کد مطلب: ۲۵۱۹۶۰

قارچ‌های عرضه شده در مراکز رسمی فروش هیچ مشکلی ندارند

قارچ‌های عرضه شده در مراکز رسمی فروش هیچ مشکلی ندارند

در حالی اخبار مسمومیت هموطنان غرب کشورمان به‌دلیل مصرف قارچ‌های سمی در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته که مسئول کمیته تشخیص مسمومیت قارچی در این زمینه می‌گوید: شرایط جوی و سوء‌استفاده گروهی از سودجویان عامل این اتفاق بوده است.

محمدرضا آصف در این زمینه گفت: براساس مطالعاتی که انجام شده ۳ هزار و ۸۰۰ گونه قارچ در ایران وجود دارد که هزار گونه آن از نوع قارچ چتری و از بین این هزار گونه ۵۰ گونه به عنوان سمی معرفی شده و از بین این ۵۰ گونه یک‌گونه آن عامل مرگ و میر ۲۵ روز گذشته بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آصف در ادامه افزود: روند رویش قارچ‌های سمی در استان‌های غربی کشورمان هر سال وجود دارد و در گذشته هم مصرف اینگونه قارچ‌ها قربانی گرفته اما به دلیل اینکه در ابعاد گسترده‌ای مثل امسال مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته بود زیاد خبرساز نشد.

وی تاکید کرد: اصلی‌ترین دلیلی که باعث بروز چالش امسال بود، شرایط جوی یعنی طولانی شدن دوره بارندگی‌های بهاری بخصوص در مناطق یاد شده است که حجم بالایی از قارچ‌های سمی با ظاهری همانند قارچ‌های خوراکی، رویید و در بازار عرضه شد.

وی معتقد است رویش حجم بالای قارچ‌های کوهستانی و شرایط اقتصادی ساکنان منطقه باعث شده تا برخی افراد سودجو که هیچ اطلاعی از سلامت این محصولات ندارند، این قارچ‌ها را به عنوان قارچ ارگانیک در گوشه و کنار شهرها عرضه کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: قارچ‌های تولید شده در تولیدی‌های مجاز هیچ مشکلی از نظر سلامتی نداشته و مصرف آنها بدون هرگونه مشکلی است اما قارچ‌های بدون نام نشان یا فله که در بازار فروخته می‌شوند می‌تواند عاملی برای بروز مشکلات سلامتی مصرف‌کنندگان باشد.

مسئول کمیته تشخیص مسمومیت قارچی به خبرنگار ما گفت: عملکرد غیرکارشناسی برخی رسانه‌ها باعث شده تا سوء‌تفاهمی درباره مصرف قارچ در کشور ایجاد شود که این روند نه تنها می‌تواند سلامت جامعه را با چالش مواجه کند بلکه آینده اقتصادی تولیدکنندگان رسمی این خوراکی با ارزش را هم با مخاطره روبرو کرده است.

آصف در ادامه تاکید کرد: به دلیل شباهت بسیار زیادی که قارچ‌های غیرخوراکی و سمی با قارچ‌های خوراکی معمول در بازار دارند به هیچ عنوان نباید از محصولات فله‌ای که در مناطق روستایی یا کوهستانی مثل توچال‌ تهران، یا شهرستان‌های غربی کشورمان فروخته می‌شود استفاده شود.

وی با اشاره به احتمال تکرار این شرایط اظهار کرد: برای جلوگیری از اتفاق مشابه در پاییز یا بهار آینده بهتر است در مناطق مستعد رویش قارچ تابلوهای هشدار‌دهنده نصب و بروشورهای مخصوصی جهت آگاهی بخشیدن به هموطنان توزیع شود دقیقا کاری که کشورهای دیگر انجام داده‌اند.

محصولات با هولوگرام عرضه خواهند شد

در همین حال، علی صدیق پناه رئیس هیات‌مدیره انجمن قارچ ایران بر سالم بودن قارچ های تولیدی در مزارع کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به اتفاق اخیر انجمن تصمیم گرفته برای اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان به زودی عرضه قارچ‌های خوراکی بسته‌بندی را با بسته‌بندی‌های دارای هولوگرام آغاز کند.

صدیق پناه افزود: قارچ‌هایی که در مراکز فروش رسمی حتی به صورت فله عرضه می‌شود قارچ‌های خوراکی است و در بسترهای کاملا استریل با شرایط بهداشتی خاص و با نظارت وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی تولید و عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قارچ های خوراکی را بلافاصله پس از برداشت می‌توانیم مصرف کنیم و جای هیچ‌گونه نگرانی از این بابت وجود ندارد، گفت: اکنون ۱۵۰ هزار تن قارچ خوراکی دکمه‌ای در کشور تولید می‌شود که بخشی از این قارچ تولیدی صادر می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن قارچ ایران خاطرنشان کرد: اینکه برخی در فضای مجازی مطرح کردند که قارچ‌های فله‌ای سبب بروز مسمومیت در بین مصرف‌کنندگان شده است، صحت ندارد و آنچه که سبب بروز این اتفاقات شده است قارچ‌های وحشی بود که به صورت فله‌ای در گذرگاه‌ها و حتی کنار خیابان‌ها عرضه و فروخته شده است یا گردشگران در طبیعت آنها را چیده‌اند.

وی ضمن تاکید بر ممنوعیت فروش محصولات بدون نام و نشان در ادامه افزود: برای جلوگیری از تکرار چنین مشکلی بهتر است مسئولان زمینه فعالیت تولید‌کنندگان قارچ غیررسمی و زیرپله‌ای را نیز محدود کنند به این دلیل که نبود هرگونه نام نشان اینگونه تولید‌کنندگان زمینه عرضه محصولات غیر‌بهداشتی دیگر را در بازار ایجاد خواهد کرد.

منبع: جام جم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.