کد مطلب: ۲۴۵۹۵۷

زیان میلیاردی صادرکنندگان آمریکایی از ممنوعیت فروش

زیان میلیاردی صادرکنندگان آمریکایی از ممنوعیت فروش

شرکت فناوری ZTE چین که ماه جاری پس از اعلام ممنوعیت فروش به این شرکت از سوی وزارت بازرگانی آمریکا، فعالیت‌های اصلی خود را متوقف کرد، سال میلادی گذشته بیش از ۲.۳ میلیارد دلار به ۲۱۱ صادرکننده آمریکایی پول پرداخت کرد.

یک مقام شرکت ZTE اعلام کرد این شرکت به هر یک از شرکت‌های کوالکام، برادکام، اینتل و تگزاس اینسترومنت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت ZTE به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان تجهیزات مخابراتی دنیا، برای تامین قطعات به شرکت‌های آمریکایی مانند کوالکام و اینتل متکی است.

این مقام که به دلیل ادامه مذاکرات رسمی میان مقامات دولتی چین و آمریکا، حاضر نبود نامش فاش شود، گفت: گستردگی تاثیر ممنوعیت وزارت بازرگانی آمریکا برای صادرکنندگان آمریکایی قابل توجه است.

این شرکت در مارس سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار جریمه بابت صادرات فناوری آمریکا به ایران و کره شمالی و نقض تحریم‌های آمریکا پرداخت کرده بود.

وزارت بازرگانی آمریکا آوریل امسال اعلام کرد: ZTE از شرایط توافقی که سال گذشته منعقد شده بود، تخطی کرده و صادرات به ZTE را برای شرکت‌های آمریکایی به مدت هفت سال ممنوع کرد.

در نتیجه ZTE اوایل ماه جاری فعالیت‌های عملیاتی اصلی خود را به حال تعلیق درآورد.

ممنوعیت وزارت بازرگانی برای فروش کالاهای صادرکنندگان آمریکایی به ZTE در جریان سفر اخیر هیات بازرگانی آمریکا به پکن مورد بحث قرار گرفت.

چین از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرده از تهدید وضع تعرفه برای واردات چینی دست کشیده و تحت بازبینی‌های امنیتی آمریکا، با سرمایه‌گذاری‌های چینی برخورد یکسانی داشته باشد و ممنوعیت فروش به ZTE را مورد بازنگری قرار دهد.

به گفته یک منبع آگاه، درخواست رسمی ZTE به وزارت بازرگانی آمریکا برای تعلیق مجازاتش نادیده گرفته شد. دستور ممنوعیت فروش زیان جبران ناپذیری را به این شرکت و شرکایش و همچنین میلیون‌ها مصرف‌کننده از جمله کاربران تلفن همراه و اپراتورهای شبکه وارد می‌کند.

تحلیلگران برآورد کرده‌اند که شرکت‌های آمریکایی ۲۵ تا ۳۰ درصد از قطعات بکار رفته در تجهیزات ZTE را تامین کرده اند که شامل تلفن‌های هوشمند و تجهیزاتی برای ساخت شبکه‌های مخابراتی است.

بر اساس گزارش رویترز، ممنوعیت آمریکا مانع از این می‌شود که ZTE از پردازنده‌های کوالکام و دستگاه‌های اندرویدی با نرم افزار خدمات موبایل گوگل استفاده کند.

همچنین امکان فراهم کردن خدماتی مانند تعمیرات زیرساخت را برای مشتریان در کشورها و مناطق دیگری که ZTE در آنجا فعالیت دارد، دشوار می‌کند. شرکت ZTE به ۱۰۰ میلیون نفر در هند، ۳۰۰ میلیون نفر در اندونزی و ۲۹ میلیون نفر در ایتالیا خدمات فراهم می‌کند.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.