کد مطلب: ۶۳۳۵۲۹

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌: سهام پرسپولیس و استقلال در روز یکشنبه عرضه می‌ شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌: سهام پرسپولیس و استقلال در روز یکشنبه عرضه می‌ شود

قرار است عرضه سهام پرسپولیس و استقلال به روش صرف سهام انجام شود و خریداران سهام برای باشگاه پرسپولیس به ازای هر سهم ۳۳۸۷ ریال و باشگاه استقلال ۲۹۱۰ ریال به ازای هر سهم پرداخت کنند.حداکثر سهام قابل خرید پرسپولیس ۸۸۵ سهم و برای استقلال ۱۰۳۰ سهم است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از همشهری ، با احراز شروط ۵ گانه فرابورس ۲ باشگاه پرسپولس و استقلال آماده عرضه شده‌اند. قرار است فردا بخشی از سهام این ۲ باشگاه بعد از ۲ دهه تلاش برای نخستین بار از طریق بازار پایه فرابورس پذیره نویسی شود. هفته گذشته تردید‌هایی در مورد عرضه این سهام ایجاد شده بود. مدیرعامل فرابورس اعلام کرده بود این باشگاه‌ها باید شروطی را برای پذیرش و درج در فرابورس رعایت کنند. حالا اما آنطور که خبر‌ها نشان می‌دهد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ هم تأیید کرده شروط ۵ گانه فرابورس احراز شده و این دو باشگاه قطعا فردا از طریق بازار پایه فرابورس عرضه خواهند شد.

عرضه سهام طبق وعده

دیروز رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ به همشهری گفت: همه شروط عرضه سهام این دو باشگاه رعایت شده و قطعا سهام این دو باشگاه در مبادلات روز یکشنبه عرضه می‌شوند.حسین قربان‌زاده با بیان اینکه همه می‌توانند در پذیره نویسی افزایش سرمایه این دو باشگاه شرکت کنند درباره مقاومت‌هایی که برسر عرضه سهام این دو باشگاه وجود داشت گفت: این مقاومت‌ها را بر طرف کرده‌ایم در نتیجه عرضه سهام طبق وعده در موعد مقرر انجام می‌شود.

ارزش برند این دو باشگاه

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره نحوه ارزشگذاری سهام سرخابی‌ها گفت:کل باشگاه به روش ارزش خالص دارایی‌ها قیمت‌گذاری شده زیرا مطابق قانون و دستورالعمل قیمت‌گذاری، ارزش سهام شرکت‌هایی که در بورس حضور ندارند و در ۳ سال گذشته هم سودآوری نداشته‌اند باید با این روش محاسبه شود. او درباره بحث‌هایی که در مورد نحوه ارزشگذاری برند این دو باشگاه وجود دارد، توضیح داد: ارزش برند پرسپولیس ۱۹۰۰ و استقلال ۱۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شده و این ارزشگذاری با مدل بازدهی که در آینده خلق خواهد شد برآورد شده است. او اضافه کرد: در ارزیابی مدل‌های درآمدی این باشگاه حتی درآمد‌های حق پخش درنظر گرفت نشده و مطابق با طرح‌های کسب‌وکاری بوده است که دو باشگاه برای سال بعد پیشنهاد کرده‌اند. قربان‌زاده ادامه داد: هر دو باشگاه یک مدل کسب‌وکار برای سال آینده ارائه کرده‌اند و براساس آن روش‌ها و میزان درآمد‌زایی باشگاه مشخص شده است. بر همین اساس آینده ارزشگذاری برند باشگاه‌ها حتی بدون درنظر گرفتن حق پخش تلویزیونی محاسبه شده است.

او خصوصی‌سازی‌ در این دو باشگاه پرطرفدار را به نوری توصیف کرد که بر تاریکخانه دو باشگاه تابیده خواهد شد و اضافه کرد: با عرضه سهام و گزارش‌هایی که ۲ باشگاه ارائه خواهند کرد، مشخص می‌شود چه اتفاق‌هایی در گذشته در آنها رخ داده و مدیرعامل و هیأت مدیره آنها دیگر نمی‌توانند مانند گذشته اقدام کنند. او با تأکید بر اینکه این پذیره نویسی که به روش صرف سهام انجام می‌شود آغاز درمان مشکلات این باشگاه‌ها است ادامه داد: از این نظارت مردم بر عملکرد سرخابی‌ها بیشتر می‌شود و این همان سرآغاز درمان مشکلات آن‌هاست.

جزئیات عرضه سهام

فرا بورس با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است میزان سهام قابل عرضه استقلال بیشتر از پرسپولیس است.طبق این گزارش فردا و در جریان پذیره نویسی سهام این دو باشگاه ۱۱٫۵ درصد از سهام باشگاه استقلال که معادل یک میلیاردو ۲۳۶ میلیون سهم است و ۱۰ درصد از سهام پرسپولیس که معادل یک میلیارد و ۳۴ میلیون سهم این باشگاه است فردا از طریق بازار پایه فرابورس عرضه می‌شود. درصورت فروش همه سهام این دو باشگاه در روز یکشنبه، ۳۵۰ میلیارد تومان نقدینگی به باشگاه پرسپولیس و ۳۶۰ میلیارد تومان منابع مالی جدید به استقلال تزریق می‌شود.قرار است این عرضه سهام به روش صرف سهام انجام شود به این معنا که خریداران سهام باشگاه پرسپولیس باید به ازای هر سهم ۳۳۸۷ ریال و برای باشگاه استقلال ۲۹۱۰ ریال به ازای هر سهم پرداخت کنند.حداکثر سهام قابل خرید برای متقاضیان سهام پرسپولیس ۸۸۵ سهم و برای استقلال ۱۰۳۰ سهم است. بعد از این عرضه، درصورتی که همه سهام به فروش برسد سهم دولت درباشگاه پرسپولیس به ۹۰ درصد و در باشگاه استقلال به ۸۸٫۵ درصد خواهد رسید. بعد از این مرحله نوبت به واگذاری بقیه سهام دولت به سهامداران عمده می‌رسد که هنوز جزئیات دقیقی در مورد آن مشخص نیست اما خبرهای دریافتی نشان می‌دهد احتمالا دو شرکت همراه اول و ایرانسل ازجمله متقاضیان خرید سهام دولت در این دو باشگاه هستند. با توجه به آنکه وزیر کار نیز طرح واگذاری سهام این دو باشگاه را به شکل تعاونی ارائه کرده هنوز مشخص نیست که آیا سهام بلوکی این دو باشگاه نیز در فرابورس واگذار خواهد شد یا خیر؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اول گفتند تا اخرامسال پذیره نویسی نداریم امرزو هم بعضی از حقوقی خودرو.. شستا و.. چقدر فروختند اعتماد به بورس میخوان برگرده

  • ناشناس

    خون مردم را می مکند و خون تازه ای در رگ های سرخآبی ها تزریق می کنند. هیچ تضمینی هم برای بازدهی و زیان ده نبودن سهام دو باشگاه وجود ندارد.