کد مطلب: ۵۱۸۱۷۸

سهام عدالت دولتی می‌شود؟

سهام عدالت دولتی می‌شود؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر اقتصاد و دارایی فردا به جلسه فوق‌العاده کمیسیون دعوت می‌شود تا رویکرد دولتی کردن سهام عدالت را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامیدر نشست خبری خود در حاشیه جلسه صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: سهام عدالت از سال ۸۴ در دستور کار نظام حاکمیت قرار گرفت و اخیرا رهبری برای آزاد سازی آن دستوراتی دادند اما شرایطی ایجاد شده که ما نگران اینده سهام عدالت هستیم.

وی افزود: ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور سهام عدالت دارند، بخشی از پرتفوی آن سهام شرکت‌های بورسی و بخشی سهام شرکت‌های غیربورسی است. ۳۶ شرکت بورسی هستند که ارزش سهام آنها ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و ارزش سهام شرکت‌های غیربورسی که ۱۳ شرکت است مشخص نیست. الان مجموع ارزش اینها پرتفوی سهام عدالت را تشکیل می‌دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۴۰ درصد از دارندگان سهام عدالت درخواست کردند تا مستقیما مالکیت سهام را برعهده بگیرند و ۶۰ درصد روش غیرمستقیم را دنبال کرده‌اند. طبق تصمیم شورای عالی بورس قرار است ظرف هفته‌های آینده ۳۱ شرکت استانی مالکیت شرکت‌های بورسی سهام عدالت را عهده دار شوند. همچنین الزام به تشخیص هویت از طریق سجام در حالی پیش بینی شده که پیش از این قرار بود از طریق شماره حساب بانکی هویت احراز شود، لذا براساس این ابلاغیه ۵۵ درصد هویت‌شان مشخص نیست.

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان این‌که سهام عدالت بعد از تامین اجتماعی و صندوق‌های نیروهای مسلح سومین شرکت بزرگ سهام است، اظهار کرد: شورای عالی بورس چهارم بهمن‌ماه مصوبه‌ای را به سازمان بورس ابلاغ کرده که برای انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت تصمیم گرفته شود و هیاتی مرکب از مدیرکل امور دارایی هر استان به عنوان رئیس و معاون او به عنوان دبیر و نماینده استان بازرگانی و تعاون انتخابات را برگزار کنند در حالی که اینجا جایی است که مردم باید تصمیم بگیرند ضمن این‌که این کار باید بیستم اسفندماه انجام شود و ما خطرات جدی را برای آینده مدیریت سهام عدالت پیش بینی می‌کنیم که در همین راستا نشست مشترک کمیسیون اقتصادی امروز برگزار شد و جمع بندی این شد که وزیر اقتصاد و دارایی فردا به جلسه فوق‌العاده کمیسیون دعوت شود تا رویکرد دولتی کردن سهام عدالت را مورد بررسی قرار دهیم.

پورابراهیمی ادامه داد: متاسفانه عدم اطلاع رسانی و رویکرد تعیین افراد توسط دولت با مصوبه شورای عالی بورس نگرانی‌هایی را ایجاد کرده، لذا مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود خواهد کرد به خصوص که این اقدام با اسناد بالادستی و قانون تجارت مغایر است و دولت به روش‌های کاملا حرفه‌ای به دنبال این است که ماهیت مدیریت سهام شرکت‌ها را در دست گیرد. همچنین اینها مبنای تهیه گزارش ماده ۲۳۴ کمیسیون اقتصادی خواهد بود و اعضای این کمیسیون به طور جدی پیگیر این موضوع هستند. ما برگزاری مجامع با رویکرد علمی و تخصصی و با مشارکت همه مردم در تعیین اعضای هیات مدیره را دنبال می‌کنیم و احتمالا نشست مشترکی با رییس قوه قضاییه خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: با این تصمیم ۳۱ استان پنج عضو هیات مدیره را انتخاب می‌کند و مجموع اعضا ۱۵۵ نفر خواهند شد که قرار است بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور را انتخاب کنند، اگر دولت بخواهد در این انتخابات نفوذ داشته باشند ما ورود خواهیم کرد و از حقوق مردم مراقبت می‌کنیم. خیلی از مردم خبر ندارند که ۲۰ اسفندماه قرار است این اتفاقات بیفتد از نظر ما برگزاری انتخابات فاقد وجاهت قانونی است و مجلس شورای اسلامی ورود جدی خواهد کرد و از منافع مردم کوتاه نمی‌آید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که لغو انتخابات ۲۰ اسفندماه و برگزاری انتخابات قانونی محور نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به این‌که تصمیم غلطی گرفته شده ما معتقد هستیم حق رای مردم نمی‌تواند به یک کانون بدون هویت در اقتصاد منتقل شود و انتقال حق مردم در خرید و فروش سهام در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی درست نیست لذا این موضوع را در کمیسیون پیگیری می‌کنیم و اگر به جمع بندی نرسیم از ابزارهای قانونی برای نظارت استفاده خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر دقیقه یه ساز میزنند

