کد مطلب: ۶۳۶۹۱۸

بازدید از شهر باستانی حریره و آب انبار و پنج بادگیر در سفر نوروزی به کیش

بازدید از شهر باستانی حریره و آب انبار و پنج بادگیر در سفر نوروزی به کیش

کیش از دل آب برمی خیزد و همچون نگینی درخشان در جنوب ایران می درخشد. این جزیره که قدمت آن به دوران هخامنشیان می رسد با وجود وسعتش از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردار است به طوری که هر ساله پذیرای بیش از یک میلیون و هفتصد هزار گردشگر در نوروز است.

جالب است بدانید کیش از سوی سازمان گردشگری به عنوان چهارمین مقصد گردشگری جنوب غرب آسیا معرفی شد و امروزه بیشترین تراکم امکانات اقامتی را در کشور دارد. این جزیره در استان هرمزگان قرار دارد از شرق با تنگه هرمز، از جنوب با امارات متحده عربی و از غرب با بحرین و عربستان سعودی همسایه است.

جزیره کیش به خاطر سواحل زیبا و مراکز خریدش معروف است، اما از نظر جاذبه تاریخی نیز غنی است. یکی از این مکان ها شهر باستانی حریره است. این مکان که به عنوان یکی از گنجینه های ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد. این شهر با وسعتی بیش از ۱۲۰ هکتار از حمام عمومی قدیمی، مسجد، بنای اشرافی، قنات و کارگاه پونه تشکیل شده است. برای تهیه بلیط کیش به سایت تریپ مراجعه کنید.

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره در شمال جزیره کیش قرار دارد که قدمت آن به قرن دهم تا پنجم هجری قمری می رسد. خرابه های باقی مانده از این شهر به عنوان یک مرکز تجاری مهم در دوران رونق مالی جزیره عمل می کرد.

مساحت کل این شهر باستانی ۱۲۰ هکتار است که شامل خرابه‌ هایی از خانه‌ ی ثروتمندان است، و شامل مسجد جامع و حمام عمومی است که در بخش‌ های مرکزی شهر قدیمی قابل بازدید است. در انتهای شمالی خرابه ها، در نزدیکی یک ساحل صخره ای طولانی، می توان بقایای دیوارها، چاه های عمیق و کانال های آب را مشاهده کرد که بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند.

بناهای باقی مانده از شهر حریره همگی ازسنگ واره های صدفی، سنگ های آهکی و مرجانی است، در این شهر از خشت و آجر خبری نیست.ارتفاع برخی از این بناها به شش متر می رسد که این نشان دهنده طبقاتی است که در این بنا وجود داشته است.

شهر باستانی حریره درماه شهریور سال ۱۳۷۶با شماره ثبت ۱۸۸۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است. این شهر یادگاری از روزهای شکوفایی تجاری و اقتصادی این جزیره محسوب می شود. در داخل شهر حریره شما می توانید عمارت ها و باغ های بسیار زیبایی را تماشا کنید که دور تا دور شهر را احاطه کرده است. کشتی هایی را خواهید دید که بین کشور هند و خلیج فارس در رفت و آمد هستند.

چند آب انبار بزرگ در این شهر قرار دارد که برای ذخیره کردن آب هنگام باران استفاده می شود. علت نامگذاری این شهر به حریره روایت های مختلفی است. گفته می شود این شهر را از روی نام بانویی که روزگاری در زمان های قدیم بر این شهر حکومت می کرده گذاشته اند. و در روایتی دیگر می گویند این نام به دلیل سرسبزی و آبادانی این شهر نام گذاری شده است. از آنجایی که این شهر باستانی در قسمت شمالی جزیره واقع شده است، می توانید به راحتی از سایر جاذبه های کیش دیدن کنید. سواحل کیش، کشتی یونانی، مجموعه پارک دلفین ها، کاریز کیش، مراکز خرید کیش، هندورابی و خلیج فارس از جمله این مکان ها هستند.

آدرس شهر باستانی حریره : جزیره کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه

محل اقامت در نزدیکی شهر حریره

جزیره کیش به عنوان یک مقصد توریستی، طیف وسیعی از هتل ها، هاستل های ارزان قیمت و متوسط تا هتل های متوسط و لوکس را ارائه می دهد. اگر بودجه شما محدود است می توانید در هتل خاتم کیش، هتل فانوس کیش یا هتل ستاره کیش اقامت کنید و پول خود را صرف فعالیت های ماجراجویانه کنید.

