کد مطلب: ۳۸۸۸۷۲

سوغاتی‌های حج را آنلاین بخرید و در خانه تحویل بگیرید!

سوغاتی‌های حج را آنلاین بخرید و در خانه تحویل بگیرید!

سازمان حج و زیارت اعلام کرده که سامانه‌ای با عنوان «برکت به خانه» راه‌اندازی کرده است تا حجاج ایرانی از ایران و از فروشگاه‌های اینترنتی سوغاتی‌هایشان را بخرند و درِ خانه تحویل بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حاجی‌های ایرانی سوغاتی مکه‌شان را از دیجی‌کالا بخرند! سازمان حج و زیارت اعلام کرده که سامانه‌ای با عنوان «برکت به خانه» راه‌اندازی کرده است تا حجاج ایرانی به جای اینکه پول‌شان را به جیب عربستانی‌ها بریزند، از همین ایران خودمان و از فروشگاه‌های اینترنتی سوغاتی‌هایشان را بخرند و درِ خانه تحویل بگیرند و وقتی به لینک این سامانه مراجعه می‌کنید، درگاه دیجی‌کالای خودمان باز می‌شود!

جالب است بدانید ٨٦ هزار زائر ایرانی حدود ٢٥‌ میلیون و ٨٠٠‌ هزار دلار یعنی چیزی حدود ٣٣٥‌ میلیارد و ٤٠٠‌ میلیون تومان صرف خرید کالاهای بنجل چینی و ترک می‌کند. رقمی که معادل حقوق حدود ٢٢٣‌ هزار کارگر ایرانی است.

چقدر سوغات می‌خريم؟

«حاجی ایرانی، حاجی ایرانی، تخفیف» جمله آشنای مغازه‌داران سعودی در مکه و مدینه است که به تجربه دریافته‌اند اگر ایرانی‌ها از آنها خرید نکنند، کاسبی‌شان کساد خواهد شد. بر اساس اعلام رسمی سازمان حج و زيارت و به استناد نظرسنجي كه چند ‌سال قبل انجام شد، ٣٠ درصد وقت مفيد زائران ايراني در سفر حج براي بازارگردي و خريد سوغات تلف می‌شود. امسال قرار است ٨٦‌ هزار ايراني به سفر حج مشرف شوند. براساس آن‌چه سازمان حج و اوقاف اعلام کرده هر زائر می‌تواند ٢٠٠ دلار سهمیه ارز مسافرتی به قیمت ١٢‌ هزار و ٧٩٠ تومان از شعب بانک ملی دریافت کند. این حجم از ارز درحالی برای حجاج ایرانی در نظر گرفته شده که افراد پیش از سفر خود تمامی هزینه‌های جاری و روزمره‌شان را به کاروان‌ها پرداخت کرده‌اند و کاروان‌ها نیز موظف به آماده‌سازی تمامی مایحتاج حجاج شده‌اند، بنابراین مردم برای حضور در مراسم حج نیازی به پول نقد زیادی ندارند. با وجود این‌که چند سالي است با پايين آمدن ارزش پول ايران در برابر ساير پول‌ها ازجمله ريال عربستان خريد سوغاتي دست‌كم از نظر اقتصادی چندان به‌صرفه نيست، اما تقاضا براي خريد سوغاتي و بازارگردی آن‌قدر زياد هست كه گاهي مديران كاروان‌ها در برنامه سفرشان به‌طور رسمی چند برنامه حضور در بازار مي‌گنجانند.

با این پول چه می‌توان کرد؟

حتي اگر مجموع هزينه‌ای كه امسال ايراني‌ها خرج سوغات خواهند كرد را در كمترين حالت ٣٠٠ دلار در نظر بگیریم، ٢٥‌ میلیون و ٨٠٠‌ هزار دلار یعنی چیزی حدود ٣٣٥‌ میلیارد و ٤٠٠‌ میلیون تومان (با احتساب دلار ١٣‌ هزار تومانی) صرف خرید کالاهای بنجل چینی و ترک در بازار عربستان می‌شود. جالب است بدانید ارزش دلاری که ایرانی‌ها صرف خرید سوغاتی از عربستان می‌کنند، حقوق ماهیانه حدود ٢٢٣‌ هزار و ٦٠٠ (با احتساب حقوق ١,٥‌ میلیون تومانی) کارگر در کشور است.

