده و…
    ساعت ۱۰ صبح شد رفتم بیرون تا نان بگیرم از خونه فاصله بگیریم دیدم نانوایی بستس و یه سری ادم جمع شدن جلوم یکم رفتم جلو دیدم انبار کاشی سقوط کرده کل دیواراش رو یه ماشین پژو پارس ماشین کلا له شده بود کاشی و دیوارا هم شکسته خود صاحب ماشین هنوز نمیدونست در راه برگشتن به خونه دیدم تقریبا کل خانه های کوچه دیواراش اسیب خوردن همه نگران بودن بعد رفتیم بیرون تا شب دیدم تو بیرون هم هنوز زمین میلرزه فکرمون پیش خونه بود یوقت اب گرم کن لوله هاش میترکه چون ماله فامیلامون لوله هاش شکسته بود اب بر داشته بود اشپز خانشون همه مردم هم بیرون بودن شب برگشتیم خونه طبقه پایین بخوابیم دگ پس لرزه نمیومد یکم خوابیدم دیدم باز تکون میخوره زمین حدود ۱۵ ثانیه ای دو ریشتری میومد سریع بیدارشون کردم گف نترسین اصلیش رفته تا الان هم داره پس لرزه میاد هر ۳۰ ثانیه تقریبا یبار میومد شب کل شب نتونستن بخوابم مریض هم بودم هنوزم تب و اب ریزش چشم و بیرنی و عطسه دارم
    همین بود وضعیتمون تا الان پنجشنبه ساعت ۱:۱۹ البته ۱۱ دقیقه پیش دوباره یه زلزله ۲.۷ ریشتری اومد هعی میلرزه خوی امبولانسای اوتوبوس اومدن داخل شهر
    موفق باشین

  • ناشناس

    ب اون لحظه که داشتم تو تراس ستون و بغل کرده بودم یادم میفته تپش قلب میگیرم