خبر مهم:

کد مطلب: ۶۷۶۶۷۵

زلزله‌ هرمزگان حاصل اقدام نظامی بود؟

زلزله‌ هرمزگان حاصل اقدام نظامی بود؟

روز گذشته و هم‌زمان با وقوع پیاپی زلزله در هرمزگان این شبهه و تردید در فضای مجازی و بین عموم مردم مطرح شد که این زلزله‌ها حاصل اقدامات نهادهای نظامی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ادامه توضیحات مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی و مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله را بررسی می‌کنیم.

به نقل از خبرآنلاین دلیل زلزله‌هایی که در هرمزگان و کیش اتفاق می‌افتند، این است که در این مناطق به‌دلیل توسعه زمین در تنگه هرمز تغییر شکل زیادی اتفاق می‌افتد.

بخشی از این تغییرات، به شکل زمین‌لزره باید آزاد شود. طبیعتا بخشی از این‌ها به شکل زلزله‌های کوچک اتفاق می‌افتند و برخی نیز به‌صورت زلزله‌های متوسط به بزرگای بیشتر از ۵ تا بزرگای ۶ و همچنین زلزله‌های شدید رخ می‌دهند.

آیا این زلزله‌های پیاپی در جنوب هرمزگان و کیش، ناشی از آزمایش‌های نظامی هستند؟ خیر

زیرا این زلزله‌هایی که تاکنون اتفاق افتادند، بین عمق ۱۰ تا ۱۸ کیلومتری ثبت شده‌اند و این عمق اصلا در دسترس انسان نیست. اعم از اینکه انسان بخواهد آنجا حفاری یا اقدام نظامی یا هر کاری دیگری بکند.

از سویی حتی اگر اقدامی نظامی یا حفاری توسط بشر در عمق یک کیلومتری زمین رخ داده باشد، این اقدام قابل انتقال یا تاثیرگذاری به عمق ۱۸ کیلومتری نیست.

همچنین زلزله‌ها توسط امواج لرزه‌ای سنجیده می‌شوند. لذا در بین این زمین‌لرزه‌ها هیچ نگاشتی که شاهدی بر غیرطبیعی بودن باشد، تاکنون ثبت نشده است.

یعنی همه زمین‌لرزه‌ها که تاکنون در جنوب هرمزگان اتفاق افتادند، طبیعی بودند. بنابراین این زلزله‌ها کاملا طبیعی هستند و اینکه این زلزله‌ها را به اتفاقی غیرطبیعی مرتبط کنیم، غیرمنطقی است.

این پرسش که آیا باید منتظر زلزله‌های بزرگتر هم باشیم؟ جوابش این هست که در این منطقه زلزله‌ها به بزرگای ۷ هم اتفاق افتادند، بنابراین اگر سوال این است که در منطقه کیش تا بندرعباس انتظار چه زلزله‌هایی به چه بزرگایی می‌توان داشت؟ باید پاسخ بدهم که بزرگای ۶ و نیم تا ۷ را نیز تجربه‌ کرده‌ایم.

اما اینکه آیا ما پیش‌بینی‌ای در این خصوص داریم؟ پاسخ این است که الزاما نه.

بنابراین باید گفت زلزله‌هایی به بزرگای بیش از ۶ و نیم قابل انتظار هست ولی احتمال آن البته کمتر است. ولی اینکه آیا این لرزش‌ها در منطقه هرمزگان ادامه دارند، می‌توان گفت که همچنان ادامه خواهند داشت و در هفته‌های پیش رو قابل انتظار هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    زلزله نبود

  • ناشناس

    معلوم نیست چه خبر زیرزمین

  • ناشناس

    برادر من،با این تفسیر شما،ما فرض٫و بر این میگیریم که حاصل این زلزله ها امر طبیعی هست،حالا من ی سوال از شمای بزرگوار دارم،چه کسی، چه ارگانی،چه سازمانی،چه کشوری،تا حالا تونسته زمان دقیق وقوع زلزله٫رو تعیین کنه که شما اعلام میکنید لرزش ها در هرمزگان در هفته های پیش رو قابل انتظار هستن؟؟!!!🤔😳

    • ناشناس

      زمین لرزه مکزیک سه دقیقه قبل از وقوع پیش بینی شد

    • ناشناس

      سلام دوست عزیز به دلیل گرم شدن یهو شهر ها داره زلزله اتفاق میوفته اگر شهرتون یهو گرم شد و یا سرد بفهمید که زلزله در راه است

    • ناشناس

      دقیقا

  • علی رنجبر

    سلام اگر تمام بمب های اتمی تولیدی حال حاضر در دنیا را بتوان در عمق حتی 5کیلومتری زمین کار گذاشت که محال هست توان تولید یک ریشتر زلزله را ندارند .

    • جلّوو

      نه بابا …کجا آزمایش کردی….

  • ااد

    از شب تا صبح اومد خیلی بد بود،،قیامتت ،،اولین. باره تو هرمزگان اینجور زلزله. اومد،دو روز گذشته هنوزم پس لرزه داره میاد

  • ناشناس

    ما تو کوه حفره های لوله وشکاف زمین را مشاهده کردیم ورد هلی کوپتر شرکت گاز دیدیم .بهانه نیارین.

  • ناشناس

    شما خیلی میگید انفجار رخ داده بگین ببینم خسارت از انفجار کجاست؟ داداش ها زمین موقع انفجار میلرزه ولی نه در این حد زلزله انفجاری مانند صوت شیشه ها رو میشکونه ولی زلزله فقط تکان میدهد اگر اینطوریه ژاپن روزی ۴۰ بار موشک میزنن به کشور های دیگه

  • ناشناس

    دست چین و روسیه هر کشوری باز بشه با کلی بدهی که رو دست کشور می نداره باعث نابودی هم می شه

    • ناشناس

      توتله ی چین وروسیه خیلی وقته افتادیم

  • ناشناس

    بابا ما بندریا خودمون بندری میزنیم آخه چ کاریه ک دگ زلزله بیاد هر وقت بخواید براتون هم میزنیم هم میرقصیم

  • ناشناس

    اینا همش پدیده ی هارپ هستش