خبر مهم:

کد مطلب: ۶۵۰۳۷۷

سرعت رشد نقدینگی کاهش یافت

سرعت رشد نقدینگی کاهش یافت

بانک مرکزی گزارشی تحلیلی از تحولات اقتصاد کلان در اسفندماه سال گذشته منتشر شد که براساس آن سرعت رشد نقدینگی کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رشد ۱۲ ماهه پایه پولی از ۴۲٫۱ درصد در مرداد ماه ۱۴۰۰ به ۳۱٫۴ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. آیا براساس این تغییرات می‌توان گفت تورم رو به کاهش است؟

بانک مرکزی گزارش «تحلیل تحولات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی در اسفند‌ماه ۱۴۰۰» را منتشر کرد. براساس این گزارش نقدینگی در پایان سال گذشته به بیش از ۴۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسید که این میزان از رشدی فزاینده حکایت می‌کند.

طبق این گزارش، رشد نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۹ برابر با ۴۰.۶ درصد بود که حاکی از کاهش ۱.۶ واحد درصدی است.

همچنین پایه پولی در پایان اسفندماه سال گذشته با رشد ۳۱.۴ درصدی نسبت به اسفند سال ۱۳۹۹ به حدود ۶۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

رشد پایه پولی در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ برابر با ۳۰.۱ درصد بود که حاکی از افزایش ۱.۳ واحد درصدی است.

ضریب فزاینده نقدینگی به عنوان معیاری از وام دهی بانک‌ها در پایان سال گذشته به ۸.۰۱ واحد رسیده است که بالاترین میزان از زمان انتشار داده های پولی بانک مرکزی به حساب می‌آید.

همچنین حجم نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۰ (برابر با ۴۸۳۲ هزار میلیارد تومان ) نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۳۹٫۰ درصد رشد یافته است.

لازم به توضیح است که ۲٫۷ واحد درصد از رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۰ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه (به‌واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) می‌باشد و فاقد آثار پولی است. به عبارت دیگر در صورت تعدیل اثرات پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۳۶٫۳ درصد خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.