کد مطلب: ۳۰۳۶۳۸

سازمان ملی استاندارد مکلف به تهیه استاندارد انواع کود شد

سازمان ملی استاندارد مکلف به تهیه استاندارد انواع کود شد

با رای نمایندگان مجلس اسلامی، سازمان ملی استاندارد مکلف به تهیه استاندارد انواع کود، آفت‌کش‎ها و بهبوددهنده‌های رشد گیاه شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۱۷۱ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در در جلسه با اصلاح ماده ۹ لایحه حفاظت از خاک موافقت کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس ماده ۹ اصلاح شده این لایحه، «با هدف حفظ و پایداری حاصلخیزی انواع خاک و بهینه‎سازی تولید و مصرف انواع کود، آفت‌کش‌ها ، سموم و بهبوددهنده‌های رشد گیاه:

براساس بند الف سازمان ملی استاندارد مکلف است که با همکاری وزارت بهداشت و درمان، سازمان حفاظت نسبت به تدوین استاندارد انواع کود، آفت‌کش‌ها، سم و بهبود دهنده‌های رشد گیاه اقدام کند.

همچنین براساس بند ب این ماده، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به تهیه دستورالعمل مصرف انواع کود، آفت‌کش‌ها، سم و بهبوددهنده‌های رشد گیاه در مزارع و واحدهای تولید کشاورزی، دامی و شیلاتی اقدام کند».

نمایندگان همچنین با اصلاح بند ج ماده ۹ این لایحه، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را مکلف کردند «با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به تعیین حدود مجاز باقی مانده انواع کود، آفت‌کش‌ها، سموم و بهبوددهنده‌های رشد گیاه در محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی اقدام کند به گونه‌ای که محصولات مذکور هیچ‌گونه تهدیدی برای سلامت انسان نداشته باشد».

همچنین براساس تبصره این ماده، عدم رعایت دستورالعمل‌ها و مقررات این ماده جرم تلقی می‌شود و متخلف علاوه بر جبران خسارت و پرداخت جزای نقدی، تا دو برابر ارزش کالا باید مواد مذکور را جمع‌آوری، مرجوع و با نظارت وزارت جهاد کشاورزی با هزینه خود معدوم کند.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.