کد مطلب: ۵۶۶۳۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یارانه یک میلیونی هر ایرانی به خودروسازان! / شیوه جدید جبران زیان خودروسازان؟

یارانه یک میلیونی هر ایرانی به خودروسازان! / شیوه جدید جبران زیان خودروسازان؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته زیان دو شرکت خودروسازی ایران به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. در بزرگی این عدد همینقدر کافی است که بدانیم اگر میزان زیان خودروسازان را به کل جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان می‌شود. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت خودروهای ساخت داخل در یکی دو سال گذشته دو برابر شده است. واردات خودرو خارجی به ایران ممنوع است و دو خودروساز ایران، از دولت یارانه می‌گیرند. اما با این همه، آنها همچنان زیان می‌دهند.

رقم زیان دو شرکت ایران خودرو و سایپا متفاوت است. خودروسازان این رقم را حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند. اما در آخرین اظهارنظر، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته زیان انباشته ایران خودرو و سایپا به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است!

زیان ۸.۵ برابری درآمد نفتی

نکته جالب اینکه ۸۵ هزار میلیارد تومان معادل دو سال یارانه نقدی است که دولت ایران به ۷۶ میلیون نفر از مردم خود می‌پردازد. همچنین میزان زیان این دو خودروساز ۸.۵ برابر درآمد نفتی ایران در سال ۹۹ است. چون آنگونه که وزیر اقتصاد گفته بود در سال ۹۹ درآمد فروش نفت ایران ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و زیان دو خودروساز کشور، ۸۵ هزار میلیارد تومان!

اما نکته جالب‌تر این است که اگر میزان زیان این دو خودروساز را بر جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان می‌شود. به عبارتی اگر خودروسازان انتظار داشته باشند که این زیان نجومی را دولت جبران کند، مانند این است که هر ایرانی یک میلیون تومان از جیب خود بدهد تا ایران خودرو و سایپا از زیان انباشته خارج شوند.

دلیل زیان خودروسازان چیست؟

آنگونه که احمد نعمت‌بخش گفته قیمت‌گذاری دستوری خودرو مهم‌ترین عامل زیان خودروسازان است. آنها می‌گویند دولت باید دست از قیمت‌گذارب دستوری خودرو بردارد و به خودروسازان اجازه بدهد که خودرو را با قیمت بالاتری بفروشند. البته به گفته آنها به قیمت حاشیه بازار.

به عبارتی نکته اصلی خودروسازان این است که به جای وجود دو قیمت کارخانه و بازار آزاد، خودروسازان محصولات را مستقیم با قیمت بازار به مردم بفروشند. چون در این حالت سود فروش خودرو به جیب خودروسازان می‌رود و نه دلالان و واسطه‌ها.

برای مثال قیمت کارخانه‌ای خودروی تیبا حدود ۱۰۰ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار آزاد به حدود ۱۳۵ میلیون تومان می‌رسد. یا مثلا قیمت کارخانه‌ای شاهین ۲۹۰میلیون تومان است اما قیمت همین خودرو در بازار آزاد ۲۷۵ میلیون تومان است. اینها تنها مواردی از اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه خودروهاست. در مواردی این اختلاف قیمت به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

حالا خودروسازان خواستار آزادسازی قیمت خودرو شده‌اند و می‌گویند تنها راه خروج از این زیان ۸۵ هزار میلیارد تومانی، توقف قیمت‌گذاری دولت و فروش خودرو به قیمت بازار است.

اما نکته‌ای که خودروسازان به آن اشاره نمی‌کنند ماجرای انحصار تولید خودرو است. مدت‌هاست که واردات خودرو به ایران ممنوع ایت و پیش از آن هم واردات خودرو شامل عوارض ۱۰۰ درصدی بود. عاملی که سبب می‌شود قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران چند برابر شود.

حالا خودروسازان در حالی خواستار توقف قیمت‌گذاری و فروش محصولات به قیمت بازار آزاد شده‌اند که هیچ بحثی درباره حذف انحصار چند ساله خود نمی‌‌کنند. البته آنها پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو را هم مطرح کرده‌اند. اما می‌خواهند واردات خودرو هم در اختیاز خودشان باشد.

