کد مطلب: ۱۳۳۰۹۷

شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی:

ساخت ترمینال سلام متوقف نشده است

ساخت ترمینال سلام متوقف نشده است

شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه پروژه ساخت ترمینال سلام سال ۹۳ متوقف شد، اعلام کرد: این پروژه همچنان به پیمانکار زیرمجموعه بنیاد مستضعفان واگذار شده و روند فعلی آن براساس توافقات در حال انجام است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در متن پاسخ شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی آمده است: «ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با هدف ترمینال زیارتی و انتقال پروازهای حج و عتبات عالیات در سال 89 به شرکت ملی ساختمان وابسته به بنیاد مستضعفان و از محل اعتبارات مجری طرح واگذار گردید که پس از مدت کوتاهی از شروع پروژه به دلیل تغییر در طرح و تأمین اعتبارات مورد نیاز روند اجرایی کند و نهایتا تا سال 1393 متوقف گردید.»

در اسفند ماه 1393 با تأکید دولت در خصوص توسعه زیرساخت‌های کشور به منظور توسعه اقتصادی هرچه بیشتر و نقش بااهمیت ناوگان هوایی به عنوان اولین مشخصه در کنار توسعه سایر بخش‌های حمل و نقل و نیز جایگاه ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان اولین پرچمدار توسعه اقتصادی کشور با استفاده از اعتبارات بودجه مصوب در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

پروژه از اردیبهشت 94 فعالیت اجرایی خود را آغاز و هم‌زمان با آن انجام اصلاحات بر روی طرح به جهت تغییر در تکنولوژی ساخت و به‌روزرسانی تجهیزات فرودگاهی، تأسیساتی و روان‌سازی حرکت مسافر صورت پذیرفت و پروژه متناسب با تأمین مالی تا سقف اتمام قرارداد پیمانکار از سوی وزارتخانه از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بود. پس از اتمام سقف قرارداد پیمانکار و هم‌زمان با فرصت‌های ایجاد شده در دوران پسابرجام در کشور و امکان سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه در توسعه پروژه‌های زیرساختی کشور شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی به منظور مدیریت در منابع مالی و توزیع پیشرفت یکسان پروژه‌ها مطابق با چشم‌انداز توسعه مورد نظر وزارت راه و شهرسازی و نه صرفا تخصیص منابع به جهت افتتاح پروژه‌های غیر قابل بهره‌برداری نسبت به تغییر مدل مدیریت تأمین مالی اقدام کرد.

در این زمینه رایزنی‌هایی درسال 95 و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به جهت استفاده از توان سرمایه‌گذاری و اجرای اقتصاد مقاومتی آغاز شد تا امکانات و منابع محدود در اختیار وزارتخانه و شهر فرودگاهی به تخصیص سایر زیرساخت‌های لازم (مانند توسعه اپرون، جاده‌های دسترسی، خرید تجهیزات هوانوردی به‌روزشده) به منظور توسعه همه‌جانبه مجموعه در راستای انجام بهره‌برداری و خدمات‌رسانی به مسافران بیانجامد.

در این راستا با دیدگاه مقام عالی وزارت راه در خصوص راه‌اندازی و افتتاح واقعی پروژه به منظور امکان بهره‌برداری صحیح از ترمینال سلام مقرر شد تا مذاکرات هر چه سریع‌تر صورت پذیرد. از این رو روند فعالیت پروژه تا اتمام و حصول نتیجه مذاکرات با سرعت کمتری انجام شد و نهایتا بنیاد مستضعفان به عنوان سرمایه‌گذاری با مدل مالی BLT (اجاره به شرط تملیک) مورد تأیید هیئت وزیر ان قرار گرفت. بر این اساس شرکت ملی ساختمان از شرکت‌های تابعه بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار در پروژه به فعالیت ادامه داد و هم‌زمان مشاور مادر طرح نیز بررسی‌های لازم به منظور امکان افزایش سطح کیفی و ظرفیت ترمینال را به انجام رسانده و روند فعلی پروژه به نفع مطلوب و براساس توافقات در حال انجام است.

به گزارش تسنیم، اوایل سال 94 وزیر راه و شهرسازی وعده بهره‌برداری از ترمینال سلام را تا تیرماه 95 داد اما این پروژه حدود دو ماه قبل از وعده وزیر راه و شهرسازی در پیشرفت حدود 40 درصدی متوقف شد. در حال حاضر نیز روند ساخت این پروژه کند شده که مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) یکی از عوامل آن را بنیاد مستضعفان عنوان کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.