کد مطلب: ۱۴۵۷۲۰

معاون وزیر صنعت؛

زمینه برای جهش صنایع معدنی فراهم است

زمینه برای جهش صنایع معدنی فراهم است

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: زمینه مناسبی برای جهش و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در دولت دوازدهم فراهم شده است.

مهدی کرباسیان در مراسم افتتاح عملیات اجرایی یک معدن و کارخانه سرب و روی در خوزستان با بیان این مطلب گفت: ایمیدرو در ابتدای دولت یازدهم، ۲۴ هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام و شروع نشده داشت ضمن اینکه اموال خود را واگذار کرده بود اما در ایمیدرو ۷۳ پروژه تعریف کردیم که برخی افتتاح شده و برخی در حال اجراست و زمینه خوبی برای جهش و توسعه در دولت دوازدهم داده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وی ادامه داد: امسال رهبری معظم به تولید و اشتغال در کنار اقتصاد مقاومتی تاکید کرده‌اند. یکی از نکات قابل توجه، اینکه بخش خصوصی دارای اهلیت به کار گرفته شود و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی نیز باید سرمایه‌گذار خارجی وارد میدان شود.

وی به فرایند عملیاتی شدن معدن اشاره کرد و ادامه داد: تلاش‌های خوبی برای اجرای عملیاتی این معدن صورت گرفت و شرکت‌های خارجی آمدند اما به هر دلیلی راه‌اندازی نشد که خوشبختانه با مناقصه بین‌المللی کنسرسیوم معتبری برنده و کار شروع شد. امور معدن و کارخانه‌ها قرار است طی ۴ سال انجام شود.

کرباسیان خاطرنشان کرد: این معدن ۲۱ میلیون تن ذخیره فلز محتوی دارد که نیاز کشور است. اکنون واحدهای فرآوری ۴۰۰ هزار تن فلز سرب و روی نیاز دارند که بخش زیادی از آن از معدن انگوران تامین می‌شود اما این معدن تنها حدود ۱۰ سال دیگر ذخیره دارد.

وی ادامه داد: برای اجرای این معدن، از فناوری‌های مدرن و بدون مشکل زیست‌محیطی استفاده خواهد شد. با راه‌اندازی این طرح، بیش از یک‌هزار نفر به طور مستقیم و ۵ هزار نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این معدن سرب و روی دومین ذخیره دنیاست. در همه حوزه‌ها معادن بزرگ دنیا به خصوص معادن روباز کم شده است و به سمت معادن عمقی و زیر زمین با عمق بالا و معادن زیر دریاها می‌روند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اکتشاف شروع اشتغال و توسعه است، گفت: جمهوری اسلامی یکی از کشورهای معدنی دنیاست که جای کار برای اکتشاف دارد، در دولت یازدهم برنامه اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع در ۲۱ استان انجام شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۵، ۴۵۰ میلیون تن زغال سنگ، ۳۵۰ میلیون تن سنگ آهن و ۴۰ تن طلا کشف شد و در پایان سال ۹۶ نیز ذخایر جدیدی از سرب و روی، مس، طلا و… خواهیم داشت که در راستای اقتصاد مقاومتی است.

کرباسیان گفت: در استان یزد با توجه به کارهای اکتشافی صورت گرفته، اطلاعات مقدماتی نشان می‌دهد که منابع ارزشمندی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: فلز روی در همه دنیا وجود ندارد و این معدن در زمینه صادرات می‌تواند یکی از مسائل اقتصاد مقاومتی باشد که می‌تواند ارزش افزوده و اشتغال قابل توجهی ایجاد کند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سازمان انرژی اتمی سال‌ها قبل از انقلاب کار اکتشافی می‌کرد که با تفاهم به عمل آمده، از اطلاعات آنها طی ۷۰-۸۰ سال گذشته استفاده کردیم و توانستیم به ذخایر ارزشمندی برسیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، میزان ذخایر عناصر نادر خاکی ۳۰۰ هزار تن بود که اکنون به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.