کد مطلب: ۷۴۵۰۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یارانه دی ماه ۱۴۰۱ چه زمانی واریز می‌شود؟

یارانه دی ماه 1401 چه زمانی واریز می‌شود؟

آنچه در روزهای اخیر بیشتر از سوی افکار عمومی مورد پرسش قرار می‌گیرد؛ زمان واریز یارانه دی‌ ماه 1401 است. اگر قرار باشد مرحله 143 یارانه نقدی طبق روال ماه‌های قبل پرداخت شود، انتظار می‌رود در هفته سوم و احتمالا از بیستم دی ماه یارانه به دست سرپرستان خانوار برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز علی بهادری جهرمی- سخنگوی دولت به تشریح آخرین وضعیت اختصاص کالابرگ الکترونیکی پرداخته است. وی با اشاره به اینکه نباید خودمان را درگیر این موضوع که « یارانه نقدی بهتر است یا کالابرگ؟» کنیم، خبر داده که هر کدام از مدل یارانه نقدی و کالابرگ که در تست‌ها موفق باشند، پیاده‌سازی شده و دولت هم در همان مسیر پیش خواهد رفت.

اما آنچه در روزهای اخیر بیشتر از سوی افکار عمومی مورد پرسش قرار می‌گیرد؛ زمان واریز یارانه دی‌ ماه 1401 است. اگر قرار باشد مرحله 143 یارانه نقدی طبق روال ماه‌های قبل پرداخت شود، انتظار می‌رود در هفته سوم و احتمالا از بیستم دی ماه یارانه به دست سرپرستان خانوار برسد.

آنطور که پیشتر سازمان هدفمندی یارانه‌ ها اعلام کرده بود؛ در صورتی‌که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی‌که جزو دهک‌های چهارم تا نهم باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز می‌شود.

از کسر مبلغ تا قطع یارانه نقدی برخی از سرپرستان

در حالی در آذرماه سازمان هدفمندی یارانه‌ها حامل یک خبر خوش برای یارانه‌ بگیران مبنی بر پایان یافتن یکی از اقساط وام کرونای یک میلیون تومانی بود که حواشی هم در این ماه کم نبوده است. یکی از این حواشی مربوط به کسر مقداری از مبلغ یارانه نقدی بود.

جریان از این قرار بود که تعدادی از سرپرستان خانوار اعلام کردند که در شرایطی که در ماه‌ها قبل مبلغ 400 هزار تومان بابت یارانه نقدی دریافت می‌کردند که در آذرماه این رقم به 300 هزار تومان رسیده است. عده‌ای این کاهش را ناشی از خطای دولت اعلام کردند اما سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها به این موضوع واکنش نشان داده و علت را شناور بودن دهک‌بندی خانوارها دانسته است.

شناور بودن پرداخت یارانه این احتمال را تقویت کرده که در هر بررسی مشمولان یارانه نقدی، دهک درآمدی خانوارها جابه‌جا شود. در ضمن، مبلغ یارانه نقدی نیز متناسب با تغییر دهک، دچار تغییر خواهد شد. البته، آنچه مبهم است این است که آیا شناور بودن دهک‌بندی خانوار به صورت ماهانه انجام می‌شود یا این امر هر چند ماه یک‌بار اتفاق می‏‌افتد؟ با اینحال، قرار شده مبلغ یارانه ثابت نباشد و بسته به دهک خانوار تغییر کند.

حاشیه بعدی نیز مربوط به قطع یارانه تعدادی از سرپرستان خانوار است. اما، طیبه حسینی- سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها به این ماجرا هم واکنش نشان داد و طی سخنانی اعلام کرد که سازمان هدفمندی هیچ‌گونه پیامکی مبنی بر قطع یارانه خانوار ارسال نکرده است.

آنطور که سخنگو گفته این اخبار جعلی بوده و با هدف کلاهبرداری منتشر شده‌اند.

بودجه یارانه نقدی در 1402 چقدر است؟

موضوع مهم دیگری که در ارتباط با یارانه نقدی در هفته گذشته منتشر شد؛ مساله بودجه اختصاص‌یافته جهت پرداخت یارانه در بودجه 1402 بود.

