کد مطلب: ۳۹۷۵۱۴

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان این پرسش را مطرح کرد:

سهم‌های بازار پایه را بفروشیم یا نه؟

سهم‌های بازار پایه را بفروشیم یا نه؟

با آغاز اصلاحات در قوانین و مقررات بازار پایه، شاهد تلاطم در این بازار هستیم، به طوری که نوسانات پیش آمده در روزهای قبل بر شاخص کل هم تاثیر منفی گذاشته و آن را تا مرز منفی شدن پیش برد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با آغاز اصلاحات در قوانین و مقررات بازار پایه، شاهد تلاطم در این بازار هستیم، به طوری که نوسانات پیش آمده در روزهای قبل بر شاخص کل هم تاثیر منفی گذاشته و آن را تا مرز منفی شدن پیش برد. در این فضای مبهم که با محدودسازی دامنه نوسان سهم‌های بازار پایه آغاز شده، پرسش مهمی که در بین سهام‌داران مطرح می‌شود، این است که سرانجام سهم‌ها چه خواهد شد؟ آیا باید سهم‌های بازار پایه را فروخت یا اینکه استراتژی نگهداری را در پیش گرفت؟

باید با احتیاط گام برداشت

میثم ابوالقاسمی، مدیر معاملات کارگزاری سهم آشنا در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «با توجه به قوانین جدیدی که وضع شده است، امکان دستکاری قیمت و رشد بدون پایه و اساس شرکت‌ها کاهش یافته است. بنابراین صرفا بر مبنای تحلیل‌هایی که افراد روی شرکت‌ها دارند، باید خرید سهم در این بازار صورت گیرد.»

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: «بنابراین وقتی چنین اتفاقی برای گروهی از سهام پیش می‌آید، تحلیل‌های بنیادی و وضعیت شرکت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد؛ در این میان شرکت‌هایی هم هستند که از وضعیت فاندامنتال مناسبی برخوردار هستند و قطعا این گروه در بازار پایه قادر هستند که روند مثبت خود را ادامه دهند.»

وی در ادامه افزود: «در کنار آنها شرکت‌هایی هم هستند که قیمت‌های آنها در چند ماه اخیر به صورت حبابی رشد کرده و افزایش‌های بالاتر از انتظاری داشته‌اند که باید منتظر اصلاح قیمت آنها بود تا به ارزش واقعی‌شان نزدیک‌تر شوند.»

به باور ابوالقاسمی، اتخاذ چنین تصمیمی در این زمان کار صحیحی بود و باید پیش از این اتفاق می‌افتاد، چرا که در این بازار افرادی که از دانش مالی بالایی برخوردار نیستند و تازه واردها متضرر می‌شوند.

مدیر معاملات کارگزاری سهم آشنا خاطرنشان کرد: «شرکت‌های حاضر در این بازار نتوانسته بودند شرایط حضور در بازار اصلی و حضور در بازار های بالاتر و اصلی را فراهم کنند. بنابراین باید محتاطتر به آنها نگاه کرد. اما تنها تحلیلی که می‌توان درباره آنها داشت تا مورد سرمایه‌گذاری واقع شوند، فقط و فقط بحث فاندامنتال آنها است. در میان این شرکت‌ها هستند شرکت‌هایی که هم سودآوری مناسبی دارند و هم چشم‌انداز خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند، اما خب باید این سهم‌ها را تفکیک کنیم.»

ابوالقاسمی در پایان تصریح کرد: «در نتیجه می‌توان گفت که حضور در این بازار مستلزم کار کارشناسی روی این سهم‌ها است، در نتیجه نمی‌توان به طور کلی گفت که سهم یا صنعت خاصی در این گروه بهتر از سایرین است.»

در نگهداری سهم‌ها به ارزنده بودن توجه شود

نوید قدوسی، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی نیز در این خصوص به تجارت‌نیوز می‌گوید: «قضاوت در خصوص بازار پایه بسیار مشکل است، به دلیل اینکه خیلی از شرکت‌هایی که در این بازار حضور دارند، صورت‌های مالی صحیحی ارائه نمی‌کنند که قابل تحلیل باشد.»

