کد مطلب: ۴۰۰۰۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آغاز بازگشایی نمادهای بازار پایه / با سهام بازار پایه چه کنیم؟

آغاز بازگشایی نمادهای بازار پایه / با سهام بازار پایه چه کنیم؟

اولین روز پس از بسته شدن نمادهای معاملاتی بازار پایه فرابورس ایران شاخص بورس بیش از چهار هزار واحد رشد کرده بود، اما در روز بازگشایی نمادهای بازار پایه بورس چه واکنشی نشان خواهد داد؟ سهامداران این نمادها چه کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از بسته شدن نمادهای معاملاتی بازار پایه فرابورس ایران در روز سیزدهم شهریور، شاخص بورس در آن روز بیش از چهار هزار واحد افزایش یافته بود. همچنین شاخص فرابورس نیز با رشد 1.48 درصدی وارد کانال 3770 واحدی شده بود.

این درحالیست که خیلی از سهامداران بازار پایه نسبت به اتفاقات چند وقت اخیر و نزول ارزش سهام خود انتقاداتی را بیان کردند. در همین حال دقایقی قبل این نمادها طبق دستورالعمل جدید بازگشایی شدند.

1 14

نحوه بازگشایی نمادهای بازار پایه و معاملات آنها

اما همزمان با برخی انتقادات نسبت به اصلاحات بازار پایه، یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: محدودیت‌های جدید باید زودتر برای سهام شرکت‌های بازار پایه گذاشته می‌شد و فرابورس و نهاد نظارتی سازمان اتفاقا باید سختگیری بیشتری را در مورد شفاف‌سازی و رعایت صرفه صلاح سرمایه‌گذاران از مدیران این شرکت‌ها با توجه به سهامی عام بودن آنها طلب می‌کرد.

فرهنگ قراگوزلو، در تحلیلی که در تجارت‌نیوز با عنوان « پس از اصلاحات بازار پایه چه باید کرد؟» منتشر شده، اظهار کرده است: مطمئنا در صورت عدم اجرایی کردن هر چه سریعتر قانون مزبور مبالغ بیشتری از سرمایه عموم مردم درگیر سهام چنین شرکت‌هایی شده و با ترکیدن حباب مزبور صدمات جبران‌ناپذیرتری به اعتماد و اطمینان عموم مردم به بازار سرمایه به وجود می‌آمد.

سهم‌های بازار پایه را بفروشیم یا نه؟

اما سرانجام سهم‌ها چه خواهد شد؟ آیا باید سهم‌های بازار پایه را فروخت یا اینکه استراتژی نگهداری را در پیش گرفت؟

میثم ابوالقاسمی، مدیر معاملات کارگزاری سهم آشنا در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «با توجه به قوانین جدیدی که وضع شده است، امکان دستکاری قیمت و رشد بدون پایه و اساس شرکت‌ها کاهش یافته است. بنابراین صرفا بر مبنای تحلیل‌هایی که افراد روی شرکت‌ها دارند، باید خرید سهم در این بازار صورت گیرد.»

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: «بنابراین وقتی چنین اتفاقی برای گروهی از سهام پیش می‌آید، تحلیل‌های بنیادی و وضعیت شرکت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد؛ در این میان شرکت‌هایی هم هستند که از وضعیت فاندامنتال مناسبی برخوردار هستند و قطعا این گروه در بازار پایه قادر هستند که روند مثبت خود را ادامه دهند.»

در نگهداری سهم‌ها به ارزنده بودن توجه شود

نوید قدوسی، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی نیز در این خصوص به تجارت‌نیوز می‌گوید: «قضاوت در خصوص بازار پایه بسیار مشکل است، به دلیل اینکه خیلی از شرکت‌هایی که در این بازار حضور دارند، صورت‌های مالی صحیحی ارائه نمی‌کنند که قابل تحلیل باشد.»

وی گفت: «عموما فضایی در این سهم‌ها شکل گرفته که تحت تاثیر فشار نقدینگی، بدون اینکه بحث ارزندگی آنها مطرح شود، قیمت آنها با افزایش شدیدی مواجه بوده و این رشد هم تناسبی با وضعیت آن شرکت‌ها نداشته است.»

قدوسی تاکید کرد: «بنابراین در این فضای مبهم و هیجانی که روی این سهم‌ها فشار وجود داشته، رشد قیمت به وجود آمده که احتمالا با اجرایی شدن مقررات جدید، این فضا معکوس شود و افت قیمت قابل توجهی در این شرکت‌ها رخ دهد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این علما شق القمر کردند