خبر مهم:

کد مطلب: ۳۶۵۱۲۴

تحلیل اکونومیست از سه مساله مهم اقتصادی

تحلیل اکونومیست از سه مساله مهم اقتصادی

اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود که در ششم آپریل منتشر شده، به بررسی سه موضوع مزایا و معایب زیست‌شناسی مصنوعی، وضعیت غول نفتی آرامکو در عربستان سعودی و ارتباط افت بخش تولید و رشد اقتصاد جهان می‌پردازد.

طی چهار میلیارد سال گذشته، تنها راه زیستن بر روی کره زمین، تولید ژن از طریق تکرار زنجیره ژن‌های قبلیِ قابل دسترس و کپی آنها بوده است. گاهی این ژن‌ها آسیب می‌دیدند یا با یکدیگر می‌آمیختند و به این ترتیب، به‌طور ناقص کپی می‌شدند.

امروز اما با استفاده از فناوری‌های جدید این روش دیگر تغییر کرده؛ به‌گونه‌ای که ‌می‌توان ژن‌ها را از ابتدا تولید کرد و در صورت آسیب‌دیدگی همانند اشکالات تایپی ویرایش کرد.

به گزارش تجارت‎نیوز ، اکونومیست سرمقاله تازه‌ترین شماره خود در ششم آپریل را به بررسی منافع و تهدیدهای استفاده از این روش اختصاص داده است.

علی‌رغم نگرانی‌های فراوان در مورد تغییر در ماهیت رابطه افراد با یکدیگر و سوءاستفاده از زیست‌شناسی مصنوعی برای اصلاح ساختار جنین، نویسنده بر این باور است که تنها به دلیل این تهدید‌ها نباید از منافع قابل توجه این روش برای بشر و زمین از جمله رفع عیوب ژنتیکی و درمان بیماری‌ها چشم‌پوشی کرد.

دانشمندان هیچ‌گاه به پیش‌بینی چالش‌ها و تهدیدهای مربوط به فناوری‌های پیشین نپرداخته بودند؛ اما این بار در زیست‌شناسی مصنوعی که به دنبال دستیابی به اهداف خاصی است، با پیش‌بینی زودهنگامِ ریسک‌ها می‌توان از آنها پیشگیری کرد.

روایت اکونومیست از وضعیت آرامکو، غول نفتی عربستان

آرامکو برای اولین بار طی سال‌های گذشته، صورت‌های مالی خود را منتشر کرده که بر اساس آن در سال 2018، بیش از 111 میلیارد دلار سوددهی داشته است.

این رقم بیشتر از سود پنج شرکت نفتی بزرگ رویال‌داچ‌شل، اکسان موبیل، شورون، توتال و بی‌پی (بریتیش پترولیوم) بوده است.

وضعیت آرامکو در مقایسه با دیگر رقبایش در مواجهه با تقاضای کمتر برای نفت در جهان بهتر است.

با این حال، علی‌رغم سوددهی بالا این کمپانی هم مشکلات خاص خود را دارد. صورت‌های مالی نشان می‌دهد که آرامکو در سال 2018 به دولت عربستان 102 میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده که این رقم از مجموع سود دو شرکت اپل و سامسونگ (سودآوردترین کمپانی‌ها در جهان) بیشتر است.

موسسه اعتبارسنجی فیچ (Fitch) اعلام کرده که این میزان از مالیات بر درآمد، کمپانی آرامکو را برای استخراج بیشتر محدود می‌کند. در حالی که معیار سودآوری این شرکت از هر بشکه نفت ۲۶ دلار است، این رقم برای شرکت‌های شیل و و توتال به ترتیب ۳۸ و ۳۱ دلار است.

بنا بر اعلام شرکت فیچ، دولت عربستان از طریق مالیات، سود سهام و همچنین تنظیم میزان تولید، بر این شرکت اعمال نفوذ دارد.

به این ترتیب، این موسسه رتبه‌ اعتباری کمتری در مقایسه با دیگر غول‌های نفتی در جهان برای آرامکو در نظر گرفته است.

چگونه افت بخش تولید رشد اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داد؟

در مطلب دیگری این نشریه، با اشاره به افزایش بدبینی‌ها در مورد اقتصاد جهان در سال 2019 می‌نویسد: انتشار داده‎‌های ناامیدکننده از اقتصاد کشورهای مختلف، آشفتگی در بازار اوراق قرضه، جنگ تجاری و بحران سیاسی بریتانیا نقش مهمی در افزایش نگرانی‎‌ها داشته است.

به نوشته اکونومیست اما آنچه تاکنون رخ داده کاهش شتاب رشد بوده و نه سیر نزولی. دلیل آن هم این است که تضعیف رشد اقتصادی بر واحدهای تولیدی تاثیرگذار بوده و بخش خدمات را تحت تاثیر قرار نداده است.

نویسنده گزارش بر این باور است که مشکلات بخش تولید در درجه اول به کاهش رشد تجارت جهانی مربوط می‌شود؛ روندی که تحت تاثیر جنگ تجاری از یک‌سو و تلاش‌های سیاستگذارن چینی برای کاهش بدهی‌ها از سوی دیگر نزولی شده است.

از سوی دیگر، از آنجا که اروپا تجارت بیشتری با اقتصادهای نوظهور دارد، بیش از سایر مناطق آسیب دیده است.

به گفته یک کارشناس اقتصادی در موسسه مالی گلدمن سَکس، تولید بخش صنعتی در آلمان حتی در مقایسه با ایتالیا هم افت بیشتری داشته؛ این در حالی است که بخش خدمات در آلمان همچون سایر کشورها در منطقه یورو رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

صنایع خدماتی در مقایسه با بخش تولید نوسان کمتری دارند و همچنین بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی را در کشورهای ثروتمند تشکیل می‌دهند.

با این حال، به عقیده نویسنده این امید وجود دارد که علی‌رغم این نگرانی‌ها، با تقویت بخش تولید وضعیت اقتصاد جهان هم تغییر کند.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.