کد مطلب: ۴۴۶۴۱۶

سهام بانکی بخریم یا نخریم؟

سهام بانکی بخریم یا نخریم؟

دوره پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‏‌گذاری قابل معامله، از ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت خواهد بود. قبل از خرید باید به این نکته توجه داشت که قیمت‌ها در بورس سیال است و سهام بانکی تعلق گرفته نیز تا دوماه بعد از پذیره‌نویسی قابل معامله نخواهد بود. اگر قیمت‌ها رشد کند بر این سود ۵۵ درصدی افزوده خواهد شد و اگر افت کند از سود کاسته خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیروز در حالی، فراخوان مربوط به پذیره‌نویسی واگذاری سهام دولت در سه بانک و دو بیمه در قالب اولین صندوق قابل معامله بورسی با تخفیف ۲۰ درصد منتشر شد که بر اساس فرمول قیمت‌گذاری در این فراخوان و رشد قابل توجه قیمت سهام در بورس، سود این سرمایه‌گذاری می تواند به ۵۵ درصد و حتی بیشتر برسد. هرچند با توجه به رشد بسیار سریع بورس در ماه‌های اخیر، برخی کارشناسان به توقف روند صعودی و حتی ریزش بورس هشدار داده‌اند.

بر اساس اطلاعیه شماره یک پذیره‌‏نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‏‌گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" که توسط پایگاه رسمی وزارت اقتصاد (شادا) منتشر شده، دوره پذیره‌نویسی از ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت خواهد بود. جزئیات مهم این فراخوان در جدول نخست خلاصه شده است:

در متن فراخوان درباره تخفیف ۲۰ درصدی آمده است که ۵ واحد درصد از آن به ‏عنوان دارایی سرمایه‌گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد.

گفتنی است اگرچه تخفیف ۲۰ درصدی برای این واگذاری در نظر گرفته شده است اما باید توجه کرد که فرمول قیمت‌گذاری بر اساس ۳۰ روز کاری اخیر شرایطی را مهیا می‌کند که سود مشارکت در این پذیره‌نویسی بسیار بیشتر باشد. به عنوان مثال متوسط قیمت سهام بانک ملت در ۳۰ روز کاری اخیر حدود ۹۵۰ تومان بوده است که با ۲۰ درصد تخفیف ۷۶۰ تومان باید واگذار شود.

در حالی که قیمت فعلی سهام این بانک ۱۳۵۶ تومان است یعنی با قیمت دیروز سهام بانک ملت در بورس، سود این خرید ۷۸ درصد خواهد بود یعنی ارزش خرید دو میلیون تومانی بیش از سه میلیون و ۵۶۰ هزار تومان خواهد شد.

برای دیگر سهم‌های حاضر در این صندوق (بانک تجارت و ملت) نیز شرایط مشابهی وجود دارد. به طور متوسط ارزش کل سهام در این پنج شرکت ۱۶٫۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با ۲۰ درصد تخفیف ۱۳٫۲ هزار میلیارد تومان خواهد شد. اما ارزش روز (در پایان معاملات یکشنبه ۷ اردیبهشت) سهام دولت در این پنج شرکت حدود ۲۰٫۵ هزار میلیارد تومان است که به منزله سود ۵۵ درصدی خرید واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق است.

البته باید توجه کرد که قیمت‌ها در بورس سیال است و سهام تعلق گرفته نیز تا دوماه بعد از پذیره‌نویسی قابل معامله نخواهد بود. اگر قیمت‌ها رشد کند بر این سود ۵۵ درصدی افزوده خواهد شد و اگر افت کند از سود کاسته خواهد شد. اتفاقی که با توجه به روند صعود بسیار هیجانی بورس در ماه‌‌های اخیر، چندان دور از ذهن نیست و خریداران سهام باید مراقب احتمال ریزش بورس نیز باشند.

67740a59 b10b 4e41 9d6a ee274c32394b

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یادتون باشد
    دولت در عرضه بلوکی سهام بیمه ها در یکسال گذشته بدلیل گران فروشی موفق نبوده
    قیمت سهام بانکهاو بیمه ها هم که در 2 سال گذشته به شدت رشد کرده
    سهام را هم که تا 2 ماه نمیشود فروخت
    بورس هم احتمال ریزش یا حداقل اصلاح دارد
    آیا واقعا خرید این سهام در قالب صندوق etf به نفع مردم است؟؟؟

  • توحید

    عرضه سهام جدید رو بخرین ضرر نمیکنین تا بیاد برسه به سقف عرضه های دیگر شما سود خواهد کرد

  • ناشناس

    سلام بنطرتون این سهام شرکت های دولتی رو بخریم یا نه ؟

    • ناشناس

      دولت به هر شکلی قصد داره بورس را حمایت کنه چون الان به نفع اقتصاد کشور هست بنظرم ادم باید با موج حرکت کنه و بموقع سرمایشو بکشه بیرون البته این موج تازه راه افتاده و تا زمانی که تورم هست ادامه دار میشه همین سهامهارو هم اگه بگیرید مطمعنا رشد میکنه

  • ناشناس

    سلام‌ میخواستم بدونم ایا کسی که سهام دولتی بخره میتونه هر وقت که اراده بکنه پول خودشو بگیره و اگه میشه چطور

  • علی اصغر

    سلام
    بنده نه کارشناسم نه سر رشته ای از بورس دارم
    فقط به عنوان یکی از مردم عادی دارم نظرم رو میگم
    دقیقا زمانی که بورس در حال رشد کردن هستش دولت تصمیم میگره سهام عدالت رو آزاد کنه و یک وسوسه ای ایجاد کرده که همه سهام عدالت رو خارج کنند و وارد بورس کنند چطور زمانی که بورس معتدل بود و انقدر سود شگفت انگیز نداشت این اتفاق رخ نداد و تصمیم آزاد سازی رو یدفعه گرفتن
    خواهش میکنم هیجان زده نشید و با مشورت تصمیم بگیرید

    • ناشناس

      چون اگر دولت به تقاضای زیاد مردم و ورود سنگین نقدینگی جواب مثبت ندهد و بازار سرمایه را گسترش ندهد اصطلاحا بازار قفل شده و از رونق می افتد چون فشار تقاضا بالا میرود و کسی فروشنده نیست

  • ناشناس

    این سهام برا کسایی خوبه که از بورس چیزی نمیدون.یه سرمایه گذاری کم ریسک و کم سوده بنظر من

  • ناشناس

    من فکر میکنم بعد از دو ماه که فروش آزاد بشه صف فروش سنگینی خواهد داشت .

  • تینا

    ببخشید یکی به من میگه سود پذیره نویسی واسه کسایی که ۲ میلیون نیدن چقدره

  • مهدی

    با سلام و عرض ادب منظور از صندوق همین صندوقهای بانکی که بین 19تا25درصد سود میده یا چیز دیگه هست سرمایه گزاری زمین ماشین بانک بورس دنیا به کجا رسید شد ارباب حلقه ها

  • علی قدیمی

    سهام بانک صادرات را داری نفروش نداری فقط بخرید چون طلاست تا اخر سال ببین بکجا میرسد