حال درصورتی که این رقم به جای هزینه در بازارهای سعودی در کشور خودمان هزینه شود، علاوه بر اینکه از خروج ارز با ارزش جلوگیری می‌کند، باعث رونق چرخ‌های تولیدکننده‌های ایرانی می‌شود که درنهایت این رونق به افزایش اشتغال جویندگان کار منجر می‌شود. اما برای این‌که کارهایی که می‌توان با این رقم انجام داد بیشتر ملموس شود، هزینه خرید در عربستان را با برخی از پروژه‌های عمرانی مقایسه می‌کنیم. اگر سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک کارخانه مواد غذایی و بهداشتی را چیزی حدود ٣‌ میلیارد تومان در نظر بگیریم، با این ارزی که در بازارهای عربستان هزینه می‌شود، می‌توان حدود ١١١ کارخانه ایجاد کرد،یا اگر هزینه ایجاد هر شغل را طبق گفته‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی حدود ٥٠‌ میلیون تومان در نظر بگیریم، با این رقم می‌توان حدود ٦‌ هزار و ٧٠٨ شغل در کشور ایجاد کرد. بر اساس آمارهای موجود ساخت هر کیلومتر راه‌آهن و بزرگراه ٥‌ میلیارد تومان است که با ٣٣٥‌ میلیارد تومان هزینه خرید حجاج می‌توان٦٧ کیلومتر راه‌آهن یا بزرگراه ساخت. علاوه‌بر این به‌ طور میانگین ساخت هر متر مربع واحد مسکونی ٣میلیون تومان است که با این حساب می‌توان ١١١‌ هزار و ٨٠٠ متر مربع خانه ساخت.

هر زائر چقدر می‌تواند بار با خود بیاورد؟

بر این اساس زائران حج تمتع ٩٨ حتما می‌بایست اقدام به تهیه جامه‌دان‌هایی کنند که ابعاد استاندارد آنها ۶۵*۴۰*۳۰ و ۶۰*۳۵*۲۵ سانتیمتر بوده و وزن آنها نیز حداکثر ٢٠ کیلوگرم باشد؛ چرا که در غیر این صورت شرکت‌های هواپیمایی از پذیرش بار این مسافران خودداری خواهند کرد. همچنین طبق قوانین اعلام‌شده هر یک از مسافران می‌توانند علاوه بر چمدان‌های فوق یک جامه‌دان با ابعاد ۲۰*۳۰ سانتیمتر و وزن حداکثری ۵ کیلوگرم را نیز با خود به داخل هواپیما ببرند؛ با این شرط که جامه‌دان ذکرشده شامل وسایل غیرمجاز در پرواز نباشد.

فروشنده‌های تاجیکی و افغانی برای جذب ایرانی‌ها

در مکه و مدینه اکثر مغازه‌داران به خاطر اینکه مشتری‌های اصلی کالاهای‌شان ایرانی‌ها هستند، از فروشندگان افغانی و تاجیکی مسلط به زبان فارسی استفاده می‌کنند که راحت‌تر بتوانند با ایرانی‌ها ارتباط برقرار کنند. تاجیک‌های فروشنده می‌گویند: «اگر زائران ایرانی نباشند، مالکان عرب مغازه‌های مکه و مدینه خسارت فراوانی خواهند دید». هر چند که طی یکی دو‌ سال گذشته حجم خرید ایرانی‌ها از بازار عربستان نسبت به گذشته کمتر شده با وجود این، رئیس سازمان حج و اوقاف معتقد است که بهتر است هزینه‌ای را که در بازارهای عربستان می‌کنیم، صرف خرید از تولیدات داخلی خود کنیم.

علیرضا رشیدیان با بیان این‌که از حجاج می‌خواهیم تا فرصت عبادت در کنار خانه خدا را با خرید از بازارهای عربستان هدر ندهند، گفت: «سامانه «برکت به خانه» این فرصت را برای زائران فراهم کرده است».

به گفته او، سازمان حج و زیارت سامانه «برکت به خانه» را تدارک دیده که در این سامانه شرکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف اینترنتی، مشابه اجناس و کالاهایی که در عربستان عرضه می‌شود را بارگذاری کرده‌اند و حجاج می‌توانند از آن سامانه خریداری کنند. قیمت کالاها و اجناس موجود در سامانه «برکت به خانه» مناسب‌تر از قیمت آن کالا در عربستان بوده و به درِ منازل حجاج حمل می‌شود و هزینه گمرک نیز بر زائران بیت‌الله‌الحرام مترتب نخواهد شد.

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.