وی گفت: «عموما فضایی در این سهم‌ها شکل گرفته که تحت تاثیر فشار نقدینگی، بدون اینکه بحث ارزندگی آنها مطرح شود، قیمت آنها با افزایش شدیدی مواجه بوده و این رشد هم تناسبی با وضعیت آن شرکت‌ها نداشته است.»

قدوسی تاکید کرد: «بنابراین در این فضای مبهم و هیجانی که روی این سهم‌ها فشار وجود داشته، رشد قیمت به وجود آمده که احتمالا با اجرایی شدن مقررات جدید، این فضا معکوس شود و افت قیمت قابل توجهی در این شرکت‌ها رخ دهد.»

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی معتقد است که جدای از اثرات مستقیمی که این قوانین بر شرکت‌های یاد شده می‌گذارد، فضای روانی و صف‌های فروش سنگینی که در برخی از نمادهای بازار پایه ایجاد می‌شود، سبب خواهد شد که ما شاهد شکل گیری یک روند قیمتی منفی در آنها باشیم.

وی اضافه کرد: همانگونه که در تابلوی بازار های اصلی، یک شرکت با شرکت دیگر متفاوت است، در این بازار هم شرکت‌های متفاوتی داریم؛ در بازار پایه نمادهایی وجود دارند که نمی‌توان گفت ارزنده نیستند، چرا که فعالیت خوبی دارند، سودآور هستند، تولید و فروش خوبی دارند و دارای قیمت معقول و منطقی هستند.

وی در ادامه افزود: در نتیجه اگر یک سهام‌دار به ارزنده بودن یک سهم اعتقاد داشته باشد، فکر می‌کنم که به صلاح نباشد در این وضعیت «بیش واکنشی» که نسبت به اخبار وجود دارد، سهم خود را به فروش برساند. مخصوصا اگر آن سهم نسبت به اوجی که داشته، 20 درصد افت کرده، در این مناسب نیست که اقدام به فروش کنند.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی مطرح کرد:«اما خب شرکت‌های دیگری هم وجود دارند که مبنای صحیحی برای تحلیل آنها وجود ندارد یا اینکه تناسبی بین قیمت سهم و سودآوری و ارزندگی آنها برقرار نیست، در آنها نمی‌توان به نگهداری سهم توصیه‌ای داشت. چرا که این شرکت‌ها در فضایی شکل گرفت که نقدینگی زیادی به آنها وارد شد و نیز و در نبود حجم مبنا و دامنه نوسان 10 تا 40 درصدی، رشد کردند.»

قدوسی در پایان خاطرنشان کرد: «بنابراین نگهداری این سهم‌ها توصیه نمی‌شود، چرا که ممکن است افراد بیشتر وارد ضرر شوند و به طور کلی بازدهی ساخته شده را پس بدهند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا ازشون نگذره. سهامدارها رو با قوانین غیر کارشناسی و متحیرالعقول بیچاره کردن و سرمایه ها رو از بورس فراری دادن.

  • ر

    شما چرا راضی به ضررمردم هستین…مگه مردم چه گناهی کردن….

  • ناشناس

    فعلا که تازه وارد ها بیشترین ضرر رو کردن.حقوقی ها کلی از سهم شون رو تو یکماه اخیر خارج کردند.

  • کمیته مجازات

    تو کشورهای دیگر همینطوری به بهونه اصلاح هری میریزن تو بازار و خرابش میکنند ؟قدیمی ها و با تجربه های بورس که از این خرتو خری استفاده کامل رو میکنند ،بیچاره امثال من که پس انداز یک عمر جون کندن رو یک روز با بالارفتن تورم یک روز صندوقهای پس انداز و حالاهم بورس به باد فنا میده!یه زمانی همه به طبقات اجتماعی ایمان داشتن و کنار هم زندگی میکردن،اما امروز جریانی در جامعه قالب شده که فقط و فقط به خودش و حذف قشر متوسط وضعیف فکر میکند و برای حذف این دوتا قشر دست بهر جنایتی میزنند.علی برکت الله!

  • بازنده اعتماد

    اگرقانون وقاعده درکشور حاکم است چرا اجازه دادند حبابی بالا برود ؟یهمیشه اینطور بوده.خدا نگذره ماکه فنا شدیم سرمایه عمرمان رفت امروز با ۳۰درصد افت ظرف یک هفته دیگه توان فکر کردن برای من نمانده.آخر مگر میشود؟