نسخه مقدماتی لایحه بودجه ۱۴۰۲ حکایت از این مطلب دارد که ماهانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای یک سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به خانوارها لحاظ شده است. این در حالیست در سال 1401 میزان پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از 300 و 400 هزار تومانی) حدود 27 هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود 325 هزار میلیارد تومان بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ماکه راضی هستیم‌ سه نفریم با پول یارانه هم پول اجاره خونه اب برق گاز تلفن و پوشاکمون میشه وهر شب از بیرون غذا سفارش میدیم واقعا دمتون گرم خدا خیرتون بده

    • ناشناس

      خخخ چ جالب

    • ناشناس

      همین شماهستین که مسخده بازی دراوردین با۴۰۰تومن چی میشه کردالان یارانه کشورعربستان رونگاه کن شایدم ده برابریارانه ماباشه

    • زهرا

      اگر اضافه میاری شماره کار ت بدم واسه ما بزن خوشابه حالتون کجااین سرزمین هستی که ماهم نقل مکان کنیم اونجاانگارتوسال 60الی70هستید

    • ناشناس

      اره والاخوب گفتی اگه ادرس دادبگوماهم بیایم

    • زهرا

      اره والاخوب گفتی اگه ادرس دادبگوماهم بیایم

  • ناشناس

    خجالت بکشین مردم را گرسنه کردید یارانه جزی میدهید آن هم از جیب تان نمی‌دهید هر چی است مال ملت ایران است متاسفانه 90 درصد مسولین دزد هستند

  • ناشناس

    اگر که طبغ وعده های انتخاباتی عمل شود،و قیمت اجناس مطابق شهریور سال ۱۴۰۰ باشد ،،کالابرگ ،در غیر اینصورت فقط یارانه نقدی ،

    • ناشناس

      با این وضعیت اقتصاد واقعا اگه به هر نفر ماهی یک میلیون هم بدن بازم دردی از مردم دوا نمیکنه چه برسه ۳۰۰ و۴۰۰تومن

  • ناشناس

    کشوری که این همه درآمد دارد آیا همین مقدار یارانه دادن درست است ،باید که خیلی بیشتر از این مبلغ واریز شود ،

  • ناشناس

    درود
    عرض ادب”
    میشه از دست اندرکاران ومسئولین یه درخواست معقول بعنوان یک شهروندبکنم اقایون محترم لطف کنید دررابطه با تصمیماتی که چه درارتباط با این مسئله یارانه یاهر مورددیگه اتخاذمیکنید قبلش اندکی اندیشه کنید تبادل نظروگفتگو کنید وبر اساس شیریاخط تصمیم گیری نکنید که کفایتاان درکشورداری خدای نکرده زیرسوال نرود اینقدر با تصمیمات عجیب وغریب وبدون تفکر به این مردم بیچاره دق ندهید خدارخوش نمیادخودتون که غمی ندارید بااین اقدامات بدورازمنطق زندگی مردم رابه بازی نگیرید لطفا

  • ناشناس

    برای یه خانواده ی 4 نفره این مبلغ کفاف یک هفته هم نمیشه، واقعا. با این گرانی ها

  • ناشناس

    با سلام خدمت شما عزیزان ما سالهاست یارانه زندگی میکنیم ما یارانه نقدی میخوام چون ددامد نداريم لیلا حسنی از کرمانشاه

  • ناشناس

    سلام من 31سالمه.مجردم.پدرومادرمو به خاطر کرونا از دست دادم.خونه هم از خودمون نداشتیم.درزمان حیات پدرومادرم مستاجر بودیم.وقتی پدرومادرم تنهام گذاشتن رفتن مجبورشدم ازتون خونه مستأجری هم برم.تازه الان رفتم کمیته امداد وام بگیرم برای اجاره مسکن ولی وامو ندادن.بهونه های مختلف آوردن،مثلا ضامن باید حتما حقوق بگیربانک ملی باشه.
    خداوکیلی این عدالته…با این یارانه هم که نمیشه زندگی کرد.هرچی هم کار میکنم پول در میارم همش میره واسه خوراکو پوشاکو غیره…فقط باید بخوریمو نمیریم.

  • ناشناس

    سلام به گوش مسولین برسد که یارانه نقد قط نشه خیلی از این یارانه مخارخ زندگی هست کالا برگ دیگه چیه

  • ناشناس

    خدایا شکرت، کشور ایران اولین کشور دارنده نفت جهان هستیم،! دومین کشور گاز دنیا هستیم،دارای کشوری چهار فصل هستیم کشوری دارای معادن مس سرچشمه معادن سنگ، آهن، طلا، نیترات، نقره ، دارای دریای خزر در بالا و دریا و خلیج فارس در پایین نقشه و هزاران ثروت دیگه که اگر هر کشوری در دنیا فقط یکی از این ها رو داشت مثل مردم ما زندگی نمی‌کرد چرا وضعیت ما اینجوریه که باید برای یارانه که پول یک کیلو و نیم گوشت هست اینقدر خدا خدا کنیم ؟! باتشکر فراوان از شما؟!