کد مطلب: ۶۰۶۲۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیشنهاد بودجه‌ ۱۴۰۱ برای تامین بنزین

پیشنهاد بودجه‌ ۱۴۰۱ برای تامین بنزین

وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، امسال برای اولین بار در بودجه ۱۴۰۱، مجاز به ساخت پالایشگاه نفت سنگین به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز شدند. اما آیا دولت سرمایه لازم برای احداث این پالایشگاه را دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در لایحه بودجه امسال که امروز به مجلس رفت، وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مجاز به ساخت پالایشگاه نفت سنگین به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز شدند.

اما بودجه سال ۱۴۰۱، انقباضی تنظیم شده و دولت در چنان فشاری است که حتی ارز ۴۲۰۰ را حذف کرد. با این وجود آیا سرمایه لازم برای ساخت پالایشگاه‌ جدید را دارد؟

رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در همین مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: دولت بودجه لازم برای ساخت پالایشگاه جدید ندارد و احتمالا مجبور است آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

او ادامه می‌دهد: این اولین باری است که در لایحه بودجه بحث پالایشگاه را عنوان کردند. پیش‌بینی می‌شود که روند مصرف بنزین افزایشی است و به همین دلیل تصمیم به سرمایه‌گذاری کردند. حالا دولت باید ببیند اصلا چنین بودجه‌ای برای احداث پالایشگاه دارد؟ دولت چنین بودجه‌ای ندارد و مجبور است این پالایشگاه‌ها را مانند دوره‌های قبل به بخش خصوصی واگذار کند.

رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران توضیح می‌دهد: اصل ۴۴ قانون اساسی به خصوصی‌سازی پرداخته بود که محقق نشد. قرار بود وظایف و اختیارات شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود اما در دولت نهم و دهم، شرکت‌هایی خصوصی وابسته به دولت ایجاد شد.

او در آخر بیان می‌کند: طبق قانون، وزارت نفت وظیفه توسعه، تولید و توزیع نفت را برعهده دارد.

بنا بر لایحه بودجه ۱۴۰۱، قرار است سرمایه لازم برای ساخت این پالایشگاه، از محل منابع داخلی با مشارکت بخش غیردولتی، تامین مالی خارجی(فاینانس) و یا تحویل نفت خام به پیمانکاران (تهاتر نفت) تامین شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.