کد مطلب: ۱۵۵۹۱۲

با روی کار آمدن جرمی کوربین:

تاچریسم تمام می‌شود

تاچریسم تمام می‌شود

از یک سو هر گونه اختلال در روند مذاکرات برگزیت منجر به ایجاد اختلال در جریان تجارت و سرمایه‌گذاری در انگلیس می‌شود. از سوی دیگر، حزب مخالفان انگلیس رهبری تندرو دارد که در یک قدمی قدرت است و بعید به نظر می‌رسد موفق به تعدیل دولت شود. تحلیل‌گران بر این باورند که مجموع این دو اتفاق، انگلیس را به جامعه‌ای راکد تبدیل می‌کند.

الهام میرمحمدی: برخی از تحلیل‌گران معتقدند، مجموعه جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و انتخاب جرمی کوربین، رهبر افراطی حزب کارگر، به عنوان نخست‌وزیر این کشور، می‌تواند انگلیس را به ناکجاآبادی بدل کند که آین رند (Ayn Rand) سال‌ها پیش در کتاب خود به آن اشاره کرده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست، از زمان انقلاب تاچر در دهه 1980 تاکنون، انگلستان یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا محسوب می‌شود. این کشور همچنین بزرگ‌ترین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری خارجی از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و دارای اقتصادی انعطاف‌پذیر است. از منظر شاخص سهولت کسب‌وکار نیز، این کشور رتبه هفتم را به خود اختصاص داده و آزادانه‌ترین قوانین را برای کسب‌وکار و راه‌اندازی شرکت در جهان داراست.

مروری بر کتاب آین رند

مشهورترین کتاب داستانی آین رند به نام «اطلس شانه‌اش را بالا انداخت» (Atlas shrugged) در سال 1957 منتشر شد. این کتاب در واقع تجلیل‌نامه‌ای است از آزادی اقتصادی و رفتار مبتنی بر عقلانیت و پی‌گیری نفع شخصی. رند را نویسنده اقتصاد بازار دانسته‌اند؛ از این رو که در تمام آثار داستانی و غیرداستانی‌اش تفکر لیبرال و دفاع از رفتار عقلایی و پیگیری نفع شخصی موج می‌زند.

او در این کتاب، سوالی از خوانندگان خود می‌پرسد: اگر کسب‌وکارهای موفق یک جامعه ناچار باشند مالیات بیشتری بپردازند، یا با قوانین سخت‎گیرانه مواجه شوند، چه بر سر آن جامعه خواهد آمد؟ پاسخ او واضح است: نوآوری متوقف می‌شود، اقتصاد دچار رکود می‌شود و میزان دخالت دولت در اقتصاد جوامع افزایش می‌یابد.

اطلس غولی است که طبق اساطیر یونان بار دنیا را بر دوش می‌کشد و به همین دلیل متحمل رنج فراوان می‌شود. در این کتاب، رند از زبان یکی از شخصیت‌های داستان می‌گوید که برای او بهتر بود به جای تحمل این عذاب بیهوده، شانه‌اش را بالا می‌انداخت و خود را از این بار سنگین نجات می‌داد.

حال برخی از تحلیل‌گران معتقدند، مجموعه دو اتفاق جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و انتخاب جرمی کوربین به عنوان نخست‌وزیر انگلستان، می‌تواند انگلیس را به ناکجاآباد مبدل کند که کارآفرینان آن را ترک خواهند کرد.

