کد مطلب: ۵۷۷۸۲۰

اخبار ضد و نقیض از سقوط پنجشیر / موضع ایران چیست؟

اخبار ضد و نقیض از سقوط پنجشیر / موضع ایران چیست؟

در حالی که سخنگوی طالبان در توئیتی از تصرف کامل پنجشیر خبر داده است، ‏جبهه مقاومت ملی افغانستان، با صدور اطلاعیه‌ای سقوط پنجشیر را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز حملات دیشب به این منطقه را به «اشد وجه محکوم» دانست. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز دوشنبه اعلام کرد طالبان کنترل کامل استان پنجشیر، آخرین منطقه تحت تصرف نیروهای مقاومت در افغانستان را در دست گرفته است.

در بیانیه‌ای به پیوست این توئیت آمده است: ولایت پنجشیر آخرین لانه دشمن مزدور نیز به گونه کامل فتح گردید. به نصرت خداوند بزرگ و به حمایت گسترده ملت ما، آخرین تلاش‌های ما در راستای امنیت کامل کشور نتیجه داد و ولایت پنجشیر به گونه کامل فتح تحت کنترل ما درآمد.

تصاویر ارسالی در شبکه‌های اجتماعی، اعضای طالبان را در حالی نشان می‌دهد که مقابل در‌های ورودی مجتمع استانداری پنجشیر ایستادند.

شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز با انتشار خبر تسلط طالبان بر دره پنجشیر افغانستان، تصویری از لحظه اهتزاز پرچم طالبان بر فراز ساختمان فرمانداری این دره منتشر کرد ( خبرگزاری صدا و سیما ).

‏جبهه مقاومت ملی افغانستان: کذب است

در مقابل اما ‏جبهه مقاومت ملی افغانستان با صدور اطلاعیه‌ای سقوط پنجشیر را تکذیب کرد.

در این اطلاعیه آمده است: ادعای دشمن متجاوز [طالبان] درباره تصرف پنجشیر نادرست است. نیروهای مقاومت ملی در قرارگاه‌هایی که از پیش ایجاد شده بود، حضور دارند و از دیشب تا کنون جنگ در مناطق مختلف ادامه دارد. مردم افغانستان مطمئن باشند که مقاومت تا رسیدن به آزادی و عدالت به نصرت خداوند ادامه می‌یابد (صداوسیما).

شهادت فهیم دشتی؛ یار نزدیک احمد شاه مسعود

شب گذشته با انتشار اخبار ضد و نقیض از شهادت فهیم دشتی سخنگوی نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان، در نهایت رسانه‌های بین‌المللی خبر کشته شدن او را تایید کردند.

مسئولان طالبان مدعی شدند در درگیری‌های دیشب توانسته‌اند با وارد آوردن تلفات و خسارات زیاد، به نیروهای مقاومت، دره پنجشیر، آخرین منطقه‌ای که همچنان در آن مقاومت علیه نیروهای طالبان وجود داشت را تحت کنترل خود درآوردند.

در همین حال رسانه‌های مختلف از جمله الجزیره، بی‌بی‌سی، خامه پرس، المیادین و چند خبرگزاری و شبکه خبری دیگر کشته شدن فهیم دشتی، سخنگوی نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر را تایید کردند

احمد مسعود پس از انتشار خبر کشته شدن فهیم دشتی با انتشار پستی در اینستاگرام وی را یاری با وفا و با وقار خواند نوشت: «دشتی در راه مبارزه با آزادی و جنگ در مقابل طالب جام شهادت را نوشید.»

برخی منابع همچنین از کشته شدن ژنرال عبدالودود زره، خواهر زاده احمد مسعود، فرمانده ارشد نیروهای مقاومت ضدِ طالبان خبر داده‌اند.

همزمان تصاویری در صفحات گروه‌های نزدیک به طالبان در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد کاروان‌های خودرویی نیروهای طالبان که عمدتا از زره‌پوش‌های آمریکایی و تسلیحات غربی به غنیمت گرفته شده از ارتش افغانستان تشکیل شده، بدون مقاومت و درگیری در شهرهای ولایت پنجشیر در حال تردد هستند.

فرار امرالله صالح؟

در همین حال اخباری تایید نشده از فرار امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهور پیشین و از فرماندهان نیروهای مقاومت پنجشیر به تاجیکستان منتشر شده است. همین منابع می‌گویند احمد مسعود فرمانده نیروهای مقاومت پنجشیر در مکانی امن در این منطقه پناه گرفته و از افغانستان خارج نشده است.

همزمان با تشدید درگیری‌های روز یکشنبه میان طالبان و نیروهای مقاومت در پنجشیر دو طرف از پیشروی‌ و پیروزی‌هایی خبر دادند که با توجه به نبود مستندات هنوز از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

برخی منابع آگاه نیز از کشته شدن مولوی فصیح‌الدین، یکی از فرماندهان ارشد طالبان در شمال شرق افغانستان در جریان نبرد با جبهه مقاومت در پنجشیر خبر داده‌اند.

احتمال همکاری پاکستان با طالبان

بر اساس آخرین خبرهای تایید نشده، نیروهای هوایی پاکستان با پهپادهای تهاجمی به دره پنجشیر حمله کرده و تلفات سنگین نیروهای مقاومت در روز یکشنبه اغلب ناشی از این حملات بوده است.