همچنین هتل گاردنیا، هتل گلدیس کیش و هتل سیمرغ کیش از دیگر هتل های مقرون به صرفه این جزیره هستند. و اگر اقامت در هتل های لوکس و مدرن را ترجیح می دهید، می توانید از بین هتل فلامینگو، هتل آرامیس کیش و هتل مارینا پارک یکی را انتخاب کنید. برای رزرو بلیط هواپیما تهران کیش به سایت تریپ سر بزنید.

شهرهای کیش

جاذبه های شهر حریره

این شهر شامل دیدنی های جذابی شامل آب انبار، عمارت ها، حمام ها، بادگیرهای قدیمی است. صخره های مرتفع آن بیش از ده متر بالاتر از سطح دریا هستند، با سه دماغه که به عنوان بندر طبیعی عمل می کنند، و ساحلی نسبتاً آرام تر از سایر خطوط ساحلی در امتداد جزیره می باشد.

خانه اعیان نشین ها

خانه اعیانی یادآور خانه های قدیمی خانواده های بزرگ در داخل فلات ایران و در شهرهایی مانند یزد، اصفهان و کاشان است. الگویی از خانه های خانوادگی گسترده در کنار خلیج فارس محسوب می شود.

عمارت اعیان نشین حریره وسعتی ۳۰۰ متری دارد که در جنوب ساحل این شهر قرار گرفته است. جدای از وسعت خانه و فضاهای متنوع آن، کاشی ‌های ستاره ‌ای شکل در اینجا یافت شده است که شبیه به کاشی ‌هایی است که در بناهای مهم دوران ایلخانی ایران مانند تخت سلیمان و سلطانیه را تزیین کرده است. این یافته که مطمئناً برای جزیره مهم است، نشان می دهد که این بنا متعلق به یکی از ساکنان ثروتمند کیش بوده است.

این عمارت زیبا شامل بخش هایی مانند شاه نشین، خانه بزرگ شمالی و خانه کوچک‌ در جنوب است. وسایل باقی مانده از این عمارت اشیای سفالی و تزیینات دیوارها از جمله گچ ‌بری و کاشی لعاب‌ دار است که طی مطالعات برآمده محققان متوجه شده اند که متعلق به قرن ‌های سیزده و چهاردهم میلادی است.

بندرگاه شهر حریره

این بخش دقیقاً در کنار دریا ساخته شده است. مجموعه کانال های زیرزمینی جانبی و چاه های متعدد در گوشه و کنار، مجموعه منحصر به فرد و جالبی را تشکیل می دهد.

آثاری از اسکله و لنگرگاه بندر دیده می شود، که دارای چندیدن راهرو و دهانه سنگی است و پلکان آن به دریا ختم می شود. در این می توانید کانال های ورودی و خروجی را نیز مشاهده کنید. این بندر به دلیل سنگ های آهکی که در ساختش به کار رفته دچار فرسایش فیزیکی و شیمیایی شده است.

قصر حریره

در کنار بندرگاه شهر حریره بنایی کهن قرار دارد که مردمان محلی به آن قصر حریره می گویند. مطالعات نشان می دهد که در این شهر قصر مرتفعی به نام قصر ملک جمشید وجود داشته است.

حمام حریره

این مجموعه شامل حمامی با حیاط های متعدد و حصارکشی به مساحت ۵۰۰ متر مربع است. رختکن، اتاق های گرم در جنوب حمام واقع شده و با راهروی سرپوشیده جدا شده است. دو حوض کوچک و بزرگ در جنوب اتاق گرم آخرین بخش ساختمان را تشکیل می دهند. باستان شناسان بر این باورند که این حمام ها که شاید قدیمی ترین حمام در نوع خود در ایران باشد که در کاوش های باستان شناسی کشف و شناسایی شده است، و دارای دو دوره جدا ایلخانان و تیموری می باشد.

این حمام سنتی شامل بخش هایی مانند حصار، صحن‌ های متعدد، بخش خدمات، انبار و اتاق کارگر در قسمت شمالی، سربینه، گرمخانه، تون و دو خزینه کوچک و بزرگ نیز در جنوب گرمخانه است. با توجه به ظرفیت محدود حمام ها و امتداد دیوار بیرونی تا خانه اعیانی که در جنوب شرقی حمام بر فراز تپه بلندی قرار دارد، به نظر می رسد این حمام ها خصوصی متعلق به صاحب خانه بوده اند.

