کد مطلب: ۱۱۶۱

زنگنه: سرشار از امید و نشاط ام / کسی استعفا می دهد که ناامید باشد

وزیر نفت گفت: کسی استعفا می دهد که ناامید باشد من سرشار از امید و نشاط ام و روزی که به وزارت نفت آمدم مشکلات را می دانستم اما من به آینده کشور و صنعت نفت امیدوارم.  «بی‍ژن نامدار زنگنه» که برای پاسخ گویی به سوال «حمید رسایی»، «علی اصغر زارعی» و «روح الله حسینیان»

وزیر نفت گفت: کسی استعفا می دهد که ناامید باشد من سرشار از امید و نشاط ام و روزی که به وزارت نفت آمدم مشکلات را می دانستم اما من به آینده کشور و صنعت نفت امیدوارم.

«بی‍ژن نامدار زنگنه» که برای پاسخ گویی به سوال «حمید رسایی»، «علی اصغر زارعی» و «روح الله حسینیان» نمایندگان تهران شمیرانات ری و اسلامشهر امروز سه شنبه در صحن مجلس حضور یافته بود از طرح یک موضوع حاشیه ای در صحن مجلس انتقاد کرد.

وی درباره اظهاراتش مبنی بر اینکه یک وزیر دولت قبل به امارات رفته و با خود پول به کشور آورده است گفت: در جلسه ای که در بزرگداشت شهید تندگویان برگزار شد موضوع را مطرح کردم و گفتم که با شعار نمی شود کشور را اداره کرد بلکه باید با شعور و خرد پیش برد.

زنگنه با تاکید بر اینکه در این سخنرانی به پرهیز از افراطی گری تاکید داشته است افزود: در آن جلسه گفتم که روزگاری امیر قطر به پارس جنوبی ایران و تاسیسات نفتی ایران غبطه می خورد و ما امروز باید کاری کنیم که دیگران غبطه ما را بخورند.

زنگنه تاکید کرد: من نگفتم که وزیر پیشین پول قرض گرفته اما اینکه برای پول خودمان خواهش کنیم آیا عزت است؟ وزیر نفت با بیان اینکه نمایندگان سوال کننده وی را به سیاه نمایی متهم می کنند افزود: سیاه نمایی وقتی است که چیزی سفید باشد و ما بگوییم سیاه است.

وی افزود: می گویند که چرا واقعیت را بیان کردی و در سایت ها منعکس شد؛ اما شما که سوال را اینجا مطرح می کنید چهل میلیون نفر مطلع می شوند در حالی که در سایت ها حداکثر 100 هزار نفر خوانده بودند.

وی ادامه داد: مردم ما مفتخر به ایرانی بودنشان هستند و باید در چشم انداز 20 ساله به مقطعی برسیم که به آن افتخار کنیم و با وجود این همه منابع و امکانات باید کشورمان یک منطقه باشد نه اینکه ما از کشورها خواهش کنیم.

زنگنه افزود: من از هیات رییسه می خواهم به من وقت بدهند برنامه های وزارت نفت را برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بیان کنم من خواهش کردم در کمیسیون برنامه و بودجه و در جاهای دیگر راجع به تولید و فروش نفت، تحریم ها، میادین مشترک، طرح های پتروشیمی و خودکفایی و صادرات صحبت کنیم و اینکه چه کارهایی کردیم تا جریان زنجانی تکرار نشود و درباره این مسایل به مجلس گزارش دهیم.

وزیر نفت گفت: اینکه شیخ که بود، وزیر که بود کدام درد از مشکلات کشور را حل می کند باید به فکر توسعه کشور باشیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: نماینده سوال کننده در سوال خود فرمودند من سه بار استعفا کردم آقای ربیعی اشتباه گفته. کسی استعفا می دهد که ناامید باشد من سرشار از امید و نشاط ام و روزی هم که آمدم گفتم که مرا به هتل 5 ستاره نمی فرستید من را به میدان مین می فرستید و من با تجهیزات مورد نیاز ورود به میدان مین به وزارت نفت رفتم و مشکلات را می دانستم.

وزیر نفت در عین حال گفت: من به آینده کشور و صنعت نفت امیدوارم آدمی استعفا می دهد که ناامید باشد من 22 سال وزیر بودم که امسال 23 سال شد و اگر در 9 آبان سال گذشته که سوال را مطرح کردند قرار بود طی سه ماه، سه بار استعفا دهم باید در سابقه قبل 365 بار استعفا می دادم.

وی تصریح کرد: الحمدالله در این مدت موفق بودیم و زمستان سخت را بدون مشکل پشت سر گذاشتیم و اینکه دنیا به افزایش صادرات نفت ما اعتراف کرد موفقیت ما بوده است و اینکه طرح ها را فعال کرده ایم موفقیت ما بوده است.

زنگنه افزود: من در جمع خصوصی یک مطلبی را گفتم و شما در میان 70 میلیون و یا 40 میلیون آن را مطرح کردید و اصل داستان این است نه استعفا دادم و نه استعفا می دهم و کارم را انجام می دهم و سیاه نمایی در کار نبوده است.

وزیر نفت در عین حال بر لزوم حمایت مجلس تاکید کرد و گفت: به حمایت مجلس احتیاج دارم و بدون آن نمی شود موفق بود و استنباط من این بود که اکثریت اعضای کمیسیون قانع شدند البته حق آقای رسایی و نمایندگان سوال کننده است که سوال در صحن مطرح شود اما مسایل زیادی در کشور است که باید روی آن دست بگذاریم و اقتصاد کشور را سامان دهیم.

