کد مطلب: ۳۴۴۸۲۹

همتی خبر داد:

سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان عملیاتی می‌شود

سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان عملیاتی می‌شود

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: حسب دستور رئیس جمهوری و به منظور مقابله با یکی از گلوگاه های فساد و آسیب در فرآیند تجارت خارجی کشور این سامانه عملیاتی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مركزی، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: حسب دستور رئیس جمهوری و به منظور مقابله با یکی از گلوگاه‌های فساد و آسیب در فرآیند تجارت خارجی کشور و براساس اقدامات چند ماه گذشته بانک مرکزی برای آماده‌سازی سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان، این سامانه آماده عملیاتی شدن شد.

وی اظهار کرد: از آنجا که تخصیص و تأمین ارز در جهت واردات کالا و خدمات مورد نیاز کشور انجام می شود، متاسفانه در این فرآیند در گذشته سوءاستفاده های زیادی صورت گرفته است و برخی به بهانه واردات کالا و خدمات مورد نیاز با طی فرآیندهای قانونی اقدام به دریافت ارز کرده و متأسفانه پس از دریافت ارز، متناسب با ارز دریافتی کالا به کشور وارد نکرده اند. با به کارگیری این سامانه تمام بانک‌ها، وزارت صمت، گمرک ج.ا.ا و سازمان امور مالیاتی به اطلاعات و عملکرد واردکنندگان دسترسی خواهند داشت.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: از این پس یکی از شاخص‌های اعتبارسنجی مشتریان در فرآیند واردات و دریافت خدمات بانکی موضوع رفع تعهد ارزی واردکنندگان خواهد بود و عدم رفع تعهد ارزی واردکننده، با عدم ارایه خدمات، همراه شده و به مراجع ذیربط اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر واردکنندگان اصیل و واقعی که نقش مهم و اساسی در تجارت کشور دارند نیز مورد حمایت خاص قرار خواهند گرفت.

همتی یادآور شد: با عملیاتی شدن این سامانه فرآیند تجارت خارجی کشور به صورت سیستمی تکمیل خواهد شد و نقش بسیار اساسی در پیشگیری از فساد خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.