کد مطلب: ۳۶۹۹۸۰

گوگل اطلاعات گوشی ایرانی‌ها را سرقت می‌کند!

گوگل اطلاعات گوشی ایرانی‌ها را سرقت می‌کند!

در شرایطی که گوگل خود از متهمان جاسوسی اطلاعات کاربران به شمار می‌آید، دو اپلیکیشن تلگرام طلایی و هاتگرام را به‌دلیل جاسوسی از اطلاعات کاربران از روی گوشی‌های اندرویدی پاک کرد.

به گزارش تجارت‌نیو ز، «سیستم عاملی که بدون این که از من بپرسه، هاتگرام و تلگرام طلایی من رو حذف می‌کنه، مطمئنا بدون این که بدونم اطلاعات دیگه من رو هم برمی داره. دم از احترام به حریم شخصی افراد می زنن و خودشون برعکس عمل می کنن. خودشون دزدانه رفتار می کنن و میگن هاتگرام دزدی می‌کنه! مث ادعای حقوق بشر و مبارزه با داعش…» این واکنش توئیتری یک کاربر بود پس از دستبرد آَشکار «گوگل پلی» به تلفن‌های همراه کاربران ایرانی که روی گوشی‌های خود از هاتگرام و طلاگرام استفاده می‌کردند.

براساس این گزارش، از صبح پنج شنبه گذشته کاربران ایرانی که روی گوشی‌های اندروید خود از هاتگرام و طلاگرام استفاده می‌کردند و بیشتر استفاده آن‌ها هم برای امور روزمره و تعاملات خانوادگی بوده است، به ناگاه متوجه شدند این دو نرم افزار از روی گوشی‌هایشان حذف شده است.

ابتدا احتمال دادند گوشی یا نرم افزار مشکل پیداکرده است، اما ساعتی بعد واکنش ها در فضای مجازی از دستبرد گوگل به گوشی های کاربران حکایت داشت. در شرایطی که گوگل خود از متهمان جاسوسی اطلاعات کاربران به شمار می آید، دو اپلیکیشن تلگرام طلایی و هاتگرام را به‌دلیل جاسوسی از اطلاعات کاربران از روی گوشی‌های اندرویدی پاک کرد. گوگل پیش از دستبرد به گوشی ها به کاربران اندرویدی گفته بود که تلگرام طلایی و هاتگرام قصد جاسوسی از اطلاعات شخصی آن‌ها مانند عکس، پیغام‌ها، فهرست تماس و صداهای ضبط‌شده را دارد و از آن‌ها خواسته بود این نرم‌افزار را از روی گوشی‌های خود پاک کنند.

واکنش‌ها

جهرمی: پوسته‌های فارسی تلگرام امنیت ندارند

آذری جهرمی وزیر ارتباطات پنج شنبه پس از این اقدام گوگل، در توئیتر خود از غیرفعال شدن پوسته‌های فارسی تلگرام طلایی و هاتگرام خبر داد. به گزارش خراسان، آذری جهرمی در توئیتر خود نوشت: «برای حق الناس، در دی96 گفتیم «همه» پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند و البته بر اساس جمع‌بندی مرکز ملی فضای‌ مجازی عمل کردیم.

وی افزود: اکنون 127پوسته غیررسمی در کشور وجود دارد. با حذف دوتا از آن‌ها باید دید مدعیان داخلی و خارجی از بقیه و محل تامین بودجه آن‌ها خواهند گفت یا روزه سکوت خواهند گرفت؟»

تأیید و تکذیب یک مقام پلیس فتا

این در حالی بود که خبرگزاری ایرنا روز پنج شنبه از قول رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات کیش (فتا) نوشت: اپلیکیشن‌هایی که از فیلترینگ عبور می‌کنند همانند تلگرام طلایی ، دوست‌یابی و همسریابی، آلوده به بد افزار یا نرم‌افزارهای جاسوسی هستند و به محض نصب شدن روی تلفن همراه، اقدام به ارسال اطلاعات به مقصد از پیش تعیین‌شده می‌کنند.

اما پس از انتشار این خبر، رئیس پلیس فتای کیش ضمن هشدار درباره انتشار بدافزارها از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که اظهارنظری درباره بدافزار بودن تلگرام طلایی نداشته است: «شایعه‌ منتشرشده به نقل از این جانب در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها مبنی بر بدافزار بودن برنامه‌ تلگرام طلایی را تکذیب می‌کنم».

به گزارش آنا، هاتگرام و تلگرام طلایی هر دو نرم‌افزارهایی بودند که با منشأ ایرانی بعد از فیلترینگ تلگرام تلاش کردند مخاطبان تلگرام را جذب و به موضوع فیلترینگ تلگرام که امنیت ملی کشور را تهدید می‌کرد کمک کنند.این گزارش حاکی است، پیش از این عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هاتگرام و تلگرام طلایی را فیلترشکن‌هایی خوانده بود که به دنبال دور زدن فیلترینگ تلگرام هستند.

برای آینده فکر کنیم

یکی از کاربران در توئیتر نوشت: «این که گوشی های ما همه تحت نظر گوگل هست و می بینیم که خیلی راحت به گوشی های ما دستبرد می زنند، برای ما یک هشدار بزرگه. باید برای آینده فکری کرد. این یعنی ما آسیب پذیریم.»

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.