** رسایی: قانع شدم

حمید رسایی نماینده مردم تهران که به نمایندگی از نمایندگان سوال کننده سخن می گفت، در توضیح سوال خود اظهار داشت: بر خلاف القای رسانه ها که می گفتند نمایندگان سوال کننده دنبال چوب گذاشتن لای چرخ دولت هستند، ما اصرار به طرح سوال داشتیم که از روی حب و بغض نبود بلکه آبرویی از کشور ما با این حرف ها برده شده است.

وی پرسید: آیا حفظ عزت و آبروی کشور از وظایف وزیر است یا نه؟ اگر وزیر در جلسه ای عمومی مطالبی گفته باشد آیا باید اصلاح شود یا نه؟

رسایی یادآور شد: آقای زنگنه در جلسه عمومی که صوت و فیلم آن هم موجود است، می گوید که یک وزیر دولت قبل نزد رییس جمهوری رفته و گفته است که به امارات رفته و پول به ایران آورده است.

این نماینده این اظهارات را آن هم در آستانه 13 آبان نوعی سیاهنمایی دانست و گفت: این خبر گریه روحانی 500 بار در رسانه های خارجی و اماراتی و داخلی منعکس شد و تیتر یک برخی از روزنامه ها شد.

وی به بازخوانی تیتر برخی از این رسانه ها پرداخت و گفت: برخی تیترها در رسانه های خارجی توهین به نمایندگان و نظام است و من آن را از تریبون نمی خوانم.

رسایی تاکید کرد: یکی از وظایف وزیر حفظ عزت ملی است و نباید بهانه به دست دشمن بدهد . این که یکی رفته پول خودمان را آورده گریه ندارد، نرفته که توافقنامه ژنو را امضا کند بلکه پولمان را آورده است.

این نماینده مجلس با بیان این که وزیر نفت انعکاس این اخبار را ناشی از شیطنت روزنامه ها دانست گفت: من به وزیر گفتم که چرا موضوع را تکذیب نکردید زیرا تیتر یک روزنامه هایی شد که به گفته رهبر انقلاب، دشمنی آمریکا را بزک می کنند.

پس از ارایه توضیحات وزیر نفت، علی لاریجانی رییس مجلس از رسایی پرسید که آیا قانع شده است یا نه زیرا رای گیری زمانی است که نماینده اعلام کند از توضیحات وزیر قانع نشده است.

رسایی در پاسخ گفت:« با توجه به این که آقای زنگنه حرف های خود را پس گرفتند، من قانع شدم؛ لاریجانی گفت: اما وزیر نفت می گوید که من حرف هایم را پس نگرفتم.»

رسایی بار دیگر گفت: «با توجه به اینکه معلوم شد این حرف ها دروغ بوده قانع شدم.»

«حمید رسایی» نماینده مردم تهران در بخش دوم اظهارات خود در جریان طرح سوال از وزیر نفت گفت: اینکه آقای زنگنه فرمود بنده نگفتم آقای روحانی گریه کرده در گزارش کمیسیون صدای شما هست که شما فرمودید آقای روحانی در جلسه هیات دولت گفته است.

وی ادامه داد: من می خواهم جلوی قرارداد کرسنت را بگیرید که در این هنگام علی لاریجانی گفت: این مساله در شورای عالی امنیت ملی بحث می شود و طرح آن در اینجا به مصلحت نیست و وارد آن نشوید.

رسایی اضافه کرد: بحث استعفای شما عین جمله آقای ربیعی است حالا اگر وزیر دیگری می گوید و شما تکذیب می کنید به من چرا می گویید.

نماینده مردم تهران ادامه داد: حرف ما این است که شیخ امارات و شیوخ دیگر امریکا و اروپا به گور می برند که از ما یک آخ بشنوند و اگر بعضی ها در دولت کوتاه بیایند ملت، مجلس و مقام معظم رهبری کوتاه نمی آیند.

وی افزود: آقای زنگنه گفتند که روزنامه ها شیطنت کردند. این روزنامه ها که آقای روحانی از آنها دفاع می کنند چرا می گذارید شیطنت کنند.

رسایی گفت: آیا کار وزیر قبل گریه دارد و یا مدیریت آقای زنگنه که ما را وارد کننده بنزین کرده است و حراج سرمایه های هسته ای که شهید احمدی روشن، شهید رضایی و همکارانشان برای آن خون دادند.

وی ادامه داد: آیا آن کار گریه دارد و یا توزیع سبد کالا به شکل توهین آمیز گریه دارد و آیا سیاست انفعالی که برای نماینده جمهوری اسلامی ویزا داده نشد قرار بود احترام به پاسپورت ایرانی برگردد.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: اینها حرف ماست و ما می خواستیم از تریبون خانه ملت معلوم شود که هیچ وزیری گریه نکرده است.

رسایی همچنین گفت: اگر قرار است مملکت را با گریه اداره کنیم باید مملکت را به بچه ها بدهیم.

وی در پایان از دولت خواست به توان داخلی و جوانان تکیه کند و امیدی به رفع تحریم ها نداشته باشد «چرا که هرچقدر بگویید تحریم ،آنها بیشتر فشار می آورند.»

وی در پایان اظهار داشت: از توضیحاتی که ارائه شد تشکر می کنم و نیاز به رای گیری نمی بینم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.