کد مطلب: ۲۹۳۶۳۸

محسن تقی نژاد، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سخنان روحانی با بورس چه می‌کند؟

سخنان روحانی با بورس چه می‌کند؟

تقی‌نژاد اعتقاد دارد: سخنرانی رییس جمهور تنها در بازه زمانی کوتاه مدت بر روند شاخص بورس تاثیر منفی می‌گذارد و مجدد بازار سرمایه به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز 6 شهریورماه 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6307 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 3543 واحد در رقم 136765 جای گرفت. در معاملات امروز بازارسرمایه نماد‎های « رمپنا، خساپا، حتاید، فولاژ، پاکشو » بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فملی، فولاد، شتران، شبندر، شپنا » بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص کل داشتند.

به گفته تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه، این‌روزها تاثیرپذیری شاخص کل بورس از ریسک‌های سیستماتیک افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال روز دوشنبه هفته جاری به دلیل محاسبه قیمت فرآورده‌های ویژه پالایشی با نرخ دلار بازار ثانویه و آزاد شدن تدریجی قیمت فروش محصولات فلزی مانند مس در بورس کالا، تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های پالایشی و شرکت ملی مس ایران در معاملات بازار سرمایه افزایش پیدا کرد و شاخص کل بورس با افزایش 1726 واحدی در رقم 140309 جای گرفت، اما در شامگاه همان روز ابلاغیه جدیدی از سوی وزارت نفت منتشر شد مبنی براینکه فرآورده‌های ویژه پالایشی با نرخ دلار دولتی باید عرضه شوند و این موضوع ریزش بیش از 3500 هزار واحدی شاخص کل بورس را در جریان معاملات امروز بازار سرمایه در پی داشت، بنابراین وضعیت درحال حاضر بورس بیانگر این است که تنها ریسک‌های سیستماتیک جهت بازار سرمایه را تعیین و مشخص می‌کنند.

همچنین سخنرانی امروز رییس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و قانع نشدن برخی نمایندگان باعث ریزش هر چه بیشتر شاخص کل بورس در معاملات روز جاری شد.

براساس پیش‌بینی که روزگذشته برخی کارشناسان بازار سرمایه درخصوص تاثیر حضور رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس بر روند بازار سهام به «تجارت‌نیوز» داشتند، حامد حداد کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه معتقد بود که بورس به‌دلیل حضور رئیس جمهور در مجلس با ابهام مواجه می‌شود، اما مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه اعتقاد داشت که حضور رییس‌جمهور در جلسه علنی مجلس خروجی قابل توجهی که تاثیر بسزایی در روند بازار سرمایه داشته باشد، نخواهد داشت و تنها مربوط به حمایت از دولت در هفته دولت می‌شود، اما وضعیت امروز بازار سرمایه خلاف این پیش‌ بینی را اثبات کرد به طوری که شاخص کل بورس از سخنرانی رییس جمهور در صحن علنی مجلس و قانع نشدن برخی نمایندگان از صحبت‌های رییس جمهور تاثیر منفی گرفت و بیش از سه هزار و 500 واحد افت کرد. بدون شک این موضوع هم افزایش تاثیرپذیری بازار سرمایه از ریسک‌های سیستماتیک را تایید می‌کند.

محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره تاثیر سخنرانی رییس جمهور در صحن علنی مجلس بر روند نزولی امروز شاخص کل بورس، گفت: این‌روزها وضعیت بازار سرمایه نشانگر این است که سهامداران به صورت هیجانی در بورس رفتار می‌کنند و به محض انتشار خبری خیلی سریع واکنش نشان داده و بازار سهام را دستخوش تغییرات و نوسانات مثبت و منفی می‌کنند.

این کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه تصریح کرد: سخنرانی امروز رییس جمهور در صحن علنی مجلس و قانع نشدن برخی نمایندگان از صحبت‌های رییس جمهور برروند بازار سهام تاثیر منفی گذاشت و شاخص کل را بیش از 3500 واحد نزولی کرد.

این کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه تصریح کرد: طی سال‌های 89 تا 92 روند شاخص کل بورس مثبت و صعودی بود، اما وقوع برخی اتفاقات مانند جنگ سوریه و یازده روز سرکارنبودن محمود احمدی‌نژاد در پست ریاست جمهوری باعث شد که روند بازار سرمایه برای مدت زمان کوتاهی نزولی شود، اما در نهایت شاخص کل بورس به کانال 90 هزار واحد رسید.

تقی‌نژاد افزود: معتقدم اتفاقات در حال حاضر تاثیر کوتاه مدتی بر روند شاخص کل بورس می‌گذارد و پس از گذشت این دوران شاخص بورس مجدد روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.