خبر مهم:

کد مطلب: ۲۴۱۳۶۵

سود سه میلیونی از هر پراید به چه قیمتی؟

سود سه میلیونی از هر پراید به چه قیمتی؟

آنگونه که سردار مهری، رئیس پلیس راهور در اواخر سال 96 گفته است، حدود 52 درصد از کشته‌های تصادفات مربوط به خوردوهای پراید و پژو هستند.

میلاد مرادی: «تولید پراید اواخر سال 97 متوقف می‌شود»، «تولید پراید متوقف نمی‌شود».

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو تیتر بالا تنها به فاصله شش ماه از زبان مسئولان سایپا در رسانه‌ها منتشر شده است. در حالی‌که سید محمدعلی سیدابریشمی، رئیس هیئت‌مدیره سایپا در آبان ماه سال گذشته خبر از متوقف شدن تولید پراید در کشور داده بود، اما در هفته اخیر مدیرعامل این مجموعه خبر از ادامه تولید پراید داد.

آنگونه که مسئولین سایپا گفته‌اند، تولید پراید برای مصرف داخل نیست و برای بازار صادراتی است. چرا که بنا به اظهارات مسئولان این مجموعه هر پراید صادراتی سود سه میلیونی در پی دارد.

پراید چند سالی است که در خیابان‌های عراق و سوریه در حال تردد است. با این حال، بررسی آمارهای تجاری نشان می‌دهد که در 9 ماهه نخست سال گذشته میزان خودروهای صادراتی به سایر کشورها تنها 1891 خودرو بوده است. ارمنستان، عراق و لبنان از جمله بازارهای محدود خودروهای صادراتی ایران در 9 ماهه نخست سال 96 بوده است.

اگر چه بیشترین صادرات ایران از خودرو پراید بوده است اما سایر مدل‌های دیگر نیز در میان خودروهای صادراتی بوده‌اند. به عنوان مثال، در آذرماه سال گذشته، 95 دستگاه برلیانس و پیکاپ از گمرک تهران به کشور لبنان صادر شده است.

پراید از جمله محصولاتی است که همواره دست مردم بر روی ماشه انتقادات از این خودرو بود.

با این حال، آمارهای تجاری ایران نشان می‌دهد که میزان واردات خودرو بسیار بیشتر از صادرات این محصول بوده است. اگر طبق اظهارات مسئولین سایپا، سود هر پراید صادراتی 3 میلیون تومان باشد، آنگاه سود صادرات 1891 پراید معادل 5 میلیارد و 673 میلیون تومان است که رقمی بسیار ناچیز است.

پراید از جمله محصولاتی است که همواره دست مردم بر روی ماشه انتقادات از این خودرو بود. مصرف‌کنندگان به شدت از ایمنی پایین این وسیله نقلیه در کنار قیمت بالای آن، انتقاد می‌کنند. با این حال، تعرفه بالای واردات خودرو در ایران به گونه‌ای است که بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی را از فکر کردن به خودرو خارجی منصرف می‌کند.

در عین حال، طی چند سال گذشته برخی از محصولات شرکت‌های خوردوسازی کشور توانسته بودند به بازار کشورهای همسایه راه پیدا کنند. هر چند که صادرات این محصولات با حاشیه‌های زیادی در میان افکار عمومی مبنی بر پایین بودن قیمت آن در کشورهای همسایه همراه بود.

اما انتقادات به ناایمن بودن پراید تنها به لطیفه‌های کوچه و بازاری و روایت داستان‌های وحشتناک از تصادفات این خودرو از زبان مردم، محدود نمی‌شود. آنگونه که سردار مهری، رئیس پلیس راهور در اواخر سال 96 گفته است، حدود 52 درصد از کشته‌های تصادفات مربوط به خوردوهای پراید و پژو هستند.

استخوان‌ خرد کرده‌های اقتصاد بهتر می‌دانند که صادرات محصولات با کیفیت پایین چگونه می‌تواند چشمه تولید را به مرور زمان خشک کند.واقعیت آن است که عراق، افغانستان و سوریه حجم زیادی از صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند. اما برخی خبرها حاکی از آن است که این کشورها ظی یک سال گذشته با اعمال تعرفه بر برخی کالاهای ایرانی از ورود آنها به کشورشان جلوگیری کرده‌اند.

کارشناسان اعتقاد دارند با فروکش کردن تنش‌ها سیاسی عراق و سوریه باید در انتظار عراقی صنعتی باشیم. اما نقش برخی محصولات بی‌کیفیت ایرانی نیز در از دست دادن بازار این کشورها بی‌تاثیر نبوده است. خصوصا آنکه عربستان و ترکیه دارای استراتژی‌های مشخص در خصوص بازار عراق هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.