کد مطلب: ۱۶۳۷۱۰

سود ۷.۸ میلیارد یورویی بانک مرکزی اروپا از سپرده‌های یونان

سود  7.8 میلیارد یورویی بانک مرکزی اروپا از سپرده‌های یونان

بانک مرکزی اروپا نزدیک به ۸ میلیارد دلار در استفاده از سپرده‌هایی که دولت یونان برای وام خود نزد این بانک دارد، سود کرد.

بانک مرکزی اروپا نزدیک به ۸ میلیارد دلار در استفاده از سپرده‌هایی که دولت یونان برای وام خود نزد این بانک دارد، سود کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از فایننشال‌تایمز، در پاسخی مکتوب به درخواست یک نماینده پارلمان یونان، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که اوراق صندوق ذخیره ملی یونان که از طریق برنامه خرید اوراق قرضه بحران‌زده دولت یونان (تحت برنامه اس‌ام‌پی)، در اختیار بانک مرکزی اروپا قرار گرفته است (بانک مرکزی اروپا برای تامین مالی بانک‌هایی از اروپا که با مشکل مواجه شده‌اند و اوراق قرضه مشکل‌دار شده آنها را از بازارهای ثانویه خریداری می‌کند و حمایت مستقیمی برای آنها فراهم می‌آورد.)، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ حدود ۷.۸ میلیون یورو سود درآمد داشته است. این سودها مانند همه سودهای به‌دست‌آمده دیگر از نگهداری اوراق قرضه ملی، بعدا دوباره بین ۱۹ بانک مرکزی کشورهای منطقه یورو توزیع می‌شوند.

برنامه اس‌ام‌پی در ابتدای بحران بدهی منطقه یورو در ۲۰۱۰ آغاز شد و دامنه آن گسترش پیدا کرد تا در ۲۰۱۱ بدهی دولت اسپانیا و ایتالیا را هم در بر گرفت. این برنامه برای کم کردن فشار بازار بر نرخ وام‌گیری یک دولت عضو یورو طراحی شد و در نهایت در سال ۲۰۱۵ به برنامه بسیار جاه‌طلبانه‌تر بانک مرکزی به نام کوانتیتیو ایزینگ تبدیل شد که در آن بانک مرکزی مقدار از پیش تعیین شده‌ای از اوراق قرضه یا دارایی‌ها و املاک را در مقیاس وسیع می‌خرد تا اقتصاد را تحریک کند.

خبر سود چند میلیارد یورویی از اوراق قرضه یونان احتمالا موجب عصبانیت تندروها در دولت یونان خواهد شد که مدت‌ها بحث کرده بودند که بانک مرکزی اروپا اجازه دهد یونان به برنامه کوانتیتیو ایزینگ کنونی این بانک ملحق شود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.