کد مطلب: ۳۲۶۱۴۳

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه ۳۰ آبان ماه سال ۱۳۹۷

رد پای سلطان شکر در یک معامله و سقوط ارزهای دیجیتال

رد پای سلطان شکر در یک معامله و سقوط ارزهای دیجیتال

روزنامه مردم‌سالاری به رد پای سلطان شکر در معاملات شرکت‌های اقتصادی بنیاد شهید پرداخته و دنیای اقتصاد از کاهش ارزش ارزهای دیجیتال خبر می‌دهد. روزنامه ابتکار حرف‌های آخر آقای شهردار را بیان می‌کند و در نهایت روزنامه بهار از مفهومی به نام توهم پولی و تله افزایش دستمزدها روایت می‌کند.

در حالی که عمر چندانی از شورای شهر پنجم نگذشته، شهرداری تهران در حال تجربه کردن سومین شهردار در دوره جدید است. محمدعلی افشانی که چندین ماه بیشتر فرصت شهردار شدن نداشت، روز گذشته با حضور پرویز حناچی یکی از آخرین سخنرانی‌های خود در مورد شهرداری را تقریر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه ابتکار با عنوان « حرف آخر آقای شهردار » در مورد جلسه دیروز به نقل از افشانی می‌نویسد: در این شش ماه دیون 4500 نفر از پیمانکارانی که زیر 100 میلیون تومان بدهی داشتند تسویه شد.

وی در مورد قانون منع به کارگیری بازنشستگان و رفتن خود از شهرداری تهران، نیز می‌گوید: بارها اعلام کرده‌ام که قانون منع بکارگیری بازنشستگان مشمول شهرداری می‌شود اما مشمول شخص شهردار نمی‌شود. شهردار فاقد پست سازمانی و انتخابی است و در همین راستا ظرف سه ساعت 140 نفر امضای نمایندگان مجلس را جمع کردم اما آنقدر فشار بر روی نمایندگان از طرف اصحاب ثروت و قدرت زیاد بود که تاب نیاوردند.

اما افشانی در طول دوران تصدی خود بر شهرداری تهران همواره به انتصاب‌های قومی متهم می‌شد. افشانی در مورد این اتهام می‌گوید: در این مدت من 27 مدیر را منصوب کردم که تنها شش نفر مربوط به یک قوم خاص بودند که حالا لیست آن را نیز منتشر می‌کنم. بیش از حد متعارف روی قومیت‌ها اخبار منتشر کردند و این در حالی است که باید بگذاریم مردم با اتحاد و یکپارچگی در صلح و آرامش بمانند.

روزنامه مردم‌سالاری نیز در گزارش امروز به موضوع « رد پای سلطان شکر در معاملات شرکت‌های اقتصادی بنیاد شهید » پرداخته است.

آنگونه که مردم‌سالاری روایت کرده، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در این مورد می‌گوید: در همان زمان دست سلطان شکر را از معاملات در شرکت‌های اقتصادی بنیاد قطع کردیم و وضعیت او تعیین‌تکلیف شد. در حال حاضر نیز همانطور که گفتم پرونده در اختیار قوه ‌قضاییه است و آنها باید در این خصوص اعلام نظر کنند.

وی در مورد پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید می‌گوید: پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید با ۳۶ مورد احتمال تخلف به سرانجام رسید و نتیجه این تحقیقات حدود ۴ ماه پیش به قوه‌قضاییه ارسال شده است.

اما روزنامه دنیای اقتصاد نیز به موضوع سقوط دوباره ارزهای دیجیتال پرداخته است. این روزنامه در این خصوص می‌نویسد: روز گذشته کف بیت‌کوین در سطح ۵ هزار دلاری فروپاشید. این رمزارز روند کاهشی امسال خود را پی گرفت تا از مرز حساس ۵ هزار دلاری جدا شد و به‌مرور سطح چهارهزار دلاری را نزدیک‌تر به خود می‌دید. بیت‌کوین دیروز بالغ‌بر ۱۰درصد ارزش خود را از دست داد و تا قیمت ۴۲۳۷ دلاری نزول کرد.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: احتمال طراحی و راه‌اندازی رمزارزهای بانک‌های مرکزی دنیا، همچنین افت بازدهی استخراج اتریوم و برخی مشکلات رگولاتوری، آژیر خطر در بازار رمزارزها را به صدا درآورده است. در این شرایط اتریوم جایگاه دوم خود را به «ریپل»ی واگذار کرد که سودای رقابت با سوئیفت را می‌پروراند.

روزنامه بهار هم در گزارشی به موضوع تله افزایش دستمزدها و اینکه « توهم پولی در کمین است » می‌پردازد. این روزنامه در مورد مفهوم توهم پولی می‌نویسد: توهم پولی زمانی پیش مــی‌آید که یــک فرد بــدون در نظر گرفتن اثر تورم بر زندگــی و کاهش قدرت خرید خود تنها به اتــکای افزایش درآمد ی ثروت اسمی خود احســاس پول‌دارتر شدن کند و خرج و مصرف خــود را افزایش دهد، همانطور که برخی ســال گذشته با افزایش قیمت طلا و ارز موج‌سواری کردند، اکنون ممکن اســت احســاس کنند از توان مالی بهتری نسبت به پارسال برخوردارند.

این روزنامه بر همین مبنا، در مورد امکان افزایش دستمزدها انتقاد می‌کند و آن را باعث افزایش تورم و نقدینگی می‌داند. بهار به نقل از یک کارشناس اقتصادی در این خصوص می‌نویسد: افزایش اســمی حقوق و دســتمزد از محل منابع دولتی در حالی که به پشتوانه تولید و ارزش افزوده بیشتر نباشد، هر چند رضایت بیشــتری برای حقوق بگیر ایجاد می‌کند، اما در حقیقت قدرت خریــد پول را کاهش داده و به این ترتیب شــخص به طور اسمی پول بیشتری دریافت کرده اما امکان خرید کمتری نسبت به گذشته دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    د رمورد قدرت خرید و ازدست رفتن ارزش پول ملی باید گفت که د رحال حاضر تهیه نان هم برای ما حقوق بگیران مشکل شده چه برسد به مایحتاج دیگر
    قطعا افزایش حقوق می تواند به معیشت ما کمکی کند .تورم که امسال باندازه کافی رشد کرده .