کد مطلب: ۷۳۸۳۸۶

گزارش تجارت‌نیوز از بازار طلا و سکه؛

امروز سکه با دلار چند تومانی فروخته شد؟

امروز سکه با دلار چند تومانی فروخته شد؟

بررسی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نشان می‌دهد گران‌ترین دلار در ربع سکه نهفته است؛ در واقع معامله گران بازار طلا این فلز گرانبها با دلار 85 هزار تومان خرید و فروش می‌کنند. سکه بهار آزادی نیز با دلار 43 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز جمعه 25 آذر سکه امامی با قیمت بیش از 18 میلیون تومان خرید و فروش شد.

براساس داده‌های شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز، سکه امامی بیش از 2 میلیون و 300 هزار تومان حباب دارد. یعنی حدود 12.5 درصد از قیمت سکه امامی را حباب تشکیل می‌دهد. در واقع قیمت واقعی سکه امامی حدود 16 میلیون تومان محاسبه می‌شود. این سکه پرتقاضای بازار طلا که امروز با قیمت 18 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد در واقع با دلار حدود 44 هزار تومان حساب شده است.

سکه بهار آزادی هم با دلار 43 هزار تومانی به خریداران فروخته شد. امروز خریداران این سکه را با قیمت 17 میلیون و 850 هزار تومان معامله کردند که حدود 2 میلیون تومان آن را حباب تشکیل می‌دهد. یعنی قیمت واقعی 16 میلیون و 300 هزار تومان و مابقی حباب است.

نیم سکه نیز امروز در حدود قیمت 12 میلیون تومان معامله شد که حدود 47 درصد حباب دارد. یعنی از این مبلغ حدود 4 میلیون تومان را حباب تشکیل می‌دهد و قیمت واقعی نیم سکه حدود 8 میلیون تومان است. در واقع نیم سکه با دلار 38 هزار تومانی بازار محاسبه نمی‌شود، بلکه با دلار 57 هزار تومانی فروخته می‌شود.

ربع سکه بیشترین حباب را بین انواع سکه دارد. در حالی که در بازار یک ربع سکه با قیمت حدود 9 میلیون تومان خرید و فروش شده، حدود 5 میلیون تومان آن حباب است. یعنی ارزش واقعی یک ربع سکه حدود 4 میلیون تومان است اما به دلیل حبابی که وجود دارد خریداران، این سکه را 120 درصد گرانتر می‌خرند. این سکه با دلار 85 هزار تومانی محاسبه می‌شود که گران‌ترین دلار را بین انواع سکه در خود دارد.

سکه گرمی نیز که در واقع باید به قیمت 2 میلیون تومان فروخته شود، با 112 درصد حباب به دست خریدار می‌رسد. یعنی معامله‌گران بازار طلا سکه گرمی را با بیش از 100 درصد حباب می‌خرند. سکه گرمی با دلار 82 هزار تومانی محاسبه می‌شود.

در بازار سکه و دلار چه گذشت؟

روند افزایشی قیمت طلا و سکه در سومین هفته از آذر ۱۴۰۱ مانند ۲ هفته گذشته روند صعودی داشت. انواع سکه با این روند به کانال‌های جدید راه یافتند. تنها در روز پنجشنبه روند قیمت‌ سکه اندکی نزولی بود.

قیمت دلار در این هفته ۴/۹۱ درصد نسبت به هفته قبل رشد داشته است. این در حالی است که در ۲ هفته قبل بازدهی این بازار ۴/۳۵ درصد بود. دلار در معاملات بازار آزاد طی یک هفته هزار و ۷۶۰ تومان رشد قیمت داشت.

اگر چه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از کاهش قیمت بازار سکه و طلا در روزهای آتی خبر داد؛ اما پیش‌بینی کارشناسان این است که قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند. علی طباطبایی در این خصوص به تجارت‌نیوز گفته است: تا زمانی که برای تورم افسار گسیخته و خروج نقدینگی چاره‌اندیشی نشود و روند تغییر نکند، قیمت دلار به کانال‌های پایین‌تر برنمی‌گردد.

به گفته او بانک مرکزی در دراز مدت قادر به تامین بازار نخواهد بود. سیاست‌گذار تا زمانی می‌تواند به سرکوب قیمتی ادامه دهد که منابع کافی را برای ارزپاشی در اختیار داشته باشد؛ نهایتا دو تا سه ماه دیگر چنین امکانی وجود دارد.

طبق اظهارات طباطبائی در صورتی که همین روال ادامه یابد و اخبار سیاسی نامساعد بر شرایط فعلی افزوده شود، دولت نهایتا می‌تواند قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه دارد.

از آنجایی که روند قیمت سکه و طلا را نوسانات بازار ارز تعیین می‌کند، اگر این پیش‌بینی کارشناسان عملیاتی شود در بازار سکه نیز روند رو به رشد ادامه خواهد داشت. با رشد قیمت ارز و پس از آن طلا، حباب سکه هر روز بیشتر می‌شود. با بزرگ‌تر شدن حباب، ریسک سرمایه گذاری نیز افزایش می‌یابد. چرا که اگر حباب سکه از بین برود، دارندگان سکه ضرر بزرگی می‌کنند.

میزان اطلاع از اختلاف قیمت خرید و فروش سکه روی لینک « کسانی که امروز سکه خریدند، چقدر ضرر کردند؟ » کلیک کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این دروغو که میگوی راسته!؟( شوخی کردم حلالم کن)

  • سلطان سکه

    باور کردنی نیست!

  • ناشناس

    چ خبر شده گرمی دوتومن ب کجا چنین شتابان