چرا اطلس انگلیس را ترک می‌کند؟

قوانین آزادانه کسب‌وکار و انعطاف‌پذیری اقتصاد انگلیس، همواره مزایای بسیاری برای این کشور داشته است. در حال حاضر نرخ بیکاری در انگلیس به 4.4 درصد رسیده و این کمترین میزان در 42 سال گذشته است. شرکت گوگل قصد دارد شعبه‌ای با 5 هزار کارمند در منطقه کینگز کراس لندن راه‌اندازی کند. اما این موضوع از دو جهت تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

از یک سو، حزب محافظه‌کار انگلیس در حال انجام مذاکرات برای جدا شدن از اتحادیه اروپاست که می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در جریان تجارت و سرمایه‌گذاری این کشور شود. از سوی دیگر، حزب مخالفان در این کشور توسط جرمی کوربین افراطی رهبری می‌شود که مهم‌ترین هدفش فرستادن تاچریسم به زباله‌دان تاریخ است.

برگزیت بر طیف وسیعی از صنایع در انگلیس تاثیرگذار بوده است و عدم قطعیت در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی این کشور، عمده‌ترین دلیل آن است.

لازم به ذکر است، بر اساس دیدگاه تاچریسم، دولت به جای اینکه بخواهد برای زندگی مردم و کسب‌وکار آنها به صورت متمرکز برنامه‌ریزی کند، باید از سر راه آنها کنار برود. فعالیت‌های دولت باید به اساسی‌ترین و ضروری‌ترین موارد محدود شود که آن هم عبارت است از دفاع از کشور و کنترل پول. غیر از این دو مورد بقیه امور باید به خود شهروندان سپرده شود. تاچریسم در خام‌ترین شکل آن بر اقتصاد بازار آزاد و کوچک شدن دولت مبتنی است.

سیاست‌های دوران نخست‌وزیری مارگارت تاچر بسیاری از جنبه‌های زندگی انگلیسی‌ها را تغییر داد.

پس از برگزاری همه‌پرسی که در ژوئن سال 2016 برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برگزار شد، بانک‌های سرمایه‌گذاری در این کشور برخی از کارمندان و همین‌طور بخشی از عملیات خود را به قسمت غربی اروپا انتقال داده‌اند. مشاوران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت عدم دسترسی انگلیس به بازار واحد اتحادیه اروپا، چیزی بین 75 هزار تا 83 هزار موقعیت شغلی در حوزه مالی به سایر نقاط دنیا منتقل خواهند شد.

در حال حاضر تقاضا برای آپارتمان‌های 2.6 میلیون دلار به بالا (معادل 2 میلیون یورو) در انگلیس کاهش یافته است. در حالی که بازار چنین آپارتمان‌هایی در شهرهای پاریس و فرانکورت داغ است و تقاضا بسیار بالاست.

برگزیت بر طیف وسیعی از صنایع در انگلیس تاثیرگذار بوده است و عدم قطعیت در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی این کشور، عمده‌ترین دلیل آن است. بر اساس آمار وب‌سایت لینکدین، تعداد فارغ‌التحصیلان خارجی در انگلیس که به دنبال شغل هستند، پس از انجام همه‌پرسی برگزیت، 12 درصد کاهش یافته است. همچنین سرمایه‌گذاری در صنعت اتومبیل به کمتر از یک‌دوم در مقایسه با سال 2016 و یک‌چهارم در مقایسه با سال 2015 رسیده است.

بسیاری از حامیان برگزیت بر این باورند که تنش‌ها و اختلالات اقتصادی به‌وجودآمده بهایی است که باید برای جدایی از اتحادیه اروپا پرداخت. اما شاید تبدیل شدن به سنگاپورِ اروپا، بهترین فرصت شکوفایی برای انگلیس پس از جدایی از اتحادیه اروپا باشد.

با وجود حامیان افراطی جرمی کوربین، بعید به نظر می‌رسد که او موفق به تعدیل دولت شود.

اگر چه چنین موقعیتی ممکن است یک فرصت محسوب می‌شود، اما چند مشکل بر سر راه آن وجود دارد. اول اینکه اتحادیه اروپا اجازه نمی‌دهد سنگاپوری در نزدیکی مرزهایش وجود داشته باشد. در صورت جدایی از اتحادیه اروپا انگلیس یا باید بر اساس قوانین اتحادیه اروپا رفتار کند تا بتواند به بازار اروپا دسترسی داشته باشد، یا به طراحی قوانین تجاری خود بپردازد که در این صورت از دسترسی به بازار اروپا محروم خواهد شد.