یعنی دو شرکت خودروساز ایران هم انحصار تولید را در اختیار بگیرند و هم واردات را!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما ها واقعا اناظار دارید مردم این اراجیف را باور کنند یه کارخانه ای که ۸۵هزار میلیارد تومان ضرر وزیان داشته باشد کلا در کارخانه را می بندد وفرار می کند که کسی تا قیامت پیداش نکنند . اگه راست میگن ببندند واعتراف کنندکه قادر به اداره کارخانه وتولید نیستند اون وقت واردات خودرو ازاد بشه ومردم هم نفس راحتی بکشند واقلا یه خودروی درست وحسابی سوار بشن

  • سید بابا

    تیتر اشتباه هست تیتر صحیح
    ملت فهیم و همیشه در صحنه بار دیگر خودروهای با کیفیت را نیامده پیشخرید کردن این درحالیست که مدیران دلسوز هر روز با افزایش کیفیت و ابشن های رفاهی دستورات قیمت گذاری تحمیلی اجرایی کرده و ضرر را به جان میخرند شایان ذکر است این خودروهای با کیفیت و نوستالژیک مدیران و مدبران حکومت سراسر رعفت با به کارگیری مهندسین و کارگران داخلی به سمت تولید صددرصد داخلی پیش میبرند حال این نوبت هموطنان همیشه در صحنه هست که با کمک دادن و دادن یاراته یک میلیونی هر فرد به خودروساز داخلی او را در این تحریم های ظالمانه و یک جانبه امریکا خبیث که کمر بر نابودی ما بسته کنند تا با این کمک مشت محکمی بر دهن دشمنان این مرز و بوم باشد مردم شریف همواره یاری رسانی کردن چه در جنگ چه در بورس چه در فرا بورس و بارها جلو ورشکستگی بانک ها را با تحمل چاپ پول بدون پشتوانه و تحمل تورم های فضایی کرده اند ما که راضی هستم خداوند هم مارا ببخشد اگر گاهی از روی فشار حرفی میزنیم انشالله به امید یاری همه جانبه اب و برق و گاز و طلا که هیچ خونی که در رگ ماست هدیه به ….

  • ناشناس

    درب این خراب شده ها را گل بگیرید اگه زیان ده هستند.
    شرکتی که زیان ده هست یعنی یا مدیر لایق ندارد و بی صاحب هست یا دزدی و دغل بازی توش زیاده.
    پراید هفت میلیونی شده صد و سی میلیون اونوقت اینا زیان ده هستند.دزدخونست والله

  • سید ضیاء سلیمانپور

    لطفا به خودتان و مردم لطفی کنید و درب تابوت سازان را گل بگیرید. ما راضی به زیان شما نیستیم.همین که در خودکار خودکفا شدیم کافیست.
    واردات خودرو با کیفیت و با قیمت معقول را از سر بگیرید.

  • محمد

    شما که همچنان مدعی زیان دهی هستین، سرمایه برای تولید محصولات جدیدتون که قراره در اینده به مردم قالب کنین رو از کجا اوردین!؟

  • ناشناس

    الدنگها دارین زیان میدهید .درتونو گل بگیرید ماشین ندین بیرون.

  • ناشناس

    بجای اینکه خون ملت ایران را به شیشه بگیرند
    لطفا درب کارخانه های خودرو سازی ایران را ببندند

  • احسان

    از دولت یارانه میگیرن برای ساخت خودرو بعد میندازنش به ملت ، انتظار دارن همه بی کفایتیاشونو مردم گردن بگیرن

  • احسان

    کلا دولت حمایت از این دوتا برداره و به بخش خصوصی واگذار کنه

  • ایرانی

    بنای اولیه خودرو سازان بر تحصیل سود زیاد بود منتها نمیتوانستند یکدفعه خودرو را چند برابر کنند سیاست این شد که خودروسازها با عرضه کم خودرو وهماهنگی با دلالان قیمت خودرو را در بازار چند برابر کردند وحالا میخواهند قیمت خودرو را به نرخ بازار بفروشند .