خبر مهم:

کد مطلب: ۴۸۱۴۱۹

گزارش تجارت‌نیوز از روند رشد ارزش سهام عدالت:

نگه داشتن سهام عدالت به‌صرفه است؟ / سهام عدالت را بفروشیم یا نه؟

نگه داشتن سهام عدالت به‌صرفه است؟ / سهام عدالت را بفروشیم یا نه؟

ارزش سهام عدالت به سراشیبی افتاده است. ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی که در تیر امسال تا حدود ۲۰ میلیون تومان رسید، در پایان هفته گذشته به کمترین رقم دو ماه اخیر سقوط کرد و فقط ۱۴ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که نه فقط شخص اول دولت یعنی حسن روحانی بارها به مردم توصیه کرد که سهام عدالت خود را نفروشند که اسحاق جهانگیری، معاون اول او و فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم به مردم توصیه اکید داشتند که قید فروختن سهام عدالت خود را بزنند.

این اطمینان‌بخشی به مردم تا جایی پیش رفت که وزیر اقتصاد برای بانک‌ها خط و نشان کشید که مبادا سهام عدالت مردم را ارزان بخرند و به عبارتی آن را مفت از چنگ‌شان دربیاورند!

حالا آنهایی که به توصیه مدیران تراز اول دولت توجه کرده و سهام عدالت‌شان را نفروخته‌اند، حداقل حدود ۶ میلیون تومان متضرر شده‌اند.

سهام عدالت دیگر ۲۰ میلیون تومان نیست

اما کارشناسان بازار سرمایه درباره نگه داشتن سهام عدالت چه نظری دارند؟ محمد خبری‌زاد، کارشناس بورس در پاسخ به این پرسش تجارت‌نیوز می‌گوید که ۹۰ درصد سبد سهام عدالت مربوط به سهام شرکت‌های شاخص‌ساز و اصلی است. بنابراین ارزش سهام عدالت کاملا به وضعیت کلی بورس ربط دارد و اگر در هفته‌های آینده بازار سرمایه به همین منوال پیش برود، مردم امیدی نداشته باشند که در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت ارزش سهام عدالت به همان ۲۰ میلیون تومان سابق برگردد.

او تاکید دارد که در حال حاضر بازار سرمایه ترسو شده است و چشم به انتخابات امریکا و توافق احتمالی دارد و قیمت دلار را به دقت رصد می‌کند.

خبری‌زاد تصریح کرد: بنابراین معاملات فعلی بورس پایین‌تر از ارزش واقعی در در جریان است و فعلا نمی‌توان امیدی داشت که قیمت سهام عدالت بالاتر از رقم فعلی شود. با این وجود اگر دارندگان سهام تصور می‌کنند که توافقی در کار نیست و قیمت دلار از حدود ۳۰ هزار تومان فعلی بالاتر می‌رود، سهام عدالت‌شان را نفروشند.

ارزشمندی سبد سهام عدالت از بین رفته است؟

مجید محمدعلیزاده آرانی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم نظری مشابه دارد و به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که بسیار دشوار می‌توان گفت که تا یکی- دو ماه آینده قیمت سهام عدالت صعودی باشد و بورس فعلا دیگر آن رشد شارپی و سریع را نخواهد داشت. چرا که در وضعیت فعلی، بازار به شدت محتاط است و منتظر خبری ناگهانی است تا به سرعت عقب‌نشینی کند و ریزشی شود.

گرچه کارشناسانی که در این‌باره با تجارت‌نیوز مصاحبه کرده‌اند، اعتقاد دارند ارزش سهام عدالت ممکن است در بلندمدت دوباره صعودی شود اما عده‌ای از کارشناسان و اقتصاددانان اعتقاد دارند که سهم‌های بنیادی و شاخص‌ساز که در سبد سهام عدالت قرار دارند، بیشتر از میانگین شاخص رشد کرده‌اند و دیگر ارزشمندی خود را از دست داده‌اند.

اگر بخواهیم نظر این دسته از کارشناسان را در نظر بگیریم باید گفت که دیگر نمی‌توان امید به رشد ارزش سهام عدالت داشت.