در صورت تایید نهایی خبرهای یاد شده نباید انتظار داشت که نیروهای طالبان طی ساعت‌ها یا روزهای آینده کار بسیار دشواری برای تسلط بر تنها نقطه اشغال نشده در خاک افغانستان و سقوط پنجشیر داشته باشند.

گفته می‌شود که احمد مسعود پس از تحولات روز یکشنبه به نوعی مذاکره با طالبان پذیرفته و تاکید کرده که در صورت توقف حملات از سوی طرف مقابل حاضر به پذیرفتن درخواست شورای علمای افغانستان جهت پایان دادن به جنگ است ( ایسنا ).

محاصره پنجشیر به هیچ وجه قابل قبول نیست

در این میان، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی در مورد آخرین سقوط پنجشیر و اخبار منتشر شده در مورد همکاری پاکستان با طالبان در کشتار مردم پنجشیر گف : اخباری که از پنجشیر می‌رسد، اخبار نگران‌کننده‌ای است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم است.

وی افزود: شهادت رهبران افغانستان مایه تأسف ما است . دخالت خارجی که اشاره کردید باید بررسی شود و ما این موضوع را در دست بررسی داریم. تاریخ افغانستان نشان داده است که دخالت مستقیم و غیر مستقیم خارجی در امور افغانستان، نتیجه‌ای جز شکست برای نیروهای متجاوز ندارد. مردم افغانستان، مردمی استقلال طلب هستند و هرگونه دخالت خارجی در امور افغانستان محکوم است.

وی همچنین گف : اخبار منتشر شده در مورد محاصره مردم پنجشیر مایه نگرانی است و باید اصول حقوق بشر دوستانه ذیل حقوق بین‌الملل در افغانستان و پنجشیر اجرا شود.

خطیب‌زاده بار دیگر گفت: پنجشیر تنها راه حل سیاسی دارد و محاصره پنجشیر به هیچ وجه از نظر حقوق بین‌الملل و حقوق بشر دوستانه، قابل قبول نیست ( ایسنا ).

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اتفاقا الان افغانستان به دست بچها واقعیش افتاد 20سال قربانی دادن حقشونه من نمیدونم شما کی دوست وه دشمن خودرامیشناسید

  • بابک

    برادرهای افغان من، نباید فکر کنیم پنجشیر سقوط کرده. اگر چنین باشد پس چرا خبری از شهدا و اسرای مقاومت در صحبتهای سخنگوی طالبان دیده نمی شود؟ به نظر بنده احمد مسعود و نیروهایش در پنجشیر هستند و دنبال فرصتند. یحتمل با رهبران معترض مناطق دیگه در حال رایزنی برای یک قیام فراگیر هستند. صبر داشته باشید و در مبارزه با طالبان شکی به خود راه ندید. شما هم در قیام فرزند رشید دلاورمرد پنجشیر شرکت کنید.

  • ناشناس

    کمک نکردن امروز مسولان ایران به مقاومت پنجشیر باعث رفتن دود به چشم ایرانیان در اینده خواهد شد چه از روی مصلحت اندیشی و چه غیره جز ضرر در درازمدت برای ایران چیزی ندارد،

  • ناشناس

    اگر سردار سلیمانی بود بدون لحظه ای درنگ برای کمک به پنجشیر میرفت . حالا مشخص میشه دلیل شهادت سردار دلها چه بود .

  • مبین

    همین هابودندکع ۲۰ معادن افغانستان را فوختندملت افغانستان روئ گنج خابن اماگشنه گی میمیرن سروت شان را غربیهابردندپس بی آید طالبان را امتهان کنید بی آید به آینده اومیدوارباشیددست بشر کوشی بردارید بی آیددست بدست درکنار هم افغانستآن بسازید اگرصد سال دربیابان سرگردان شویم بهتراست ماتاج کشور دیگران شویم

  • علی

    الکی نیست که ایران به کمک افغانستان برود جنگ جهانی سوم شروع میشه

  • ناشناس

    سلام بر مردان دلیر و عاشق وشجاع مقاومت بسیج پنجشیر افغانستان جهان برای حمایت ودفعاع از زنان وبچه ها ی بی دفاع ومظلوم پنجشیر بپاخیزید اگر مولا علی می بود همه انسانهارا ملزم به حمایت از آنها می نمود وتکلیف شرعی وواجب می دانست تمام علمای جهان بپاخیزید وقیام کنید

  • ali

    سلام بر مردان پنجشیر انشالله پیروز و موفق باشید.خداپشت وپناهتان خداکند ایران به کمکتان بیاید تا این صهیونیسم طالبانی را نابود کنیم

  • ناشناس

    این حکومت ننگین طالبان جز با زبان زور چیزی نمیفهمد وحال در حال جنات وادم کشی است ودر همگان لازم و واجب است تنفر ونفرت خودرا به این جنایتکاران اعلام نماید وبرهمه ی دولت ها واجب است حکومت ننگین طالبان را برسمیت نشناسد ودرمقابل این ادم کشان بایستند

  • ایرانی

    من یک چیز یاد گرفتم هر زمانی که اصلاحطلبان و سلبریتی ها و bbc و ایران اینترنشنال …
    با هم یک صدا شدن و گفتن این کار بکنید
    یعنی اون کار به ضرر ایرانه تمام