2 14

مسجد حریره

در این شهر زیبای باستانی شما می توانید شاهد یک مسجد قدیمی با دو هزار متر مربع وسعت باشید، این مسجد دارای معماری دوران سلجوقی است که در دوره‌ های بعد از آن مرمت و بازسازی شده است. این مسجد شامل شبستان، چهار محراب، مناره‌ بلند با پلان دایره ‌ای و آب ‌انبار را ببینید. مسجد حریره علاوه بر محل عبادت مردم مکانی برای اسکان تجارکشورهای دیگر نیز به شمار می ‌رفته است. برای خرید بلیط هواپیما به سایت تریپ مراجعه فرمائید.

3 13

آب انبار تاریخی کیش

آب انبار تاریخی کیش

آب انبار سنتی کیش یکی از جاذبه های گردشگری است. این آب انبار از دو گنبد و پنج بادگیر تشکیل شده است که سبک معماری آن به سبک معماری سنتی یزد است. در معماری بناهای یزد از ساخت باد گیرها برای خنک کردن فضای داخلی استفاده شده است. معماری این بنا یادآور دوران گذشته است و برای گردشگران بسیار جالب است.

آب انبار تاریخی جزیره کیش، روشی برای ذخیره آب در دوران قدیم در کیش بوده است، منطقه ای در مجاورت درخت سبز، یک آب انبار دوقلو با پنج بادگیر به سبک معماری ایرانی در منطقه حریره که یکی از مراکز گردشگری کیش است، ساخته شده است. این آب انبار از ۲ گنبد و ۵ قیف تشکیل شده که معماری آن همانند معماری کلاسیک یزد است. از قیف برای خنک سازی داخل مخزن استفاده می شده است.

روی قیف ها سوراخ های کوچکی برای متعادل کردن هوا وجود دارد، همچنین چند سوراخ کوچک روی گنبدها وجود دارد که مانند یک فن هوا کار می کنند. متاسفانه در این آب انبار زیاد آب وجود ندارد، از آنجایی که ایران آب و هوای خشکی دارد، در گذشته مردم تصمیم به ساختن آب انباری برای صرفه جویی در مصرف آب داشتند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بشر از سیستم هایی برای صرفه جویی در مصرف آب استفاده می کند و آب انبارها اهمیت خود را از دست داده اند. این آب انباراکنون بازسازی شده و با اضافه شدن امکانات تفریحی به یکی از مکان های محبوب جزیره تبدیل شده است. امکاناتی مانند چایخانه و رستوران سنتی است.

سفال های باستانی حریره کیش

در تمام شهر حریره می توان سفال هایی را مشاهده کنید که رایج ترین این سفال ها، سفال‌ های سلادن با نقوش اژدها، ماهی و گل ‌های تزیینی، سفال اسگرافیاتو با نقش کنده و ظروف لعابدار با نقوش سیاه آبی بر زمینه نخودی است. تزئینات ظروف چینی دراین شهر نیز به قرن هشت و نه هجری قمری برمی گردد، علاوه بر این ها شما می توانید وسایل دیگری همچون کاشی‌ های زرین فام و سکه ‌ها پیدا شده در این شهر را نیز مشاهده کنید.

ساعت بازدید شهر حریره

برای بازدید از این شهر زیبای باستانی حریره کیش می توانید همه روزه از ساعت۱۰ صبح تا ۱۰ شب برای بازدید بروید.

سخن آخر

کیش علاوه بر سواحل زیبا برای عکاسی دارای جاذبه های گردشگری و بهترین لوکیشن برای عکاسی است. در جزیره کیش شما میتوانید یکی از شهرهای باستانی به نام حریره که ویرانه هایی از بناهای ۸۰۰ ساله وجود دارند را تماشا کنید و در آن عکس های فوق العاده ای بگیرید. برای سفر به این جزیره زیبا سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از آخرین نرخ بلیط هواپیما مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین قیمت بلیط را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی،رزرو بلیط هواپیما چارتر و خرید ارزان بلیط هواپیما چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ ( www.trip.ir ) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع: تریپ | www.trip.ir

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.