کد مطلب: ۳۰۴۲۱۷

سد فولادی مجتمع ازنا ذوب می‌شود؟

سد فولادی مجتمع ازنا ذوب می‌شود؟

سال 85 عملیات ساخت یکی از مهم‌ترین طرح‌های صنعتی در لرستان شروع شد ولی مجوز اولیه آن سال 81 صادر شده است.

مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا در این سال‌ها شرایط خوبی نداشته است و با گذشت بالغ بر 13 سال هنوز هم افتتاح نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بخشی از طولانی شدن ساخت این کارخانه به تحریم‌های ناجوانمردانه بازمی‌گردد که مانع ورود قطعات شده بود. از فصل پاییز دو سال گذشته عملیات نصب ماشین‌آلات این مجتمع آغاز شده و وعده افتتاح آن از زبان مسئولان با زمان‌های مختلف شنیده شده است‌.

این واحد که یکی از مهم‌ترین طرح‌های استان در بخش صنعتی محسوب می شود قرار است با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و 300هزار تن ورق در فاز نخست و سالانه 700هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

ظرفیت تولید مجتمع بیش از یک میلیون و 200 هزار تن در سال است

درباره آخرین وضعیت این پروژه، ضیایی مشاور طرح گفت: بیش از 3000 تن تجهیزات مکانیکال وارد کارخانه شده که تقریباً تمام آن نصب شده است.

وی ادامه داد: بیش از 2000 تن تجهیزات برق و موتورآلات خریداری و کامل وارد مجتمع شده و منتظریم که با تأمین اعتبار مابقی هم وارد شود.

ضیایی درباره وجه تمایز این کارخانه اظهار کرد: در صورت بهره‌برداری می‌توانیم به درخواست متقاضی باکیفیت خیلی خوب انوع ورق را تولید کنیم. تولید ورق می‌تواند از یک تا 20 میلی‌متر باشد.

مشاور طرح یادآور شد: ظرفیت تولید این مجتمع بیش از یک میلیون و 200 هزار تن در سال است.

پیشرفت فیزیکی 80 درصدی

سید مهدی نبیان، مدیر این مجتمع نیز گفت: مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا با حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال فعالیت برای تکمیل است.

وی اضافه کرد: با توجه به وعده‌های مسئولان این پروژه تا یک سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

نبیان افزود: البته این مهم مستلزم مهیا کردن شرایط است که امیدواریم انجام شود.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که هر بار وعده افتتاح در آینده شنیده می‌شود اما هنوز هیچ‌کدام محقق نشده و وعده جدید از راه می‌رسد.

150 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است

محمدرضا صفی‌خانی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این باره گفت: مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا مسائل و مشکلات مهمی از جمله در بحث زیرساخت‌ها مثل آب، گاز، برق و… داشت که با پیگیری‌های زیاد آنها را حل کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه چون پروژه چند سال تعطیل بود از نظر مبلغ ریالی افزایش قیمت داشته‌ایم، تصریح کرد: برآوردی که شده برای تکمیل پروژه 150 میلیارد تومان نیاز است که سرمایه‌گذار 50 میلیارد آن را پذیرفت و 100 میلیارد تومان هم به صورت تسهیلات توسط کنسرسیوم در بانک تزریق می‌شود.

صفی‌خانی افزود: اگر اعتبار موردنظر مهیا شود، سال آینده شاهد افتتاح فاز فولاد این مجتمع خواهیم بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان خاطرنشان کرد: در صورت بهره‌برداری برای بیش از یک هزار نفر در این پروژه اشتغال ایجاد خواهد شد.

تسریع در پرداخت تسهیلات

مجید کیان‌پور، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس ‌درخصوص آخرین وضعیت این پروژه به ایسنا گفت: مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پروژه در حال حاضر فعال است‌.

وی ادامه داد: این پروژه یک سری تسهیلات می‌خواهد که مابقی کار هم انجام شود و مراحل اداری آن در گیر و دار بانکی بوده و استانداری پیگیر آن است‌.

کیان‌پور تأکید کرد: باید موانع تسهیلات برطرف شود که بانک عامل امروز و فردا می‌کند و جای تعجب دارد و امیدواریم در پرداخت تسهیلات تسریع شود.

نماینده مردم دورود و ازنا بیان کرد: اگر این کارخانه به بهره‌برداری برسد تاثیر بسیار زیادی در اشتغال دارد و می‌تواند اثربخش باشد.

به گزارش ایسنا، مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا می‌تواند نقش زیادی در بحث تولید و اشتغال داشته باشد و انتظار می‌رود عزم مسئولان کشوری برای تکمیل پروژه بیش از پیش باشد و آخرین وعده تکمیل که سال 98 است، محقق شود.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.