کد مطلب: ۳۹۳۱۷۱

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز خبر داد:

سوال مجلس از رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تخلف بانک‌ها

سوال مجلس از رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تخلف بانک‌ها

علی قربانی تاکید کرد: در برنامه نمایندگان مجلس بررسی بانک‌های کشور در رابطه با پرداخت سود به سپرده‌های بانکی است و چنانچه در این تفحص با بانکی مواجه شویم که بیشتر از مصوبه شورای پول و اعتبار سود پرداخت می‌کند سریعا رئیس کل بانک مرکزی را خواسته و درخصوص چرایی تخلف این بانک سوال می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند وقتی است که بسیاری از بانک‌ها برای جذب سرمایه مشتریان مصوبه شورای پول و اعتبار در رابطه با نرخ سود 10 درصدی برای سپرده‌های کوتاه‌مدت و نرخ سود 15 درصدی برای سپرده‌های بلندمدت بانکی را زیر پا گذاشته و به سپرده‌های بلندمدت نرخ سود 20 درصدی آن هم به صورت روزشمار می‌دهند!

چندی پیش محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد که شیوه برخی بانک‌ها برای پرداخت سود بیش از 20 درصد به سپرده‌های بانکی اینگونه است که اگر فردی بعد از تاریخ صدور بخشنامه نرخ سود 15 درصدی سپرده‌های بلندمدت بانکی سپرده‌گذاری کرده باشد مشمول نرخ سود 15 درصدی شده است به همین جهت برخی بانک‌ها تاریخ قراردادهای جدید را به عناوین مختلف به قبل از صدور بخشنامه انتقال داده‌اند.

علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات این عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: مخالف این اظهارنظر هستم، زیرا اگر بانک‌ها تاریخ قراردادها را تغییر دهند چگونه زمان واریز وجه را تغییر می‌دهند؟ بانک‌ها نمی‌توانند زمان ثبت حساب مشتری و زمان واریز و برداشت وجه را که درسیستم ثبت می‌شود را به عقب برگردانند به همین جهت تخلف بانک‌ها آشکار است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها در رابطه با پرداخت سود به سپرده‌های بانکی تخلف کرده و بیشتر از مصوبه شورای پول و اعتبار سود پرداخت می‌کنند که نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌های کشور بسیار ضرورت دارد.

قربانی تاکیدکرد: در برنامه نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی مجلس بررسی بانک‌های کشور در رابطه با پرداخت سود به سپرده‌های بانکی است و چنانچه در این تحقیق و تفحص با بانکی مواجه شویم که بیشتر از مصوبه شورای پول و اعتبار سود پرداخت می‌کند سریعا رئیس کل بانک مرکزی را خواسته و درخصوص چرایی تخلف این بانک سوال می‌شود.

fhk

هر بانک به 100 میلیون تومان سپرده ماهانه چقدر سود می‌دهد؟

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: ضرورت دارد قبل از اینکه مجلس بخواهد وارد موضوع تخلف بانک‌ها در پرداخت سود به سپرده‌های بانکی شود بانک مرکزی بانک‌های متخلف را شناسایی کرده و آنها را جریمه کند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا امسال نرخ سود بانکی تغییر پیدا می‌کند یا خیر؟ تصریح کرد: فعلا نرخ سود بانکی تغییر پیدا نمی‌کند، زیرا در حال حاضر نرخ تورم بیشتر از نرخ سودهای بانکی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: حتی در سال‌های گذشته که نرخ تورم زیر 10 درصد بود به وزارت اقتصاد پیشنهاد دادیم که نرخ سودهای بانکی را کاهش دهد، اما وزارت اقتصاد به هر دلیلی پیشنهاد نمایندگان ملت را قبول نکرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: همچنین در مجلس لایحه اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی را مطرح کردیم که متاسفانه این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای نیاورد. حتی اعتقاد نمایندگان مجلس این بود که به جای انباشت سپرده‌ها در بانک‌ها باید با دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی، مالیات یا خود سپرده‌های بانکی در بخش تولیدی و صنعتی کشور هزینه و سرمایه‌گذاری شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.