کد مطلب: ۳۶۲۱۳۹

زیر و بم قیمت دلار در سال ۹۷

زیر و بم قیمت دلار در سال ۹۷

ویژه نامه نوروزی دنیای اقتصاد، در تحلیلی به بررسی بازار ارز در سال ۹۷ پرداخته است. در این سال قیمت دلار با نوسان‌های شدیدی همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از اواخر اسفند سال ۹۶، دلار روند صعودی خود را آغاز کرد. سال ۹۶ با دلار ۴ هزار تومانی تمام شد اما هنوز فرودین ۹۷ به پایان نرسیده دلار مرز ۶ هزار تومان را رد کرد. سکه هم به پیروی از دلار تنها در ۲۰ روز ۳۷ درصد رشد قیمت را داشت و از یک میلیون و دویست و دوازده هزار تومان به یک میلیون و هفتصد و هفتاد هزار تومان رسید.

عملکرد دولت در سال ۹۷ در قبال رویدادهای اقتصادی را می توان در چند قالب کلی بررسی کرد؛ ابتدا بی عملی و انفعال و سپس بدعملی.

روزهای پایانی سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ روزهای انفعال دولت بود اما قیمت ارز از مرز ۶ هزار تومان که گذشت دولت وارد فاز بدعملی شد. ۲۰ فروردین ماه ستاد اقتصادی دولت جلسه ای تشکیل داد و خروجی آن تک نرخی شدن ارز با نرخ مصوب ۴۲۰۰ تومان بود.

خبر ارز تک نرخی را اسحاق جهانگیری معاون اول اعلام کرد و وعده داد دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققان و دانشمندان خواهد بود و از مردم خواست ارز مورد نیاز خود را تنها از طریق بانک مرکزی و صرافی ها و بانک های تحت کنترل بانک مرکزی تامین کنند، چرا که هر قیمت ارز غیررسمی دیگری در بازار به عنوان قاچاق تلقی خواهد شد و با کسی که خرید و فروش می کند برخورد می شود. بازار دو روز آرام گرفت و پس از آن روند صعود کم سابقه ای را در پیش گرفت. دلار ۶ هزار تومانی روند صعودی خود را طی کرد و به ۱۹ هزار تومان در چهارم مهرماه رسید.

عمق فاجعه با دلار ۱۹ هزار تومانی واضح بود پس همه نهادها وارد شدند و در یک بازه چند روزه جو کاهش قیمت دلار آغاز شد. سیاست ها کمی تعدیل شد و دلار مسیر کاهش در پیش گرفت. و تا ۱۰ هزار تومان هم آمد. اگرچه از نیمه بهمن روند صعودی آن مجدد آغاز شد.

منبع: سایت دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.