آرانی در واکنش به این دسته از کارشناسان توضیح می‌دهد که ارزش جاری سهام عدالت باید در کنار ارزش جایگزینی و ارزش ذاتی در نظر گرفته شود و این دسته از کارشناسان زمانی این موضوع را طرح کردند که دلار بازه قیمتی ۲۰ هزار تا ۲۳ هزار تومان بود و در حال حاضر بهای دلار به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته این کارشناس اگر ما بخواهیم نرخ فعلی دلار را درنظر بگیریم، باید گفت که بسیاری از این سهم‌ها همچنان ارزنده هستند و هنوز خود را با دلار ۳۰ هزار تومانی همپوشانی نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: بنابراین در میان‌مدت و بلندمدت ارزش فعلی سبد سهام عدالت رشد می کند اما اگر قیمت دلار عقب‌نشینی کند و ریزشی شود، دیگر نمی‌توان به صعود سریع ارزش سهام عدالت امیدوار بود.

برای اطلاعات بیشتر گزارش افت ارزش سهام عدالت به کمترین رقم دو ماهه را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بانک تجارت و همه ی بانک ها و کارگزاریها

    سلام خانوم بارانی، توروخدا فردا برو پیگیر بانک تجارت
    بشو،،،به همه ی کارگزاری ها و بانک ها پیغام بده تا
    پول ۳۰درصد دوم رو بریزن. شما دستت بازتره.
    بخدا همه دعاگوت میشن. فردا به همشون بگو،
    اگرم نیاز شد، همه ما حاضریم بیایم و پیگیر بشیم.
    جان هرکی که دوس داری برو و خوشحالمون کن.
    خواهشا” همه مثبت بزنن تا پیگیری کنه خانوم بارانی+

  • صلاح الدین قربانی

    همه چی بالا میره سهام عدالت پایین میاد این چه معنی میتونه داشته باشه یعنی ارزش پولی مردم کمتر میشه مال دولت بیشتر، من موندم چرا اسمشو گذاشتن سهام عدالت

  • سارا

    ای بابا خسته شدیم همین پول فروش مونوبدید تا بیشتر از این سهام پاین نیومده ولا خسته شدیم از چشم انتظاری مفید واریز کن

  • محسن

    میدونستن سهام تاسقف یه ده میلیون سقوط میکنه میگفتن نفروشین،مردم گرسنه بی پول بی رمق سیر اززندگی که نون شب روباگدایی میتونن تهیه کنن چطورسهامشون نفروشن،یه عده مافیای بورس میدونن چیکارکنن که سهام بیست میلیونی بشه چهارده میلیون ولی خدایی هست نگران نباشین

  • ناشناس

    می‌فروشیم چون لازم داریم

    • ناشناس

      خریدارم شدید

  • داره میریزه

    داره میریزه داره میریزه داره میریزه میریزه میریزه از بچه های بالا خبر رسید که برای بانک ملی داره میریزه؟

  • ناشناس

    تجارت نیوز تورو به خدا قسم کارگزاری ملت و پیگیری کن به خدا پولمون و لازم داریم پدرم مریضه سکته کرده خرج بیمارستانش مونده تورو خدا پیگیری کن پولمون و بدن دیگه کم آوردیم زیره فشاریم تورو خدا واریز کنید کارگزاری ملت

  • ماردین

    توروخدا پیگیری کنید چرا اپلیکیشن ایوا بانک ملی هرچی درخواست فروش میدیم بعد یه روز لغو ارسال میشه و مینویسه ناموفق در ارسال. تورو خدا از مسئولین بانک ملی پیگیری کمید. ملت درد دارن گرفتارن ولله از آفریقاییها بدبخت تر شدیم که امیدمون شده چندرغاز سهم عدالت کوفتی.کاش میمردیم راحت میشدیم. تورو خدا پیگیری کنید خواهشا.

  • ناشناس

    الان که با کارت اعتباری سهام عدالت میخوان سهام عدالت هامونو از چنگمون در بیارن همین دولت این کارت اعتباری راه انداخت که الانم یک ماه دنبالم به جایی نرسیدم

  • Poriya gh

    لطفا خبر رو آپدیت کنید و نظرتون رو در تاریخ فعلی بگید که بتونیم در دولت جدید تصمیم گیری کنیم، سپاس