کد مطلب: ۷۹۸۹۵۰

سرمایه‌ گذاری چینی‌ها در ایران ۹۸ درصد افت کرد/ کدام کشورها جای ایران را گرفتند؟

سرمایه‌ گذاری چینی‌ها در ایران 98 درصد افت کرد/ کدام کشورها جای ایران را گرفتند؟

سرمایه گذاری چینی‌ها در ایران 98 درصد افت داشته و ایران، به‌رغم تمامی پتانسیل‌‌‌های رشدی که دارد، از میدان جهانی جذب سرمایه، جا مانده و حتی در مقایسه با همسایگان خود وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخلاف پتانسیل گسترده سرمایه‌گذاری در ایران، عوامل داخلی و خارجی متعددی در از بین رفتن سرمایه‌گذاری خارجی موثر بوده است.

یکی از اصلی‌‌‌ترین عوامل داخلی که موجب کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شده است، نظام بوروکراسی است. مقررات و رویه‌‌‌های پیچیده برای سرمایه‌گذاری خارجی بسیاری از سرمایه‌گذاران را از پیگیری فرصت‌‌‌ها در کشور منصرف می‌کند.
حجم جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در حالی در ایران آب رفته که چین همواره مهم‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در ایران بوده است. در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد پول‌های چینی به سمت کشورهای همسایه سرازیر شده و سرمایه‌گذاران چشم بادامی به دنبال پررنگ شدن حضور خود در منطقه هستند. ازاین‌رو کشورهای همسایه در این سال‌ها با افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی روبه‌رو بوده‌اند.

ارزش قراردادهای منعقدشده با ایران توسط بنگاه‌های چینی در سال۲۰۲۱ به ۵۷ میلیون دلار رسید؛ درحالیکه در سال۲۰۱۹ این رقم ۱/ ۳میلیارد دلار بود که آب‌رفتگی پول‌های چینی در ایران را نشان می‌دهد. حال آنکه افغانستان تنها در یک فقره قرارداد برای میادین نفتی میزبان ۶۹۰میلیون دلار از سوی چین است که طی بازه زمانی چهارساله پرداخت خواهد شد.

از ایران همواره به‌عنوان سرزمین فرصت‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی یاد می‌شود. این در حالی است که براساس آخرین داده‌‌‌های موجود در سال ۱۴۰۰، حجم جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به این کشور شاهد افت چشمگیر و رسیدن آن به یک‌پنجم حجم سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷)، آن هم تنها در فاصله سه‌سال بوده است، در حالیکه کشورهای همسایه در این سال‌ها افزایشFDI را تجربه کرده‌‌‌اند. ارزش قراردادهای منعقدشده با ایران از سوی بنگاه‌‌‌های چینی در سال ۲۰۲۱ به ۵۷میلیون دلار در مقایسه با ۱/ ۳میلیارد دلار در ۲۰۱۹ افت کرده است. به‌رغم پتانسیل گسترده سرمایه‌گذاری در ایران، عوامل داخلی و خارجی متعددی در از بین رفتن سرمایه‌گذاری خارجی موثر بوده است.

در این گزارش ابتدا به بررسی مقایسه‌‌‌ای میان ایران و برخی کشورهای همسایه از لحاظ شاخص FDI پرداخته شده و مبنای این مقایسه، عمدتا میزان سرمایه‌گذاری مستقیم چین بوده است؛ زیرا با نگاه واقع‌بینانه، نمی‌توان انتظار داشت که دیگر کشورها به علت تحریم‌‌‌ها آن‌چنان تمایل، امکان و پتانسیلی برای سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشند. سپس به دلایل کاهش و از دست رفتن سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال‌های اخیر، به‌ویژه در سال ۱۴۰۱ اشاره می‌کنیم و در پایان راه‌‌‌حل‌‌‌های بالقوه بهبود این وضعیت را ارائه می‌‌‌دهیم.

در مجموع می‌توان مشاهده کرد که ایران، به‌رغم تمامی پتانسیل‌‌‌های رشدی که دارد، از میدان جهانی جذب سرمایه، جا مانده و حتی در مقایسه با همسایگان خود وضعیت خوبی ندارد. استهلاک سرمایه و پیشی‌گرفتن نرخ آن از نرخ رشد، از نمونه‌های بارز افت سرمایه‌گذاری خارجی است که در این سال‌ها هم صرفه‌‌‌های مقیاس را از بین برده و هم هزینه‌‌‌های تولید را افزایش داده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.