مشکل دوم هزینه‌ای است که انگلیس باید از لحاظ اقتصادی برای این منظور بپردازد. در حال حاضر کسری حساب تجاری انگلیس معادل 3 درصد تولید ناخالص داخلی‌اش است. از آنجایی که انگلیس یک مرکز جهانی برای بانک‌ها و شرکت‌های هولدینگ است، هر گونه تنشی در روند مذاکرات، منجر به بروز اختلالات بسیاری در این کشور خواهد شد.

سومین و مهم‌ترین مشکل اما، به نخست‌وزیر احتمالی این کشور مربوط می‌شود. لی‌کوان‌یو نخست‌وزیری بود که توانست سنگاپور را از یک شهر بندری کوچک به یک کانون مهم اقتصادی در جهان تبدیل کند. او یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های سیاسی آسیای جنوب شرقی است. نخست‌وزیر انگلیس اما، جرمی برنارد کوربین رهبر افراطی حزب کارگر در انگلیس است که در یک قدمی قدرت قرار دارد.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر

اگر چه حزب محافظه‌کار انگلیس اعضایی نظیر جیکوب ریس ماگ (Jacob Rees mogg) دارد که در تلاشند ترزا می را به نخست‌وزیری موفق بدل کنند، اما بعید به نظر می‌رسد جرمی کوربین هم در صورت رسیدن به مقام نخست‌وزیری موفق به تعدیل دولت شود. او هم حامیانی افراطی نظیر جان‌ مک‌دونل (John McDonnell) و شیموس میلن (Seumas Milne) دارد که افزایش نرخ تورم برایشان بی‌اهمیت است.

چه سرنوشتی در انتظار انگلیس است؟

انتخاب نخست‌وزیر در حال حاضر، بزرگ‌ترین آزمایش قدرت میان بازار جهانی و دولت مستقل خواهد بود. جرمی کوربین معتقد است که تغییر از طریق تنش حاصل می‌شود و نه از راه اجماع.

در نهایت ترکیب این دو اتفاق، یعنی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و نخست‌وزیری جرمی کوربین منجر به هرج‌ومرجی خواهد شد که آین رند 60 سال پیش در مورد آن هشدار داده بود: تبدیل شدن انگلیس به جامعه‌ای راکد.

خروج استعدادها از این کشور بر اقتصاد آن تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت ثروتمندان انگلیسی هم ترجیح خواهند داد که ثروت خود را در پاریس و فرانکفورت خرج کنند. در این صورت، درآمد دولت کاهش می‌یابد. از آنجا که حداقل 10 درصدی مردم انگلیس، 60 درصد مالیات این کشور را می‌پردازند، به نظر می‌رسد اگر کوربین نخست‌وزیر آینده انگلیس شود، با وعده بهتر کردن اوضاع، سیاستی جز افزایش مالیات پیش نخواهد گرفت. اما سوال اینجاست که چرا کارآفرینان موفق باید زیر بار مالیات بالاتر بروند؟ آن هم در شرایطی که هیچ‌گونه قطعیتی در مورد آینده انگلیس در صورت خروج از اتحادیه اروپا وجود ندارد.

به گفته لوک جانسن (Luke Johnson) یک کارآفرین انگلیسی، از کشورهای همسایه مثل فرانسه تا بازارهای نوظهور آسیایی نظیر دوبی و سنگاپور، دنیا پر از کشورهایی است که پذیرای بانکدارها و تکنسین‌های انگلیسی خواهند بود.

هنگامی که اطلس شانه بالا می‌اندازد و دیگر چیزی برایش اهمیت ندارد، اقتصاد انگلیس دچار رکود خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.