کد مطلب: ۷۹۰۲۲۱

سامانه ذینفعان بازار سرمایه چیست؟ / روش ثبت نام در سامانه ذینفعان بازار سرمایه

سامانه ذینفعان بازار سرمایه چیست؟ / روش ثبت نام در سامانه ذینفعان بازار سرمایه

درگاه یا سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه با هدف ارائه خدمات به ذی‌نفعان این بازار شامل ناشران، سهامداران و نهادهای نظارتی و همچنین برقراری ارتباط با آن‌ها ایجاد شده است که به اختصار درگاه DDN نامیده می‌شود. کاربران جهت استفاده خدمات این سامانه می توانند برای وارد شدن به این درگاه هم از طریق سامانه سمات و هم از طریق اپلیکیشن‌های موجود اقدام نمایند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان بورس اوراق بهادار در راستای سهولت هرچه بیشتر فعالان بازار سرمایه، سرعت بخشیدن به روند انجام معاملات و بالا بردن میزان امنیت معاملات اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای تحت عنوان سامانه سمات کرده است که در واقع به عنوان یک واسطه در بین فعالان بازار سرمایه عمل کرده و بین آن‌ها ارتباط برقرار می کند.

از جمله خدمات ارائه شده توسط این سایت راه‌اندازی سامانه‌ای به نام درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه یا به اختصار سامانه DDN با آدرس اینترنتی ddn.csdiran.ir است که به منظور خدمات دهی هرچه بهتر به تمامی ذینفعان این بازار است. اما شاید این سوال پیش بیاید که درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه چه خدماتی را ارائه داده و چگونه باید وارد این درگاه شد؟

خدمات سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

کاربران برای ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه باید به سایت ddn.csdiran.ir مراجعه کنند. با وجود این درگاه در سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تمامی نیاز های این دسته از فعالان بازار سرمایه به راحتی در کمترین زمان و بدون نیاز به مراجعه حضوری آن‌ها برطرف می‌شود. همچنین وجود این درگاه کمک شایانی در حفظ شفافیت و اطلاع رسانی دقیق و صحیح به این ذینفعان کرده است.

لازم به ذکر است در جهت راحتی هر چه بیشتر افراد در دسترسی و استفاده از این درگاه سازمان بورس امکانی را فراهم کرده است تا دسترسی به این سامانه هم از طریق سایت سمات، هم از طریق نسخه تحت وب آن و هم از طریق اپلیکیشن ویژه سیستم عامل های اندروید و ios ممکن باشد.

این خدمات در سه بخش برای سه دسته اصلی ذینفعان این بازار شامل سهامداران، ناشران و نهاد های نظارتی تقسیم می شود که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها به صورت جداگانه پرداخته شده است.

درگاه الکترونیکی سهامداران ( دارا )

این درگاه ویژه خدمات‌دهی و اطلاع‌رسانی به تمامی سهامداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه طراحی شده است و هدف آن شفاف‌سازی و اطلاع رسانی هرچه بهتر به این دسته از فعالان بازار است.

تمامی سهامداران حقیقی و حقوقی با استفاده از این درگاه می‌توانند به اطلاعاتی از قبیل وضعیت سبد دارایی ( تعداد سهام موجود در آن، نام، نماد و … ) خود، اخذ گواهی سپرده دارایی، مشاهده دلیل بسته شدن نماد و یا کد بورسی، شرکت در مجامع عمومی شرکت های ناشر به صورت غیرحضوری و رأی دادن در آن، مشاهده اطلاعیه‌های صادرشده از سوی ناشران سهام و … دسترسی پیدا کنند.

از سوی دیگر با استفاده از این درگاه می توانند به صورت مستقیم به سامانه سجام، اطلاعات سجامی خود و به‌روزترین اخبار بازار سرمایه نیز دسترسی داشته باشند؛ علاوه بر این با استفاده از این درگاه می‌توان به مشاهده نمای کلی بازار سرمایه و سهام در سجام پرداخت.

درگاه الکترونیک ناشران ( دانا )

هدف از ایجاد این درگاه ارتباط هر چه بهتر با ناشران سهام شرکت‌ها و اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع به ناشران و همچنین تمامی ذینفعان شرکت هاست. آن طور که مرکز مشاوره حقوقی دینا تشریح کرده است با استفاده از این درگاه می‌توان به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری با این افراد ارتباط برقرار کرد که در نتیجه آن باعث سرعت بخشیدن به انجام عملیات ثبت و سپرده‌گذاری، برگزاری مجامع، توزیع سود، افزایش سرمایه، گزارش‌گیری و بالا رفتن بهره وری بازار سرمایه می‌شود.

درگاه الکترونیک نهادهای نظارتی و حاکمیتی ( ناظر )

با استفاده از درگاه الکترونیک نهادهای نظارتی و حاکمیتی ( ناظر ) امکان نظارت هرچه بهتر و بیشتر بر فعالیت‌های بازار سرمایه از سوی نهادهایی مانند وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی، دفتر ریاست جمهوری، سازمان امور مالیاتی، قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر نهاد های ذیصلاح ایجاد شده است.

این نهادها با استفاده از این درگاه می‌توانند به خدماتی مانند دریافت گزارش‌های مورد نیاز خود از بازار سرمایه به صورت آنلاین دسترسی داشته باشند.

نحوه ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

به منظور راحتی هرچه بیشتر افراد در استفاده از درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه یا به اختصار درگاه DDN سازمان بورس امکاناتی را فراهم کرده است تا دسترسی به این درگاه از روش‌های مختلف از جمله از طریق سایت سمات، نسخه تحت وب آن و اپلیکیشن این درگاه که ویژه سیستم عامل های اندروید و ios طراحی شده است وارد این سامانه شده و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورند.

دقت کنید که برای استفاده از این امکانات قبل از هر چیزی لازم است تا اقدام به ثبت نام سجام کنید.

مراحل ورود به سامانه ذینفعان بازار سرمایه

ابتدا یا از طریق اپلیکیشن سمات، نسخه تحت وب و یا سیستم شخصی خود وارد سایت سمات شده و روی گزینه سامانه DDN کلیک کنید و یا آدرس ddn.csdiran.ir را در موتور جستجوی خود وارد کرده تا به طور مستقیم وارد این سایت شوید.

پس از وارد شدن به سایت در پایین صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود بر روی گزینه ورود مستقیم به درگاه کلیک کنید. در مرحله بعد باید کد ملی خود را به همراه کد امنیتی موجود در کادر های مربوطه وارد کنید.

با کلیک کردن بر روی دکمه ورود پس از چند لحظه پیامکی حاوی یه کد امنیتی به شماره تلفن ثبت شده شما در هنگام ثبت نام در سامانه سمات ارسال می‌گردد که باید آن را در کادر مربوطه وارد کنید.

در نهایت وارد صفحه کاربری خود در این سامانه شده و به تمامی اطلاعات، گزارش‌ها و خدمات مورد نیاز خود در این صفحه دسترسی داشته باشید.

بر اساس اطلاعیه‌ای رسمی هدف درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری با رویکرد اطلاع‌ رسانی صحیح و به موقع به سهامداران حقیقی و حقوقی است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا برای ثبت نام در سایتذینفعان همش ایراد بیخودی میگیره من حروف انگلیسی در جدولی که داده را درست می‌نویسم دوباره ایراد میگیره

  • معصومه قره داغی

    سلام من چرا نمیتونم برم سایت ذینفعان و ثبت نام کنم؟؟؟؟

    • ناشناس

      سلام چرا نمیشه ثبت نام کرد همش الکی ایراد میگیره