  • ناشناس

    تجارت نیوز افرین

  • ناشناس

    نگران سهام عدالت مردم نیستین شماها نگرانه کارایی که کردین هستین معلوم نیست چقد زدن به جیب که اینجوری الان دستو پا میزنن از سهامای پونصد هزار تومنی ما که شده بود( بیست و خورده ای میلیون )یچیزی حدود (سیزده میلیون)از هر نفر کم کردن که شده الان هشت میلیون کل سهامامون این پولای میلیاردی که گزاشتن تو جیب خودشون به ما ضرر زده فقط فکرم میکنن ما نمیدونیم اینچیزارو

  • ناراضی هستم

    سلام بخدا من از ۱۲اسفندازبانک سپه 30درصدسهامم فروختم بعد ۳۰درصد دیگه اش فروختم از بانک سپه جمع کل ۶۰درصد سهامم فروختم کلان دومیلیون هفتادتومان اومده برام.آخه واقعان این انصافه اگه نیازنداشتیم نمیفروختیم چقد من بسته بگیرم منت بکشم برای پول سهام خودم بابا ب امام رضا شدیدن نیاز دارم.اونم توی این وظیعت نه کار هست نه چیزی هست.تورا خدا پول سهامم بفرستید.

  • ماجد

    سلام من مدجوی بهزیستیم مریضی دیابت اعصاب وام اس دارم برای داروهای ام اس مومده ام سه تا سهام یک میلیونی برای فروش دارم اگه کسی میخره خبربده خیلی حالم خراب

  • تمیمی

    درود ..برای ثبت نام سهام عدالت چه کاری باید بکنیم که سهام به ماهم تعلق بگیره

  • بی پول

    پولمونو. نمیدن
    بعد. میخان. عیدی. بدن

  • نا امید

    همه مردم صدقه بگیر کردن، برای یک روغن چه صفی که وا نمی ایستند تازه می‌گویند به‌ عزت رساندیم خدا بخیر کند ذلت شان چی باشد به‌ این‌ وضع می‌گویند عزت

  • حمید بدبخت

    واقعا اینا با چه رویی میان جلو دوربین حرف از مردونگی و دفاع از مردم میزنن اگه از مردم دفاع میکردن که به گدایی نمی افتادیم چندین ماهه منتظر پول سهاممون هستیم با کمترین پول حاضریم بفروشیم ولی پولمونو نمیدن این یعنی خودتون خرین نه مردم وای از روزی که صبر مردم لبریز بشه عید اومد و باز شرمنده خانوادمون شدیم…..

  • یکی مثل همه

    دلسوزی برای مردم و دفاع از حق و حقوقشون اونم توی این شرایط سخت و گرونیهای بی حد و اندازه و کرونا سرعت بخشی به پرداخت سود سهام عدالت و آزاد سازی و قابل معامله شدنشون هست
    نه اینکه یکسال مردم و امروز و فردا کنین و هر روز یه وعده جدید بدین ، امروز یکی تایید کنه فردا یکی تکذیب! !!!!
    خستمون کردین دیگه بسهسهام عدالت استان تهران که بزرگترین شرکت سرمایه گذاری استانی هست و بیشترین دارایی رو توی استانها داره چرا آزاد نمیکنن ؟؟!! چرا راجع بهش حرفی زده نمیشه ؟؟ مگه سهام عدالت مال همه مردم نیست ؟؟!!
    چرا همه استانها از تابستان شروع به معامله کردن و بورسی شدن اما استان تهران خبری ازش نیست ؟؟
    اموال و سهام ما دست چه کسانی هست ؟؟
    لطفا روش عیر مستقیم سهام عدالت استان تهران را قابل معامله کنین و بزارین به اختیار خودمون
    باید زمان آزاد سازی اطلاع رسانی شفاف میکردین که روش مستقیم و غیر مستقیم یعنی چی . اصلا معلوم نیست سهاممون دست کی هست دارن چیکار میکنن باهاش ، روز به روز هم ارزشش میاد پایینتجارت نیوز لطفا پیگیری کن ممنون