کد مطلب: ۶۰۲۳۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمار عجیب از صنعت خودرو / خودروسازان واقعا زیان‌ده هستند؟

آمار عجیب از صنعت خودرو / خودروسازان واقعا زیان‌ده هستند؟

طبق آمار اعلام شده، طی هشت ماه اخیر تولید خودرو پنج درصد رشد و قیمت آن نیز ۶۴ درصد افزایش داشته است. اما چرا همچنان خودروسازان زیان‌ده هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق محاسبات روزنامه همشهری در هشت ماهه امسال میانگین قیمت خودرو در کارخانه ۶۴ درصد رشد داشته و محاسبات تجارت‌نیوز از آمارهای مرکز آمار گویای این است که در این مدت شاخص تورم از ۲۹۸/۱ به ۳۷۳ واحد رسیده است. یعنی رشد ۲۵ درصدی تورم این بخش.

همشهری نوشت: آمار‌ها نشان می‌دهد تولید خودرو در هشت ماه سال‌ جاری پنج درصد رشد کرده و همزمان با آن نرخ فروش خودروی کارخانه‌ای ۶۴/۵ درصد افزایش یافته است، با این حال این افزایش درآمد به‌ معنای افزایش سود این شرکت‌ها نیست و شرکت‌های خودرو‌ساز همچنان زیان‌ده‌ترین صنعت در اقتصاد ایران هستند.

آمارها دروغ است

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: آمار رشد قیمت ۶۴ درصدی قیمت خودرو کارخانه‌ای کاملا دروغ است. از ابتدای سال تاکنون آماری رسمی مبنی بر افزایش قیمت اعلام نشده است.

او افزود: ۶۴ درصد افزایش قیمت، عددی بزرگ است و در صنعت خودروسازی رخ نداده است. بهمن سال پیش افزایش ۱۴ درصدی خودرو اعلام شده است و تاکنون مجوزی در خصوص افزایش قیمت خودروهای کارخانه‌‌های ایران‌خودرو و سایپا صادر نشده است.

او تاکید کرد که در مدت گذشته قیمت خودروی خودروسازان رشد نکرده، اما قیمت بازار خودرو رشد داشته است.

چرا خودروسازان زیان‌ده هستند؟

این کارشناس خودرو بیان کرد: قیمت‌ها اگر هم رشدی داشته باشد، نسبت به رشد نهاده‌های تولید، عقب است.

او تاکید کرد: به طور کلی قیمت‌ها از سه سال گذشته نسبت به تورم عقب بوده است و افزایش قیمت نسبت به افزایش تورم صورت نمی‌گیرد. به همین علت خودروسازان همچنان زیان‌ده هستند.

سرعت افزایش نهاده‌های تولید در چند سال اخیر بسیار بالاتر از افزایش رسمی قیمت ‌ها بوده است.

نکته قابل توجه دیگر این است که همزمان با سرکوب قیمتی، تحریم‌ها، علاوه بر مسائل اقتصادی به شدت به تولید خودرو ضربه می‌زند.

کاکایی گفت: هنگامی که تولید با چالش روبه‌رو می‌شود، برای مثال یکی از ماده‌های تولید به مرحله مورد نظر نمی‌رسد، تولید با نوسان مواجه می‌شود.

این نوسان ایجاد شده به شدت هزینه‌ها را ، به خصوص هزینه‌ انبارداری را بالا می‌برد. انبارداری هزینه مالی مستقیم و نیز هزینه کیفی سنگینی دارد.

همه این عوامل بر افزایش قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و مشکلات بیشتری مانند حبس سرمایه را نیز ایجاد می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تورم نقطه به نقطه شهریور ۹۹ به شهرور ۱۴۰۰ را حساب کنید ۶۳ درصد کاملا درست است

  • ناشناس

    صنعت خودرو سازی مدیریت درستی نداشته و ندارد.زیان خودرو ساز رو هم از مردم میگیرن. یه عده هم که جیره خور خودرو سازها هستن حمایتشون مکنن .

  • ناشناس

    خودرو ساز چطور از سال ۹۹ پول مردم گرفته چندین بار هم افزایش داده خودشون ضرر کردن با نرخ تورم حساب میکنن اما پول مردم چی نرخ تورم به حساب نمیاد نباید تا اخر سال افزایش باشه

  • ناشناس

    با اینکه مردم ماشین گران میخرن وحتی پول پیش میدن حتی برای نوسازی و نواوری تولید هم هزینه نمیکنند اگه بقالی بود یا میوه فروشی سود میکرد ولی اونا…
    به نظر من حتما این شرکتها نیروهای مازاد دارن یا نیروهای فرمایشی که با امضا و تلفن میرن سرکار شاید بهتر باشه تعدیل نیرو کنن
    نگید کارگرا بیکار میشن و … چون اکثر شرکتهای بزرگ و دولتی نیروهای سربار خیلی داره اینجوری حیب مردم هم کمتر خالی میشه

  • ناشناس

    اقای کارشناس اردیبهشت همین امسال هم افزایش داشت..چطور میگی بعد بهمن ۹۹ افزایشی نداشتیم..تمام خودروها افزایش داشتن در اردیبهشت

  • کاسب

    پراید اشغال شده صدو هفتاد میلیون… بعد میگین زیان ده… اگر دارین ضرر میکنین چرا واردات ماشین را آزاد نمیکنین؟

  • ناشناس

    کدوم ضرر ماشینا با قیمت کمتر از ۵۰میلیون پای خودرو ساز آب میخوره چه ضرری میکنن خود خودرو سازان با دروغایی که میگن خودشونم باورشون شده واقعا قانون جنگل شده توی این مملکت همه ی سران دولتی یه دستی در کارخونه های تولید خودرو دارن و هیچکس جوابگو نیست

  • ناشناس

    حداقل نظر ۴ تا آدم حسابی رو بپرسید نه جیره خور دولت رو.
    بفرمایید از سال ۹۶ که افزایش قیمت دلار داشتیم ، دلار چند برابر شد و خودرو چند برابر…. تازه فقط دلار آزاد رو حساب کنید نه یارانه ای.
    دقیقا سر بار این دو خودرو ساز بالاست. سربار هایی مثل واسطه های تامین قطعات،

  • ...

    اگه قیمت فولاد و آلومینیوم وغیره همونه پس بیان با بدنه پورشه ماشین بدن بیرون با همین موتور و قطعات
    اصلا 400_500قیمت بذارن … نه دیگه واسه اینا.

  • ناشناس

    چرت میگه اینا همه از خودرو سازها حق وحساب می گیرن خود مسولین چکارکردن فقط میگن خوردسازها ضرر میکنن خب تعطیل کنن تموم