کد مطلب: ۶۳۷۰۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خبر فوری/ وزیر امور خارجه عازم مسکو شد/ علت سفر عبدالهیان چیست؟

خبر فوری/ وزیر امور خارجه عازم مسکو شد/ علت سفر عبدالهیان چیست؟

مذاکرات وین هفته گذشته متوقف شد و هنوز مشخص نیست مذاکرات چه زمان از سر گرفته می‌شود. اما خبر مهم این است که فردا وزیر امور خارجه ایران به مسکو می‌رود. اما دلیل سفر وزیر امور خارجه به مسکو چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبر سفر امیرعبدالهیان به مسکو را سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرد. اما او هیچ توضیحی درباره علت سفر عبدالهیان نداده است. اما عبدالهیان در حالی عازم مسکو شده که انتظار می‌رفت او این هفته برای نهایی کردن مذاکرات راهی وین شود.

اما حالا امیرعبدالهیان راهی مسکو است. آن هم در حالی که روز قبل خبر رسید وزیر امور خارجه قطر هم قرار است به مسکو برود. همزمانی این سفرها در کنار توقف مذاکرات وین پیام خاصی دارد.

گره مذاکرات وین، در مسکو باز می‌شود؟

ماجرای سفر عبدالهیان به مسکو چیست؟ هفته گذشته مذاکرات وین متوقف شد. آن هم بعد از درخواست عجیب مسکو از کاخ سفید برای تضمین روابط تجاری ایران و روسیه.

همان زمان هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات گفته بود: «توقف در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی لازم است.» اگرچه این گفته با واکنش ایران مواجه شد و سخنگوی وزارت امور خارجه گفت هیچ عامل خارجی نمی‌تواند مذاکرات را متوقف کند.

اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات اروپایی گفته بود روسیه مذاکرات هسته‌ای را متوقف کرده است. این دیپلمات که نامش منتشر نشده گفته بود «اگر این مساله قطعی باشد که روسیه جلوی توافق را گرفته، ما موظف خواهیم بود گزینه‌های دیگر را بررسی کنیم. طرف‌های مذاکره‌کننده نمی‌خواهند در موقعیتی باشند که روسیه توافق جدید را به گروگان گرفته باشد.»

اگرچه مذاکرات هسته‌ای متوقف شده، اما هنوز تمام نشده و طرفین تاکید می‌کنند که همچنان می‌توان به توافق رسید. معاون وزیر خارجه آمریکا امروز اعلام کرد که به توافق در مذاکرات وین نزدیک هستیم.

او گفته بازگشت نمایندگان کشورها به پایتخت‌های خود برای این است که رایزنی‌ها ادامه پیدا کند و ما باید ببینیم روزهای آینده در رابطه با دیپلماسی پیرامون توافق هسته‌ای چه اتفاقی می‌افتد.

علت سفر عبدالهیان به مسکو

با این گفته‌ها می‌توان چند علت برای سفر عبدالهیان به مسکو عنوان کرد. پیش از این عبدالهیان گفته بود «پیام‌های دو کشور از طریق چین و روسیه و برخی از کشورهای همسایه انجام می‌شد.» پس احتمالا یکی از دلایل این سفر می‌تواند رد و بدل کردن پیام‌های برجامی بین ایران و آمریکا باشد. البته در این شرایط که کرملین و کاخ سفید رابطه خوبی با هم ندارند، بعید است مسکو نقش واسطه و میانجی را بر عهده داشته باشد.

شاید دلیل این سفر دادن همان تضمین‌هایی است که مسکو خواسته بود. پیشتر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته بود ما تضمینی می‌خواهیم که این تحریم‌های ضد روسی به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. دلیل سفر عبدالهیان به مسکو می‌تواند همین باشد. اینکه ایران تضمین‌هایی را به روسیه بدهد.

بار قبل هم در میانه مذاکرات هسته‌ای، عبدالهیان سفر ناگهانی به پکن داشت و قرارداد ۲۵ ساله را امضا و اعلام کرد که این قرارداد وارد فاز اجرایی شده است. ماجرای قرارداد ۲۰ ساله ایران و روسیه هم همچنان مطرح است. ممکن است دلیل سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو، همین قرارداد باشد.

اگر پای قرارداد ۲۰ ساله در میان باشد، ایران پیام واضحی برای امریکا می‌فرستد و آن هم چرخش به سمت شرق است؛ روسیه و چین. اما دلیل اصلی این سفر می‌تواند رایزنی برای مذاکرات هسته‌ای باشد. به خصوص که وزیر امور خارجه قطر هم عازم مسکوست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چشم بسته غیب نوشتید!

  • ناشناس

    خدایی این دست خبراتون خیلی مزخرفه و توهین به شعور مخاطب هست

    • ناشناس

      دقیقاهمینطوره، هیچ نیوزی برای رضای مردم کار نمیکنه!!!!

  • ناشناس

    خدا کنه پوتین به مردم ایران رحم کنه وباعث توقف مذاکرات نشه بایدمسولین به خاطر مردم منابع رایگان به روسیه بدهندوازپوتین خواهش کنند به مذاکرات برگرده

  • ناشناس

    روسیه قابل اعتماد نیست احتمالاً بعد از امضای قرارداد ۲۰ ساله ، برای کسب امتیازات بیشتر مجدداُ باج خواهی کند ! مردم تحت فشار ایران هرگز خیانتها و جنایت‌های روسها را فراموش نکرده و نخواهند کرد ، هم چین و هم روسیه طبق برنامه قبلی به قطعنامه های شورای امنیت رای مثبت دادند تا ایران را بچاپند و علیرغم اینکه امتیازات گسترده ای از ایران گرفته اند هنوز هم دست بردار نیستند و هر روز باج جدیدی می‌خواهند !

  • ناشناس

    زرشک!!!! ماجرای واقعی پشت پرده چیست؟؟؟!!